راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یانسی استریکلر حامی فناوری‌های جدید

مدیرعامل 36 ساله کیک استارتر کسی نیست جز یانسی استریکلر، خودش می‌گوید در ویرجینیا به دنیا آمده و در مزرعه‌ای در کوه‌های آپالاچی بزرگ شده است. سال 2009 بود که او به همراه دو نفر دیگر کیک استارتر را راه‌اندازی کرد، سایت پیشرویی درزمینه کرادفاندینگ یا همان جذب سرمایه مردمی برای پروژه‌ها. پیش‌ازاین یانسی به مدت چهار سال سردبیر سایت ای‌میوزیک بود. از اول ژانویه 2014 هم مدیرعامل این سایت شده است.

همراهان او در راه‌اندازی کیک استارتر چارلز آدلر و پری چن هستند. کار این سه نفر آماده کردن بستری برای سرمایه‌گذاری‌های فردی است. سایت آنها بستری را برای مردمی که می‌خواهند تأمین مالی پروژه‌های خلاق را بر عهده بگیرند ایجاد کرده و طبق گزارش‌ها تا سپتامبر 2015 توانسته است، 1.9 میلیارد دلار از 9.4 میلیون حامی مالی برای 257 هزار پروژه جذب کند؛ پروژه‌هایی از قبیل فیلم، موسیقی، کمیک، روزنامه‌نگاری، بازی‌های ویدیویی و پروژه‌های مربوط به فناوری و غذا.

مدیرعامل 36 ساله کیک استارتر کسی نیست جز یانسی استریکلر
مدیرعامل 36 ساله کیک استارتر کسی نیست جز یانسی استریکلر

خود یانسی در مورد سایتشان می‌گوید: «ما حامی فناوری‌های جدید هستیم.» در جای دیگری هم گفته است: «این سایت می‌تواند نقطه عطفی در عرصه تأمین سرمایه آنلاین باشد.» البته هم آنها توانسته‌اند در طی این سال‌ها منابعی را برای ایده‌های خلاق جمع کنند.

ایده کیک استارتر این است که هرکسی که ایده خلاقانه‌ای داشته باشد می‌تواند پروژه‌ای ایجاد کرده و آن را به همه مردم جهان معرفی کند و در صورت جذب سرمایه، محصول نهایی را تولید و خلق کند. خود کیک استارتر روی پروژه‌ها هیچ دخالتی ندارد و هرکسی که ایده‌ای را در این سایت ثبت می‌کند به‌صورت مستقل آن را مدیریت خواهد کرد.

پرطرفدارترین سوژه‌ها در کیک استارتر مربوط به بخش فیلم و ویدیو است با آمار ثبت 51 هزار پروژه. پس از آن موسیقی، چاپ و نشر، بازی‌های ویدیویی و هنر، سوژه‌های پرطرفدار هستند. در بین سرمایه‌گذاران نیز بیشترین علاقه به سرمایه‌گذاری در بخش بازی‌های ویدیویی است با 412.4 میلیون دلار حمایت مالی. تکنولوژی و طراحی نیز به ترتیب با 360 و 351.6 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی هستند.

کیک استارتر سال‌های اخیر، در رشد استارت آپ‌ها تأثیر قابل‌توجهی داشته است. از داستان موفقیت ساعت‌های هوشمند پبل گرفته تا قوت گرفتن جریان واقعیت مجازی با هدست آکیلس ریفت که حالا فیس‌بوک متصدی آن است. از سوی دیگر، همکاری کیک استارتر با کمیسیون تجارت فدرال سبب شده تا جلوی پروژه‌های جعلی نیز گرفته شود، پروژه‌هایی که صرفاً مبلغی هنگفت را از مخاطبان دریافت می‌کنند و در عوض محتوایی ارایه نمی‌دهند.

استریکلر که سال گذشته به مدیرعاملی کیک استارتر منصوب شد می‌گوید همه دقایق روزش از ساعت 9 صبح تا 8 عصر را به این سایت اختصاص داده است. او درباره ارتباطات چهره به چهره می‌گوید: «تا شش ماه پیش، ایمیل مرکز زندگی من بود اما ناگهان برای من به موضوع کم‌اهمیتی تبدیل شد. در حال حاضر تقریباً همه‌وقتم را صرف ارتباطات و جلسات چهره به چهره می‌کنم.»

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.