راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری، نوشداروی نظام بانکی

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، در نشست کارت‌های اعتباری، با توجه به ارائه نابسامان کارت‌های اعتباری در بانک‌های کشور گفت: «استفاده محدود ما در کشور با الگوی استاندارد کارت‌های اعتباری در مقایسه با سطح بین‌المللی تفاوت‌های جدی دارد.»

وی بر اهمیت کارت‌های اعتباری در رفع نیازهای خرد مشتریان تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر کارت‌های اعتباری ما نوعی اعطای تسهیلات هستند. با به‌کارگیری روش جامع، توسعه این دسته از ابزارها منجر به ایجاد نگاه مثبت‌تری در عموم جامعه نسبت به شبکه بانکی می‌شود».

سید عباس موسویان، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست به بررسی ابعاد فقهی کارت اعتباری پرداخت و گفت: «عقد مرابحه، تقریباً به نود درصد نیازهای موجود در شبکه بانکی پاسخ داده است و نه‌تنها هیچ اشکال شرعی جدی در رابطه با آن قابل‌تصور نیست، بلکه برخی اشکالات شرعی فعلی در عملکرد شبکه بانکی را نیز برطرف می‌کند.»

وی در ادامه گفت: «تمام نیازهای اشخاص که قرار است با کارت اعتباری پاسخ داده شوند جزو لیستی است که به همه آن‌ها، عنوان کالا اطلاق می‌گردد و در این خصوص عقد مرابحه مشکلی ندارد. حتی کارت اعتباری مشکل فاکتورهای صوری را نیز حل خواهد کرد.»

محمد طالبی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق، انگیزه‌های بانکی را در راه‌اندازی کارت اعتباری مهم دانست و گفت: «برخی مشکلات موجود در شبکه بانکی باعث شده است که انگیزه بانک‌ها جهت استفاده از کارت اعتباری مرابحه کاهش یابد. یکی از این مشکلات تعیین دستوری سقف نرخ سود برای عقود مبادله‌ای است که شامل کارت اعتباری مرابحه نیز می‌شود. در حال حاضر بانک‌ها به‌صورت جدی با کمبود منابع مواجه هستند و در چنین شرایطی ارائه ابزاری که باعث سهولت در پرداخت تسهیلات می‌شود، طبعاً مورد استقبال بانک‌ها واقع نخواهد شد.»

برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه، زیرساخت‌های مخابراتی را از الزامات توسعه کارت اعتباری برشمرد و گفت: «نظام‌های حقوقی برای استفاده راحت‌تر از ابزار کارت اعتباری مرابحه باید اصلاح شوند. باید تا آنجا که می‌توانیم از عقود اسلامی متنوع استفاده کنیم.»

 وی تغییر در نگاه بانک‌ها و بانک مرکزی را از شرایط مهم استفاده از ابزارهای جدید در شبکه بانکی دانست و گفت: «باید دریافت کارمزد از فروشگاه‌های ارائه کالا و خدمات و مشتریانی که از کارت اعتباری استفاده کرده‌اند، نیز موردتوجه واقع شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.