راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیم‌نگاهی به تجربه موفق ترکیه در پرداخت خرد

در سال‌های گذشته پرداخت‌های خرد در دنیا مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. افزایش چشمگیر راهکارهای پرداخت موبایلی، کیف پول‌های الکترونیک و درگاه‌های پرداخت فقط نمونه‌هایی از پرداخت‌های خرد هستند. یکی از نمونه‎های موفق در زمینه پرداخت خرد و مخصوصا پرداخت غیرتماسی کشور ترکیه است. در حدود 40هزار پذیرنده پرداخت غیرتماسی در این کشور فعال و اکثر دستگاه‌های ATM آن نیز به قابلیت ارتباط غیرتماسی مجهز هستند.

.

ترکیه پیشتاز NFC در جهان

به دلیل توسعه آسان استفاده از کارت در بین مردم، بانک‌های ترکیه تلاش اولیه خود را در زمینه پرداخت خرد غیرتماسی روی خدمات حمل و نقل و کارت‌های دانشجویی متمرکز کردند. به علاوه این بانک‌ها طرح‌های وفاداری را نیز در کنار خدمات پرداختی به مشتریان ارائه می‌کنند. هر دو بانک ASYA و GARANTI ترکیب کارت‌های چندمنظوره دانشجویی را با قابلیت ارائه خدمات کنترل ورود و خروج، پرداخت هزینه‌های درون دانشگاه (مانند بوفه، کتابخانه و…)، پرداخت بلیت حمل و نقل عمومی و پرداخت خرد ارائه کرده‌اند. سامانه وفاداری نیز از دیگر امکانات کارت‌های دانشجویی این بانک‌هاست. این تلاش‌ها به همراه موارد دیگر ترکیه را امروز به عنوان پیشتاز در زمینه NFC به جهان معرفی کرده‌است.

.

تبدیل کارت‌های پرداخت خرد غیرتماسی به کارت‌های دوگانه ترکیبی

برای مثال تعداد مشتریان ASYA BANK پس از راه‌اندازی امکان پرداخت خرد غیرتماسی 74 درصد (برابر با 1.3 میلیون نفر) افزایش داشته است. این بانک بین ماه‌های جولای سال 2010 و 2011 میزان 26.9 درصد رشد در تراکنش‌های غیرتماسی ثبت کرده‌است و تاکنون یک میلیون کارت غیرتماسی برای افرادی که حساب بانکی ندارند یا تمایلی به حمل پول نقد ندارند صادرکرده است. این بانک در حال تبدیل کارت‌های پرداخت خرد غیرتماسی به کارت‌های دوگانه ترکیبی ( کارت بانکی و کارت پرداخت خرد) است.

همچنین GARANTI BANK برای اولین بار و به عنوان خط‌شکن همه شعب استارباکس را به پایانه‌های فروش غیرتماسی مجهز کرد. این بانک تاکنون پنج میلیون کارت غیرتماسی صادر کرده است. در دیگر نقاط جهان نیز حضور فعال بانک‌ها و شرکت‌ها در این زمینه خود می‌تواند گویای صریح حرکات فزاینده جهان به سمت مدیریت پرداخت خرد باشند.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.