راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پس چه زمانی الکترونیک می‌شویم؟ درباره سامانه نشا!

راه پرداخت؛ این روزها گران شدن ارز بسیاری از خانواده‌هایی که دانشجویی خارج از کشور دارند را یاد مفهومی به نام ارز دانشجویی انداخته است. چیزی‌ که پیش از این حتی نام آن را نشنیده بودند، اما حالا بسیاری از خانواده‌ها برای تامین ارز مورد نیاز فرزندانشان سر و کارشان به ساختمان‌های وزارت‌ علوم در شهرک غرب افتاده است.

برای این منظور خانواده‌ها ابتدا در سامانه بسیار ساده و ابتدایی که برای این کار طراحی شده است ثبت‌نام می‌کنند و بعد باید حضوری به وزارت علوم مراجعه کنند که بعد آنجا به بانکی معرفی شوند و ارز دانشجویی تحویل بگیرند. اما نکته جالب صف‌های طولانی و ناراحت‌کننده‌ای است که در وزارت علوم درست شده است.

گفته می‌شود 80 هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور درس می‌خوانند. حالا این دانشجوها منتظرند تا پدر ومادرهایشان در ا ین صف‌های اعصاب خردکن برایشان ارز تهیه کنند. این رویداد بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که با طرح‌های بسیار ساده می‌توان فرآیندها را تسهیل کرد، ولی ما هنوز عادت نکرده‌ایم الکترونیکی باشیم. هنوز مرحله الکترونیکی یک مرحله نسبتا صوری است و هنوز هم حضور فیزیکی موثر و مفیدتر است، حتی اگر به قیمت خرد شدن اعصاب مردم تمام شود.

نکته آخر اینکه سامانه‌ای که برای این منظور طراحی شده، نشا نام دارد و جالب اینجاست که فقط با مرورگر فایر فاکس کار می‌کند و این درحالی است که اکثر مردم ما از مرورگر مایکروسافت استفاده می‌کنند.

سال‌ها پیش رضا امیرخانی کتابی نوشته بود به نام “نشت نشا” و به پدیده فرار مغزها پرداخته بود. شاید وقت آن رسیده که نویسنده دیگری کتابی بنویسد و نامش را بگذارد “من و دلار و سامانه نشا!”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.