راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شما چگونه اعلام موجودی می‌گیرید؟

اعلام موجودی یکی از اصلی‌ترین خدمات شبکه بانکی است و بانک‌های مختلف برای ارائه اعلام موجودی حساب کاربرانشان و در جهت گسترش ارائه خدمات به مشتری، از کانال‌های مختلف استفاده می‌نمایند. این کانال‌های مختلف عبارتند از اینترنت بانک، همبانک، خودپرداز و… . سایت راه پرداخت برای سنجش اینکه مشتریان بانکی بیشتر از چه روشی برای اعلام موجودی استفاده می‌کنند نظرسنجی‌ای را انجام داد که بیش از 650 نفر به آن پاسخ دادند. البته این را هم در نظر داشته باشید که تمام کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند به اینترنت دسترسی دارند؛ بنابراین اولین و راحت‌ترین روش اعلام موجودی برای آنها استفاده از اینترنت است. با این وجود نظرسنجی می‌تواند شمایی کلی از موفقیت یا شکست انواع روش‌ها به ما بدهد. نتیجه کلی این نظرسنجی را در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

nazarsanji-mojodi-elam-way2pay-92-05-02

اعلام موجودی با اینترنت

بر اساس این نظرسنجی بیشترین کانالی که مشتریان برای اعلام موجودی از آن استفاده می‌کنند، اینترنت است و تقریبا 37 درصد افراد از این شیوه استفاده می‌کنند. اما همانگونه که در بالا نیز گفته شد چون تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند قابلیت تعمیم به تمام مشتریان بانکی را ندارد. معمولا همه خدماتی که در شعبه ارائه می‌شود، در وب سایت یا اصطلاحا اینترنت بانک نیز ارائه می‌شود. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند با مراجعه به بانک، امکان استفاده از اینترنت را برای خدمات تعریف شده، فعال کند و سپس وارد اینترنت بانک شده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید. امروزه اکثر بانک‌ها اینترنت بانک خود را فعال کرده‌اند که با وارد شدن به «صفحه اعلام موجودی راه پرداخت» و با کلیک بر روی لوگوی هر بانک به صفحه اعلام موجودی آن بانک یا صفحه راهنمای اعلام موجودی هدایت خواهید شد.

.

اعلام موجودی با تلفن

استفاده از تلفن برای اعلام موجودی با 17 درصد آرا، در رده‌ دوم قرار دارد و این موضوع جای تامل دارد که چرا کاربری که به اینترنت دسترسی دارد از آن برای اعلام موجودی استفاده نمی‌کند و به جایش به سراغ تلفن می‌رود . شما می‌توانید راهنمای کامل چگونگی اعلام موجودی از طریق تلفن و لیست شماره تلفنبانک همه بانک‌ها را از «صفحه اعلام موجودی تلفنی راه پرداخت» مشاهده کنید. در این صفحه علاوه بر اعلام موجودی اطلاعاتی از قبیل داشتن امکان انتقال وجه تلفنی و پرداخت قبوض تلفنی همه بانک‌ها نیز مشخص شده است.

.

اعلام موجودی با خودپرداز

استفاده از خودپرداز برای اعلام موجودی با 16 درصد آرا، در رده‌ سوم قرار دارد و نشان‌دهنده این است که  16 درصد کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند از اینترنت برای اعلام موجودی استفاده نمی‌کنند و به جایش با صرف زمان بیشتری به خودپرداز مراجعه می‌کنند. البته با ایجاد شبکه شتاب، کاربر می‌تواند با مراجعه به خودپردازهای بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند با کارت‌ بانک‌های مختلف در تمام کشور، از موجودی حساب خود مطلع شود.

.

اعلام موجودی با همراه بانک

استفاده از همراه بانک برای اعلام موجودی علی‌رغم ضریب نفوذ 91.2 درصدی تلفن‌همراه در کشور، آسانی استفاده از آن و در دسترس بودن، با 14 درصد آرا در مرتبه چهارم قرار دارد. شما به راحتی می‌توانید با دانلود نرم‌افزار مخصوص تلفن‌همراهتان، یک شعبه بانک بر روی آن داشته باشید. امروزه بانک‌ها نسخه‌های مخصوص اندروید، جاوا، سیمبین، اپل و… را ارائه می‌کنند. اگر به دنبال یک راهنمای جامع و کامل درباره همراه‌بانک بانک‌های مختلف هستید می‌توانید به «صفحه بانکداری و پرداخت همراه راه پرداخت» بروید.

.

اعلام موجودی با کارتخوان‌های فروشگاهی

علی‌رغم اینکه نصب کارتخوان در فروشگاه‌ها برای پرداخت الکترونیکی هزینه خرید است، اما گروهی از کاربران علی‌رغم وجود روش‌های مختلف اعلام موجودی از کارتخوان استفاده می‌کنند و اعلام موجودی با کارتخوان‌های فروشگاهی حتی در رده‌ای بالاتر از همبانک، که یک روش راحت برای اعلام موجودی است قرار دارد. البته این دسته عمدتا صاحبان مشاغلی هستند که به نحوی هر روز با دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی سر و کار دارند.

.

اعلام موجودی با همبانک یا سرویسUSSD

همبانک یا همان سرویس USSD شاید با 7 درصد آرا از نظر رتبه در پایین‌ترین مرتبه قرار داشته باشد اما بی‌اهمیت‌ترین نیست؛ بلکه یکی از ساده‌ترین راه‌های اعلام موجودی است که نیاز به نصب هیچ‌ نرم‌افزاری ندارد و تنها با گرفتن یک کد (#—*) در دسترس است. امروزه بانک‌ها و شرکت‌های مختلفی این خدمت را ارائه می‌دهند که با توجه به نتایج این نظرسنجی باید در جهت شناساندن هر چه بیشتر این روش اعلام موجودی به مردم گام برداشت. در ادامه نیز لیستی از کدهای USSD برای شما آورده‌ایم.

USSD-codes-way2pay-620px-92-06-04

1 دیدگاه
  1. مهلا می‌گوید

    سلام چگونه موجودی بگیرم از کارتم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.