راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت خسارت بیمه به صورت الکترونیکی و بدون صدور چک / چگونه؟

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت طرح و برنامه بیمه ایران گفت: «نظام دریافت و پرداخت در بیمه ایران الکترونیکی شد و با راه‌اندازی این سیستم دیگر برای خسارت دیدگان چک صادر نمی‌شود.»

اکبر افتخاری در حاشیه رونمایی از سیستم دریافت و پرداخت الکترونیک این شرکت با بیان اینکه مقدمات این کار در سال ۹۱ پایه‌ریزی شده و امروز به صورت سراسری به اجرا درآمده است، افزود: «با استفاده از امکانات این برنامه تمامی دریافت و پرداخت‌ها درشرکت سهامی بیمه ایران به صورت الکترونیکی صورت خواهد پذیرفت.»

.

مزایای استفاده از سیستم‌های الکترونیک در پرداخت خسارت بیمه

وی درباره مزایای استفاده از سیستم‌های الکترونیک در این شرکت بیمه‌ای افزود: «پیش از این ارائه خدمات مالی به زیان‌دیدگان، بیمه ‌گذاران و نمایندگان این شرکت با دشواری‌هایی از جمله مراجعه حضوری ذی‌نفعان به بانک برای دریافت چک خسارت و یا واریز حق بیمه همراه بود که علاوه براتلاف وقت رضایتمندی آنان را به حداقل می‌رساند.»

عضو هیئت مدیره بیمه ایران اضافه کرد: «از دیگر مزایای استفاده از اینگونه کانال‌های ارتباطی امکان برخط و بدون نیاز به عملیات دستی می‌باشد این بدان معنی است که در این سیستم ضریب خطاهای انسانی به حداقل رسیده و سرعت انتقال وجوه نقد به حساب‌های بیمه‌ای و مشتریان در کمترین زمان ممکن خواهد بود.»

به گفته وی درحال حاضر این طرح با همکاری بانک‌های سامان، تجارت، پارسیان و کشاورزی آغاز شده و پیش بینی می‌کنیم درآینده نه چندان دور تمامی شبکه بانکی به این طرح می‌پیوندند.

وی درادامه و در پاسخ به این پرسش که خدمات این طرح برای تمامی رشته‌های بیمه‌ای قابلیت اجرا دارد و یا فقط در برخی رشته‌های خاص از آن استفاده می‌شود نیز گفت: «این خدمات مربوط به یک رشته خاص بیمه‌ای نیست و تمامی بیمه‌گذاران ما در هر رشته خاصی که از این شرکت خدمات دریافت می‌کنند ازمزیت‌های آن بهره‌مند خواهند شد.»

عضو هیئت مدیره بیمه ایران درباره دوره بهره‌برداری آزمایشی این طرح و میزان رضایت‌مندی بیمه‌گذاران از خدمات آن دراین بازه زمانی نیز گفت: «این طرح از اسفندماه سال گذشته در چند شعبه استان تهران و اصفهان و مرکز خسارت سیار تهران به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و در سنجشی که صورت گرفت میزان رضایت‌مندی مشتریان از این طرح بسیار مطلوب بود.»

.

چگونگی پرداخت الکترونیک خسارت بیمه

وی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی بر شیوه پرداخت خسارت به مشتریان با استفاده از کانال‌های ارتباطی بانکی نیز اظهار داشت: «در این طرح، زیان‌دیده پس از تکمیل پرونده و تعیین میزان خسارت با ارائه شماره حساب و یا شماره کارت بانکی خود، زمینه واریز مبلغ خسارت را فراهم می‌آورد. این درحالی است که درگذشته مشتریان ضمن صرف وقت درشعبه باید در انتظار صدور چک و در ادامه برای وصول آن به بانک متبوع مراجعه می‌کردند اما با بهره‌برداری از این سیستم مبلغ خسارت به لحظه در حساب بانکی فرد زیان‌دیده و یا ذی‌نفعان منتقل می‌شود.»

.

وی درباره شیوه پرداخت به پرونده‌هایی که چندین ذی‌نفع دارند نیز گفت: «در این گونه پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های فوتی دیات که چندین ذی‌نفع موجود است مبالغ به نحوی که دادگاه مشخص می‌کند به حساب ذینفعان انتقال خواهد یافت.»

عضو هیئت مدیره بیمه ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی پرداخت خسارت‌های بیمه‌گذاران بزرگ این شرکت نیز گفت: «ما امکان پرداخت خسارت‌های سنگین را از طریق سیستم‌های بانکی داریم اما از آنجا که بیمه‌گذاران بزرگ ما برای ردیابی وصولی‌های خود نیاز به صدور سند‌های مالی دارند راه صدور چک خسارت برای این بیمه‌گذاران را هنوز مسدود نکرده‌ایم و همچنان زیان وارده به آنان به صورت چک پرداخت می‌شود.»

افتخاری درباره سایر مزایای استفاده از این طرح نیز عنوان کرد: «دراین طرح امکان مدیریت متمرکز وجوه دریافتی، امکان مدیریت متمرکز وجوه پرداختی، سرعت درارائه خدمات، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش تقلبات و تخلفات احتمالی به حداقل رسیده است و از آن جلوگیری خواهد شد.»

منبع: بیمه ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.