راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هسته سخت بانکداری زیر تیغ همایش چهارم

چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درواقع همایشی درباره بانکداری است. فرصتی که در آن این امکان فراهم می‌آید تا از ارتباط پوسته ظاهری نظام بانکی ایران و فناوری‌های نوین ارتباطی فراتر رفته و این ارتباط را در هسته سخت نظام بانکی ایران موردمطالعه قرار دهیم.

دکتر فرهاد نیلی دبیر چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که به همراه ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری این همایش حضور داشت درباره ویژگی‌های همایش امسال توضیح داد: «همایش امسال در مقایسه با سه همایش پیشین از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. مهم‌ترین این ویژگی را می‌توان تمرکز بر وجه بانکداری این همایش دانست. با این توضیح که در همایش امسال بحث درباره جنبه بانکداری موضوعی است که در مرکزیت قرار دارد نه وجه الکترونیک آن. ازاین‌روست که همایش امسال را درواقع باید همایش بانکداری دانست که در تلاش برای تعریف و ارائه نگاهی نو از مفهوم بانکداری و تلاقی آن با فناوری‌های نوین ارتباطی است».

دبیر همایش در ادامه گفت: «برای ارائه چنین رویکرد تازه‌ای، با انتخاب عنوان «بازنگری در اکوسیستم بانکداری الکترونیک» درواقع تلاش کردیم تا نظام بانکی کشور را داخل یک اکوسیستم تعریف کنیم. به این معنا بانکداری و نظام بانکی در یک منظومه تعریف می‌شود که همه وجوه آن، تک‌به‌تک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. ازاین‌روی توجه به همه بازیگران این عرصه بسیار مهم و غفلت از وجوه مختلف آن خطایی بازگشت‌ناپذیر خواهد بود».

نیلی با اشاره به این نکته که تمامی عناصر این منظومه موجوداتی زنده به شمار می‌روند که با یکدیگر رفتاری استراتژیک دارند ادامه داد: «صنعت بانکداری در کشور صنعتی زنده است که عناصر آن با یکدیگر روابط پایدار و استراتژیک دارند. در این اکوسیستم بانک مرکزی هم بازیگر است و هم بازی‌ساز. این بازی‌سازی مستلزم درک این نکته است که چه چیزی در چه زمانی باید ایجاد شود، چه چیزهایی باید متحول شده و چه عناصری باید بازیگردانی شوند».

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره دومین ویژگی همایش امسال توضیح داد: «توجه به جنبه تجاری و حضور فعال بانک‌ها در این همایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. این همایش با روال مرسوم برگزاری همایش‌ها که متکی بر سخنرانی افراد است کمی متفاوت برنامه‌ریزی شده است. قرار بر این است که چالش‌های موجود در عرصه بانکداری در قالب گفتگو مطرح شود نه سخنرانی‌های فردی. در این عرصه با برگزاری چندین میزگرد و نشست‌ تخصصی در عرصه بانکداری و فناوری‌های نوین ارتباطی مسائل و موضوعات مطرح در این حوزه‌ها با حضور کارشناسان و خبرگان داخلی و خارجی فعال در این عرصه به بحث و گفتگو گذاشته می‌شود».

او با اشاره به مرزهای دانش و حرفه‌ای گری در این عرصه از حضور افراد و شرکت‌های تأثیرگذار در همایش امسال خبر داد و گفت: «با دعوت از کارشناسان و نخبگان بین‌المللی فعال در عرصه‌هایی چون آینده‌نگاری بانکداری، سامانه یکپارچه بانکی، نظارت داده‌محور و همچنین حوزه پرداخت‌های همراه و مدیریت ریسک سعی داشته‌ایم تا خلاءهای تجربی خود در زمینه‌های موردنظر را پوشش دهیم».

دبیر همایش درباره ابعاد اجرایی این همایش گفت: « مشارکت داوطلبانه می‌تواند شاخصی برای حضور بازیگران اصلی در این عرصه به شمار رود. نکته اینجاست که وقتی قرار است یک بازی سامان داده شود باید عرصه‌ای فراهم شود تا بازیگرانی که امکان رقابت دارند در عرصه حضور یابند. درواقع زمانی که یک کالای عمومی ارائه نمی‌شود، فضایی مشارکتی باید ایجاد شود که قواعد رقابت و مشارکت در آن رعایت می‌شود».

نیلی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: «تا جائی‌که فضای سیاسی کشور و محدودیت‌های بین‌المللی اجازه ‌می‌دهد برای انتقال دانش و تجربه در این عرصه تلاش کرده‌ایم. ویژگی‌های تمایزبخش همایش امسال این امکان را فراهم می‌کند تا ارتباط میان بانکداری و فناوری‌های نوین ارتباطی از پوسته فراتر رفته و به هسته سخت بانکداری برسد».

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره معرفی «نقشه راه۱۴۰۰ بانک مرکزی» که در قالب یکی از سخنرانی کلیدی توسط سید محمود احمدی(دبیر کل بانک مرکزی) ارائه می‌شود توضیح داد: «طبق زمان‌بندی مشخص شده تدوین نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی در مرداد امسال به انجام رسیده و در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با جزئیات کامل در اختیار مدعوین محترم قرار خواهد گرفت. نکته اینجاست که انجام این حرکت در نظام بانکی کشور می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر دستگاه‌ها درنظر گرفته شود، چرا که این نقشه، می‌تواند الگویی ترسیم کند برای سایر نهادهای اقتصادی کشور که می خواهند در یک چارچوب نظام مالی برای خود نقشه راهی طراحی کنند».

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی که دبیر علمی نشست تخصصی «کارت‌های اعتباری» در همایش نیز هست در توضیح این نشست گفت: «ازجمله نکاتی که در این نشست بدان پرداخته خواهد شد بحث مربوط به دیدگاه نه‌چندان مثبت موجود در این عرصه است. نکته اینجاست که در خصوص اجرایی شدن «کارت‌های اعتباری» در کشور، بحث اصلی صورت دادن یک سری تصمیمات و همچنین اطلاع‌رسانی درست برای ارتقاء سطح دانش عمومی در این عرصه است. مسئله اصلی این است که باید دانش موجود در این عرصه ارتقاءیافته تا سیاست‌گذار بتواند این محصول را به‌خوبی عرضه کند».

منبع: دبیرخانه همایش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.