راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت خرد الکترونیک تاکسی‌های تهران همچنان در مرداب

به گفته يکی از رانندگان تاکسی در خط نجات‌اللهی ـ ميدان انقلاب، هر يک ميليون پول خرد به قيمت يک ميليون و 100 هزار تومان به فروش می‌رود و حتي در زمان‌های اضطرار 850 هزار تومان پول خرد را به قيمت يک ميليون تومان می‌فروشند.

ابوالفضل قناعتی، عضو هيات‌رئيسه شورای شهر تهران تنها راه‌حل اين مشکل را پرداخت‌الکترونيکی می‌داند و می‌گويد: تا پايان امسال تمامی خودروهای تاکسی مجهز به دستگاه کارتخوان می‌شود.

او از اعلام آمادگی بانک ملت برای تجهيز تاکسی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان خبر می‌دهد و می‌گويد: شهرداری به ما قول داده تا پايان امسال اين مشکل را برطرف کند. همچنين ما تلاش می‌کنيم بخش خصوصی را علاقه‌مند به مشارکت در اين کار کنيم و بودجه‌ای برای آن پيش‌بينی نشده است.

اقبال شاکری، عضو کميسيون عمران شورای شهر تهران نيز همين راه‌حل را برای حل مشکل رانندگان تاکسی پيشنهاد می‌کند و می‌گويد: هيچ راهی جز پرداخت‌الکترونيکی وجود ندارد. شورا که نمی‌تواند حتی به موضوع پول خرد رانندگان تاکسی نيز وارد شود. ما تا آنجا که توانستيم رقم کرايه‌ها را رٌند کرديم. به طور مثال قيمت خطي 820 تومان می‌شده که ما آن را به صورت پايين رٌند کرده و آن را 800 تومان اعلام کرديم. اين اتفاق در بيشتر خطوط افتاده اما ديگر نداشتن سکه 50 تومانی نبايد دغدغه اعضای شورای شهر باشد. اگر پرداخت‌ها الکترونيکی شود، ديگر ما نيز در تعيين نرخ‌های کرايه تاکسی راحت‌تريم.

شاکری از اعلام آمادگی معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداری تهران برای تجهيز تاکسی‌ها به دستگاه‌های‌ کارتخوان خبر می‌دهد و می‌گويد: به دليل آنکه رد و بدل مالی در تاکسی‌ها بسيار پايين است و درآمد خاصی برای هر عمل جابجايی عايد بانک سرمايه‌گذار نمی‌شود، عملاً بانک‌ها اعلام آمادگی برای تجهيز تاکسيی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان نمی‌کند. او تاکيد می‌کند: ما از لحاظ تکنولوژيکی مشکلی نداريم بلکه بايد اين موضوع را سودآور کنيم.

سيد جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل ترافيک شهرداری تهران نيز چندان اميدوار نيست تاکسی‌ها به اين زودی مجهز به دستگاه کارتخوان شوند. او می‌گويد: بانک‌ها در مکان‌هايی دستگاه کارتخوان می‌گذارند که روزانه چندين ميليون درآمد داشته باشد؛ در حالي که در تهران 80 هزار تاکسی وجود دارد که درآمد متوسط آن‌ها 60 تا 80 هزار تومان است. ما حتی اعلام آمادگی کرديم تبليغات بانک داوطلب را هم انجام داده‌ايم اما هنوز اتفاقی نيفتاده است.

اما ميثم مظفر رئيس سازمان تاکسيرانی شهر تهران در مورد سرانجام حل اين مشکل می‌گويد: مشکل تأمين پول خرد رانندگان تاکسی را در تفاهم نامه‌ای با بانک‌شهر حل کرديم. اين مشکل حل می‌شود؛ اما شهروندان می‌توانند در صورت اعتراض به هر گونه رفتار رانندگان تاکسی شماره پلاک تاکسی‌های متخلف را برداشته و موضوع را با سامانه 1888 و يا 137 در ميان بگذارند و قطعا در جلسه مشترکی با حضور راننده متخلف و شهروندی که شکايت دارد و هياتی از سازمان تاکسيرانی موضوع مورد رسيدگی قرار می‌گيرد.

منبع: تهران فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.