راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترابی، فرداد، نصیری و تیمورپور از کاربرد داده‌کاوی در بانکداری الکترونیک می‌گویند

پنل تخصصی «کاربرد داده‌کاوی در بانکداری الکترونیک» با حضور دکتر روزبه ترابی مدیرعامل شرکت داده‌کاوان توسن، محمدعلی فرداد معاون فنی شرکت داتین، دکتر جلال‌الدین نصیری مشاور شرکت خدمات انفورماتیک و با ریاست دکتر بابک تیمورپور استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس در سالن رودکی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

miz-dade-Index-a-way2pay-94-10-25

در ابتدا، دکتر تیمورپور، ضمن خیرمقدم به حضار، عنوان کرد که پنل داده‌کاوی برای دومین سال متوالی در همایش بانکداری الکترونیک برگزار شده است. او از تحول در فضای بانک‌ها در زمینه استفاده از داده‌های موجود و خارج شدن این حیطه از فضای صرفاً آکادمیک به‌عنوان نقطه قوت نظام بانکی نام برد.

دکتر تیمورپور در ارائه خود، هدف داده‌کاوی را استخراج اطلاعات و دانش مفید از حجم زیاد داده‌های موجود برای اتخاذ تصمیمات درست عنوان کرد. او اشاره کرد که داده‌كاوی، الگوهای حاوی اطلاعات را در داده‌های موجود جست‌وجو می‌كند. این الگوها، می‌توانند توصیفی بوده و به دنبال یافتن اگرها در فعالیت‌ها یا اقدامات گذشته باشند و یا جنبه پیش‌بینی داشته و با نگاه به سابقه، رفتار آینده را پیش‌بینی کنند. از منظر بانک، هدف داده‌کاوی ایجاد ارزش‌افزوده، منافع ملموس و یا برآورده كردن الزامات بانک مركزی است.

Rozbeh-Torabi-Index-way2pay-94-10-25

استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: «کاربردهای داده‌کاوی در صنعت بانکداری عبارت‌اند از: تعیین ارزش طول عمر و ارزش شبکه‌ای مشتریان، اعتبارسنجی مشتریان و ذی‌نفع واحد، مدیریت پذیرندگان، مدیریت نقدینگی، مبارزه با پول‌شویی و ارزیابی شعب.» تیمورپور به چالش‌های داده‌کاوی در صنعت بانکداری اشاره نمود و در مورد كفایت و حاكمیت داده، ارتباط دانشگاه و صنعت بانکداری و حفظ حریم خصوصی و داده‌كاوی بین‌بانکی به‌عنوان اصلی‌ترین چالش‌های این حیطه توضیحاتی را ارائه کرد.

پس از ارائه دکتر تیمورپور، اعضای حاضر در پنل در مورد سوابق علمی و حرفه‌ای خود توضیحاتی را بیان نمودند و به‌اختصار در مورد اهمیت و چالش‌های داده‌کاوی در فضای بانکداری امروز سخنانی را ایراد کردند. ازنظر این کارشناسان، استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی برای ادامه حیات در فضای رقابتی بانک‌ها امری ضروری است و صنعت داده‌کاوی می‌تواند به‌عنوان صنعتی سودآور در آینده موردتوجه قرار گیرد.

Mohammad-Ali-Fardad-Index-way2pay-94-10-25

پنل با پرسش‌هایی از سوی دکتر تیمورپور از اعضای پنل ادامه یافت. سؤال اول وی در مورد چگونگی روند تغییر داده‌کاوی در دو سال اخیر و موانع توسعه آن در صنعت بانکداری بود. فرداد در پاسخ به این سؤال گفت که در حال حاضر اهمیت داده برای سازمان‌ها ثابت شده است؛ اما نحوه و هدف استفاده از داده هنوز به‌طور کامل برای آن‌ها شناخته‌شده نیست. دکتر نصیری نیز در مورد نبود ابزار مناسب برای استخراج اطلاعات از داده‌هایی با حجم زیاد در سال‌های گذشته سخن گفت و خاطرنشان کرد که دسترسی به نرم‌افزارهای مناسب در حال حاضر قدمی روبه‌جلو تلقی می‌شود. دکتر ترابی افزود که داده‌های بزرگ بحثی آکادمیک و تجاری است، ولی باید توجه داشت که اولین مشکل در صنعت بانکداری، حل کردن مشکلات با استفاده از سخت‌افزار جدید است. بسیاری از مشکلات را می‌توان با استفاده از سخت‌افزارهای قبلی و الگوریتم‌های بهینه‌تر حل نمود.

miz-dade-Index-b-way2pay-94-10-25

سؤال بعدی دکتر تیمورپور در مورد سودآور بودن داده‌کاوی در صنعت بانکداری در سال‌ آتی بود که با نظر مثبت همه اعضای پنل همراه بود. در انتهای نشست نیز دقایقی به پرسش و پاسخ حاضرین و اعضای پنل سپری شد.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.