راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگرفتن كارمزد از کارت‌خوان‌ها، يعني افت كيفيت در آينده

مهندس سيد محمد صدر هاشمی‌نژاد به‌عنوان كارشناس بانكی و بنیان‌گذار بانك اقتصاد نوين گفت: «عدم دريافت كارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان، چندان به مصلحت نیست و باعث خواهد شد توسعه پایانه‌های فروشگاهی برای بانک‌ها سودآور نباشد که این مسئله می‌تواند باعث کاهش کیفیت این خدمات در آینده شود. اقدامات لازم برای اخذ کارمزد از پایانه‌های فروشگاهی باید توسط بانک مرکزی صورت پذیرد.»

.

به نظر شما تأثیر روش‌های بانکداری الکترونیک در چرخه اقتصاد ایران چیست؟

منافع توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور، از چند جنبه قابل توجه است. اثر مستقیم توسعه روش‌های نوین بانکداری الکترونیکی افزایش کیفیت خدمات بانکی و تسهیل خدمات برای مشتریان است.

مهندس سيد محمد صدر هاشمی‌نژاد به‌عنوان كارشناس بانكی و بنیان‌گذار بانك اقتصاد نوين
مهندس سيد محمد صدر هاشمی‌نژاد به‌عنوان كارشناس بانكی و بنیان‌گذار بانك اقتصاد نوين

از یک سو مشتریان می‌توانند در محل کار یا منزل خود بخش قابل‌توجهی از خدمات را دریافت كرده و در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند از سوی دیگر در نتیجه استفاده عموم مردم از این خدمات، ظرفیت شعب بانک‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریانی که به هر دلیل به شعب مراجعه می‌کنند افزایش می‌یابد. بعلاوه توسعه استفاده از این خدمات می‌تواند باعث جلوگیری از روند افزایشی هزینه‌های جاری بانک‌ها شود که خود تأثیر مستقیمی در کاهش قیمت تمام‌شده پول و به‌تبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات بانک‌ها خواهد داشت. در رابطه با اثرات غیرمستقیم توسعه این خدمات نیز می‌توان به کاهش هزینه‌های تردد شهری برای دریافت خدمات بانکی و اثرات مترتب با آن اشاره کرد که در نهایت موجب کاهش هزینه‌های ملی خواهد شد.

.

دریافت کارمزد در تمامی دنیا یک امر جا افتاده است، به نظر شما پرداخت کارمزد در ایران نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد و به‌عنوان یک مدیر، پیشنهاد‌هایی برای چگونگی این پرداخت‌ها دارید؟

در هر ساختاری اگر ضعفی وجود داشته باشد سایر بخش‌ها باید این ضعف را جبران کنند که این رویه در نظام بانکی نیز رواج دارد. عمده‌ترین دلیل بالا بودن نرخ تسهیلات در کشور وابستگی بانک‌ها به درآمد این خدمت به‌عنوان تنها ابزار درآمدی است. درحالی‌که اگر بانک‌ها بتوانند از سایر ابزارهای در اختیار خود بهره ببرند بالطبع این سهم کاسته خواهد شد. در تمام دنیا اقشار جامعه هزینه خدمتی که دریافت می‌کنند را می‌پردازند.

درگذشته روال بر این بود که صنوف درآمد حاصل از فروش روزانه خود را در گاوصندوق نگه می‌داشتند و صبح روز بعد یکی از کارکنان را مأمور می‌کردند که این وجوه را به بانک واریز کند و این هزینه‌های زیادی را برای صاحبان صنوف به همراه داشت که استخدام یک نفر نیروی انسانی امین و قابل‌اعتماد حداقل آن بود. در کنار این باید ریسک بالای نگهداری وجه نقد و جابجایی آن را نیز در نظر گرفت. باروی کار آمدن دستگاه‌های پایانه فروش این معضل برطرف شد.

در حال حاضر کارمزدی بابت این خدمات از مشتریان و پذیرندگان پایانه‌های فروشگاهی دریافت نمی‌شود و هزینه‌های آن از طرف بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات تأمین می‌شود. ادامه این روند چندان به مصلحت نیست و باعث خواهد شد توسعه پایانه‌های فروشگاهی برای بانک‌ها سودآور نباشد که این مسئله می‌تواند باعث کاهش کیفیت این خدمات در آینده شود. اقدامات لازم برای اخذ کارمزد از پایانه‌های فروشگاهی باید توسط بانک مرکزی صورت پذیرد. رسانه‌ها هم باید با افزایش آگاهی مردم به انجام کارها در مسیر منطقی و درست خود کمک نمایند.

 .

بانک مرکزی اعلام کرد؛ تعداد شعبات برخی از بانک‌های جدید التاسیس نباید از ۳۵۰ شعبه بیشتر باشد، نظر شما در این رابطه چیست؟

در نظر گرفتن سقف برای بانک‌ها در توسعه شعب چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و به نظرم بانک‌ها با توجه به تعداد مشتریان و دامنه خدمات می‌توانند به طور منطقی نسبت به توسعه شعب اقدام کنند. البته با توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی، توسعه شعب به‌صورت گذشته کمتر مورد توجه بانک‌ها خواهد بود اما خدمات شعبه‌ای بانک‌ها همچنان مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد.

بانک مرکزی ابزارهای نظارتی دیگری برای نظارت بر بانک‌ها در اختیار دارد. بانک‌ها باید بتوانند با رعایت نسبت‌های محدودکننده مدنظر بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر، بر اساس منطق اقتصادی نسبت به توسعه فعالیت‌های خود تصمیم‌گیری نمایند. در غیر این صورت رقابت و سودآوری عملاً بی‌معنی خواهد شد و بانک‌ها بجای اینکه بنگاه اقتصادی باشند می‌شوند مشابه یک نهاد دولتی که امرونهی از بالا آن‌ها را اداره می‌کند.

منبع: اخبار بانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.