راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک مسکن انتقال وجه از طریق شبا بر روی خودپرداز را حذف کرد؟

مدتی پیش بانک مسکن سرویس انتقال وجه از طریق کد شبا بر روی دستگاه خود‌پرداز خود را راه‌اندازی کرده بود که با استقبال مشتریان همراه شد. اما پس از مدت کوتاهی در سیستم غیر فعال گردید.

برخی از مشتریان بانک نارضایتی خود از این موضوع را اینطور مطرح کردند:

مثلا یکی از مشتریان معتقد است: با توجه به اینکه چند ماه قبل بانک مسکن بر روی دستگاه‌های خود‌پرداز امکان ارسال حواله ساتنا و پایا را فراهم نموده بود، بنده بدلیل نوع شغل بصورت روزمره نیاز به استفاده از این نوع انتقال وجه بین بانکی را دارم و با توجه به سادگی استفاده از دستگاه خود‌پرداز نسبت به سایر روش‌ها، در بانک مسکن افتتاح حساب نمودم و کلیه موجودی حساب‌های دیگر را برای استفاده به این بانک منتقل نمودم، متاسفانه بعد از گذشت چند ماه سرویس مذکور به‌طور ناگهانی بر روی دستگاه‌های این بانک غیر فعال گردید و علی‌رغم مراجعات بنده به شعب این بانک متاسفانه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای به بنده اعلام نگردیده است. چرا هیچ مرجعی بر انجام صحیح تعهدات بانک‌ها نظارت نمی‌کند؟

در این بین توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

نتیجه یک بررسی اجمالی بر روی فعالیت‌های مرتبط با بانکداری الکترونیک مبین این موضوع است که ارائه سرویس مورد بحث در اکثریت بانک‌ها بر روی درگاه اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک به مشتریان صورت می‌پذیرد به‌طوری‌که طی بررسی به‌عمل آمده در خصوص ۲۱ بانک از جمله بانک ملی، صادرات، ملت، سپه مشخص گردید که در درگاه اینترنت‌بانک ۱۸ بانک عملیات انتقال وجه بین بانکی (پایا و ساتنا) فعال و در ۹ بانک نیز سرویس مذکور در درگاه موبایل بانک فعال می‌باشد در صورتی‌که عملیات سحاب در درگاه موبایل از سوی بانک مرکزی بانک غیر مجاز اعلام گردیده است.

همچنین بررسی گذرا مبین این مطلب می‌باشد که انجام تراکنش‌ها بر روی درگاه‌های مذکور مبتنی بر شماره حساب و رمزکاربری یا رمز حساب بوده که به مراتب از ضریب ریسک بالاتری در مقایسه با پایانه خود‌پرداز برخوردار بوده و با وجود رعایت تمامی تمهیدات امنیتی نیز نمی‌توان در خصوص جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی بر روی این دو درگاه به قطعیت رسید. همچنین رعایت موارد مرتبط با PCI DSS نیز بر روی اکثر درگاه‌های مبتنی بر موبایل جای تردید دارد. ضمن آنکه بر اساس اعلام پلیس فتا طی سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از جرایم در بخش بانکداری الکترونیک از این دو حوزه بویژه اینترنت بانک نشأت گرفته است.

همچنین در مقام مقایسه با دستگاه‌های خود‌پرداز بایستی به این نکته اشاره شود که نیازمندی به فیزیک کارت و احراز هویت توامان از طریق اطلاعات مندرج در کارت و شماره رمز مشتری امکان سوء‌استفاده‌های مشابه توسط درگاه خود‌پرداز را در مقام مقایسه با درگاه‌های فوق‌الاشاره کاهش می‌دهد. ضمن آنکه ارتباط شبکه‌ای مابین دستگاه و سوئیچ بر روی بستر شبکه‌ای به مراتب امن‌تر برقرار می‌باشد و علاوه بر آن در کلیه دستگاه‌های خود‌پرداز بانک مسکن، تصاویر مشتریان به منظور پیگیری‌های احتمالی آتی اخذ و نگهداری می‌شود. به همین دلیل قطع این سرویس از دستگاه‌های خود‌پرداز غیر منطقی می‌نماید.

همچنین تراکنش‌های انتقال وجه مبتنی بر کد شبا صرفا «از طریق مسکن کارت، بر روی دستگاه خود‌پرداز بانک مسکن و یک‌بار در روز قابل انجام می‌باشد و بدلیل مشخص بودن حساب مقصد و تصاویر ضبط شده دستگاه خود‌پرداز قابل رصد و پیگیری می‌باشد.

باتوجه به اهمیت این سرویس و علاقه مشتریان به استفاده از این خدمات امید است بانک مسکن در این خصوص مساعدت ویژه‌ای به کار ببرد.

منبه: بانکی دات آی آر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.