راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پس ازسرقت اطلاعات بانکی چه کنیم

همیشه سودجویانی هستند که برای کسب پول بدون زحمت به دزدی روی می‌آورند این افراد از هر بستری برای سرقت استفاده می‌کنند ازخیابان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد گرفته تا محیط گسترده اینترنت؛ اگر دارنده کارتی مورد سرقت اطلاعات قرار گرفت، به گزارش بیما پیشنهاد می‌شود اقدامات زیر را انجام شود.

 ۱. پیش از هر کاری تمامی رمزهای کارتتان (اعم از رمز کارت و رمز اینترنتی) را تغییر دهید.

برای انجام این کار کافی است به یکی از (ATM) خودپرداز‌های بانک خود مراجعه کرده و با انتخاب گزینه تغییر رمز، رمز جدیدی انتخاب کنید.

از انتخاب تاریخ تولد، شماره شناسنامه، سال تولد و ترکیب‌هایی که به راحتی قابل حدس زدن هستند پرهیز کنید.

در مواردی که مبلغ قابل توجهی در حساب بانکیتان موجود است آن را به یک حساب دیگر منتقل یا حسابتان را خالی کنید.

۲. با مراجعه به شعبه‌ای که در آن حساب دارید پرینتی از آخرین تراکنش‌های بانکیتان دریافت کنید.

به این ترتیب از جزییات سرقت مطلع می‌شوید. مثلا اینکه در چند مرحله و در هر مرحله چه میزان وجه از حسابتان کسر شده است.

۳. به دادسرا یا آگاهی جرایم رایانه‌ای مراجعه و شکایت تنظیم کنید.

هنگام مراجعه به دادسرا یک کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) و پرینت آخرین گردش‌های مالی حساب مورد سرقت قرار گرفته را به همراه داشته باشید.

۴. نامه‌ای از پلیس و دادسرا دریافت کنید تا بتوانید درگاهی که از طریق آن از کارت شما خرید شده است را مشخص کنید و به این ترتیب فروشگاه یا هر مرکزی که از طریق اطلاعات کارت شما از آن خرید انجام شده باشد مشخص می‌شود.

۵. مراجعه به مجموعه‌ای که با کارت شما از آن‌ها خرید شده است.

با مراجعه به مجموعه‌هایی که با کارتتان از آن‌ها خرید شده و ارایه نامه رسمی دادگستری یا پلیس سایبری کشور می‌توانید IP (آدرس آی‌پی، شماره شناسایی هر کامپیو‌تر متصل به شبکه اینترنت است. بنابر این می‌توان گفت که آی‌پی، شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی است.) هر مکانی که از طریق آن خرید‌ها انجام شده را مشخص کنید.

۶. شرکت موظف است تمامی اطلاعات در خواستی را به پلیس اعلام کند.

۷. IP از طریق مخابرات شناسایی می‌شود و به این ترتیب می‌توان محل سرقت را پیدا کرد.

روزنامه فناوران، دوشنبه 17 آبان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.