راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قادری: پیاده‌سازی استانداردهایی مانند EMV از الزامات اتصال به شبکه‌های بین‌المللی است

مذاکره منسجم با طرف‌های خارجی برای تعامل با آن‌ها باید راهبرد اصلی ما در پسابرجام باشد. محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک گفت: «نظام پرداخت در سال‌های گذشته به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کرد. با تشکیل شرکت شاپرک این جزیره‌ها گرد هم آمدند، نظام پرداخت ساماندهی و پایگاه مشترک ایجاد شد و به‌این‌ترتیب توانست تحلیل و آمارهایی تهیه کند.

او ادامه داد: «بر اساس این آمارها و تحلیل‌ها توانستیم مسیر نظام پرداخت را به‌صورت صحیح طراحی و نظام‌مند کنیم تا تمامی ذینفعان در کنار یکدیگر شبکه‌ای پایا، قدرتمند و گسترده را ایجاد کنند که به پشتوانه سرعت و دقت و امنیت آن بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم. با اجرای برجام فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا با گذر از دوران محدودیت و تحریم به سمت به‌روزآوری سیستم‌ها و روش‌های پرداخت رفته و همگام با صنعت پرداخت جهانی به مشتریان داخلی و خارجی که ازاین‌پس وارد کشور خواهند شد سرویس‌های متناسب ارائه دهیم.»

به گفته قادری در راستای ایجاد آمادگی لازم برای مواجهه با مشتریان و شرکت‌های بین‌المللی بعد از اجرای برجام از 6 ماه پیش شروع به تحقیق و بررسی و برنامه‌ریزی‌شده است.

او گفت: «در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شبکه پرداخت، پیوستن به شبکه‌های بین‌المللی است. این پیوستن به معنی باز شدن راه‌های تبادل مالی و تجاری و آمدن توریست‌ها و استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی است پس باید گفت در این حوزه نیاز به‌سرعت عمل در ایجاد تغییرات است. به‌طور مثال برای اتصال به شبکه ویزا تنها عامل تکنیکی موردنیاز نیست، بلکه برای ارتباط و تعامل با این شرکت‌ها که سال‌هاست در کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای منطقه خدمات پرداخت ارائه می‌دهند، استانداردهایی را باید داشته باشیم که این استانداردها از الزامات همکاری با آن‌ها بوده و بدون رعایت آن حضور شرکت‌های بین‌المللی با کندی مواجه خواهد شد.»

محسن قادری مدیرعامل شاپرک
محسن قادری مدیرعامل شاپرک

قادری گفت: «با اجرایی شدن برجام امکان اتصال شبکه بانکی ایران با شبکه‌های بین‌المللی فراهم شد، برای محقق شدن این هدف به نظر می‌رسد شبکه پرداخت کشور باید تغییراتی را تجربه کند. اینکه چه شکافی وجود دارد و اینکه می‌خواهیم چه کنیم و چه زمانی به آن نقطه برسیم، مباحثی است که باید جداگانه موردبررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم طراحی و اجرا شود. پیاده‌سازی استانداردهایی مانند EMV و PCI یکی از الزامات اتصال به شبکه‌های بین‌المللی است که بسیار زمان‌بر هستند.»

وی افزود: «در حال حاضر پروژه‌هایی از سوی بانک مرکزی در افق 1400 طراحی شده و ما حرکت خودمان را برای اجرایی کردن آن‌ها شروع کرده‌ایم. برای این کار ابتدا لازم است شکاف‌ها را شناسایی و تحلیل کنیم. وقتی از این فاصله و کمبودها اطلاع جامعی در دست نداریم چطور می‌توانیم برنامه‌ریزی و نیازسنجی دقیقی انجام دهیم البته برای شناسایی این شکاف‌ها اقدامات لازم در حال انجام است. اولویت‌بندی و زمان‌بندی‌ها پس از تعیین شکاف‌ها مشخص می‌شوند اما ناگزیر این پروژه‌ها هزینه‌های سنگینی برای کشور در بر خواهد داشت و شاید یکی از دلایل مهم تأخیر در پیاده‌سازی استاندارد EMV حتی در کشورهایی مثل امریکا که تازه پیاده‌سازی الزامات را شروع کرده‌اند، همین باشد.»

به گفته مدیرعامل شاپرک باوجوداینکه از حدود شش ماه پیش پروژه اتصال به شبکه‌های بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از الزامات آن نیز رعایت استاندارد EMV است اما نباید انتظار داشت به‌زودی در کشور پیاده‌سازی شود. چراکه حداقل در مرحله ابتدایی، شناسایی و مستندسازی شکاف‌ها و اقدامات لازم در هر حوزه به یک سال زمان نیاز داریم.

وی ادامه داد: «ورود ویزا و مستر به کشور نیازمند صرف زمان طولانی است ولی این بستگی به مذاکرات با این شرکت‌ها دارد و این‌که چقدر در این مذاکرات منسجم باشیم. در حال حاضر بانک مرکزی راه خوبی را در پیش گرفته که به‌صورت منسجم پای میز مذاکره برویم. این موضوع قدرت چانه‌زنی ما را بیشتر خواهد کرد. اگرچه منافع غول‌های بین‌المللی در مذاکره با هر یک از بانک‌های کشور به‌صورت جداگانه است. چراکه آن‌ها نه‌تنها می‌توانند برای هر سرویس جداگانه هزینه دریافت کنند بلکه در خصوص کارمزد جدی هستند و مشخص برخورد می‌کنند.»

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.