راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیاز به خدمات مالی، محرک ایده‌های جدید پرداخت

بیش از ۹۰ درصد از مردم بنگلادش حساب بانکی ندارند. اما ۷۵٪ ان‌ها دارای ابزاری هستند که می‌تواند بسیار مفید باشد: گوشی‌های تلفن همراه که دارای ظرفیت برای پرداخت‌های الکترونیکی است.

با استفاده از پلت فرم پرداخت‌های الکترونیک به نام «bKash»، بنگلادشی‌ها می‌توانند پول را به راحتی و ارزان از یک کیف پول الکترونیکی تلفن همراه به دیگری ارسال و و همچنین از فروشگاههای توزیع شده در کشور وجه نقد دریافت کنند. این سرویس اجازه می‌دهد تا به بستگان خود در سراسر کشور پول واریز نموده و همچنین به منظور پرداخت وجه از آن استفاده نمایند. این زیر ساخت در حال حاضر به موفقیت‌های گسترده‌ای دست پیدا نموده و توانسته است طی سه سال گذشته ۱۳ میلیون حساب داشته و بیش از ۱. ۵ میلیون تراکنش مالی را در هر روز پشتیبانی نماید.

در کشور کنیا هم زیر ساخت مشابهی دارای ۱۷ میلیون کاربر می‌باشد. همچنین در کشور سومالی مردم حدود ۳۰ تراکنش الکترونیکی در ماه انجام می‌دهند و کاربران زیادی از این سیستم پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند.

اما چگونه جهان در حال توسعه به سر چشمه نوآوری‌های مالی تبدیل شده است؟ این امر بسیار ساده است و به عرضه و تقاضا مرتبط است. نیاز به خدمات مالی جدید و متفاوت در کشورهای در حال توسعه محرک ایده‌های جدید است و هنگامی که نوآوری در بازار رونق می‌گیرد استفاده از آن به حداکثر می‌رسد.

بانک‌ها یک فرصت تاریخی برای درگیر شدن در این بازار به سرعت در حال پیشرفت دارند. آن‌ها به منظور بدست آوردن میلیون‌ها مشتری جدید ایستاده‌اند این در حالی است که رهبران مالی و بانک‌ها می‌بایستی قدر فرصت‌های ایجاد شده را بدانند.

دلایل بسیاری وجود دارد که مردم فقیر جهان مشتریان جذابی برای بانک‌ها نیستند زیرا برای بانک‌ها رسیدن به حاشیه سود از تراکنشهای مالی آن‌ها بسیار کم است و همچنین آن‌ها اکثر معاملات خود را نقدی انجام می‌دهند.

پرداخت‌های الکترونیکی باعث پرش از روی این موانع می‌شود. خانواده‌های فقیر اغلب دارای حجم بالای تراکنش‌های مالی هستند و پیشنهاد پرداخت‌های الکترونیکی با موبایل می‌تواند بسیار جذاب باشد. این مشتریان می‌تواند با استفاده از خدمات پرداخت همراه، تجربه رسمی بانکی خوبی در بستر شبکه‌ها داشته باشند. علاوه بر این، محصولات پرداخت الکترونیکی ایده خوبی برای رسیدن به پایگاه بزرگی از مشتریان در یک قلمرو جغرافیایی گسترده است.

لذا این امر ایده آسانی است که زمان آن فرا رسیده است. بیل گیتس در کنفرانس بانکی sibos در اوایل اکتبر امسال گفت «دست آورد اصلی گسترش و نفوذ تلفن همراه این بوده است که فناوری دیجیتال بتواند بیشترین وعمیق‌ترین تأثیر خود را روی سیستم‌های پرداخت، و ارزان سازی و آسان سازی تراکنش‌های دیجیتال داشته باشید.»

ایالات متحده و دیگر کشور‌ها نقش مهمی را در ایجاد محیط قانونی مناسب برای پرداخت‌های دیجیتال داشته‌اند. در همین حال، شرکت‌های آمریکایی توجه خوبی به نوآوری محصولات در کشورهای در حال توسعه داشته و از این تلاش‌ها در فضای پرداخت الکترونیکی استفاده نموده‌اند.

با وجود موفقیت bKash و زیر ساخت‌های دیگر، نیاز به شمول مالی بسیار زیاد است. هنوز پرداخت نقدی گزینه اکثر مردم در کشورهای در حال توسعه است. اگر گزینه‌های آسان و مقرون به صرفه پرداخت دیجیتالی برای این جمعیت در دسترس باشد، تمام سوابق نشان می‌دهد که آن‌ها به طور کامل و با شور و شوق آن را در آغوش خواهند گرفت.

رهبران مالی در جایگاه نخست برای ارائه آن دسته از گزینه‌های مالی هستند و می‌توانند رهبری خدمات مالی و پرداخت امن، قابل اعتماد و راحت برای مردم به ارمغان بیاورند.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

منبع: americanbanker.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.