راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رسیدن به موفقیت از طریق نوآوری

بياييد با واقعيت روبرو شويم، نوآوري از آن دسته ویژگی‌هایی نيست که به بانکداري نسبت داده می‌شود. می‌توان گفت که آخرين نوآوري در بانکداري، دستگاه ATM بود که نخستين در سال 1969 در ایالات‌متحده معرفي شد. بسياري از اپليکيشن‌هاي بانکي هنوز کاستی‌های زيادي دارند و چک‌ها زمان زيادي می‌برند تا پردازش شوند، درحالی‌که از جنبه‌ی پرداخت‌ها و وام‌ها، رقباي غير بانکي مانند PayPal و فروشگاه‌های وال مارت در حال بلعيدن بازار هستند.

بانکداري تجاري – من در مورد طيف وسيع بانکداري سرمایه‌گذاری حرف نمی‌زنم – به دلايل خوبي محافظه‌کار هستند. بانک‌ها سال‌های متمادي است که به‌عنوان يک جاي امن براي پول مردم و همچنين منبع بزرگي براي تأمين سرمایه‌ی اقتصادي شناخته‌شده‌اند، و اين جايگاه اجتماعي به قانون‌گذاری‌های سنگيني براي حفاظت از اين سيستم منجر شده است.

آن استخوان محافظه‌کار که در بدن هر بانکدار تجاري قرار دارد، به يک بی‌تمایلی نسبت به خرج‌های غيرضروري در فناوري، يا اتلاف سرمایه‌گذاری‌های سهامداران، به‌علاوه‌ی بدبيني نسبت به محصولات جديد منجر شده است. ولي فناوري در جذب مشتري و حفظ آن‌ها نقش مهمي دارد. مديران و گروه‌های مديريتي نبايد عقب بنشينند و نظاره‌گر اين باشند که فناوری‌ها باعث می‌شوند مشتريانشان به‌جاهای ديگر بروند و سهم آنان را بدزدند.

در عصري که مشتريان با اپليکيشن‌هاي بانکداري سيار احساس راحتي بيشتري می‌کنند و ترجيح می‌دهند براي پرداخت قسط ماشين يا خانه‌های خود از خدمات آنلاين استفاده کنند، بانک شما بايد به روندها اهميت نشان دهد.

اگر فکر می‌کنید روش‌های قديمي بهترين روش هستند، ممکن است مشتريان خود را از دست دهيد. آيا فکر می‌کنید افراد زير چهل سال براي پيدا کردن خانه‌های رهن به بنگاه‌های معاملات ملکي مراجعه می‌کنند؟ يا در عوض از Yelp، Angie’s List يا فیس‌بوک استفاده می‌کنند؟ برخي از بانکدارها از ترس خود براي من گفته‌اند و اينکه ممکن است به‌زودی بانک‌ها بدون استفاده و نامرتبط شود.

واضح است که هیئت‌مدیره‌ی بانک‌ها لازم است استراتژی‌های خود در رابطه با فناوري را تعريف و تدوين کنند. لازم نيست اولين کسي باشيد که از يک فناوري مشخص استفاده می‌کند. بزرگ‌ترین بانک‌ها از فناوري براي بهبود خدمات به مشتريان استفاده می‌کنند، مانند پرداخت‌های فردبه‌فرد و گفتگوي آنلاين، ولي قطعاً بانک‌های کوچک‌تر هم از اين فناوری‌ها سود خواهند برد.

بانک‌هایی که سرمایه‌های آن‌ها زير 50 ميليارد دلار است کوپن‌هایی را براي بانکداري موبايل، پرداخت از طريق عکس، و ابزارهاي مديريت مالي شخصي را مهيا می‌کنند. به عقیده‌ی کوري بوث از گروه مشاورين بوستون «اگر شما يک بانک عمومي هستيد، خيلي غيرمحتمل خواهد بود که يک پلتفرم پيشگام در سطح جهاني داشته باشيد.

شما منابع را در اختيار نداريد. شايد بخواهيد پاياپاي با Jones يا هر چيزي که Fiserv به شما می‌دهد پيش برويد. لازم است که در مورد موقعيت خود تصميم بگيريد.»

همه‌ی این‌ها نوشتن يک بخش درباره‌ی نوآوري در بانکداري را به يک وظیفه‌ی پر چالش مبدل کرده است. ما در تلاش بوديم تا راه‌هایی را نشان دهيم که در آن فناوري يا نوآوري در حال تغيير دادن قواعد بازي براي بانک‌ها بوده‌اند. مخصوصاً درزمینه‌ی جذب مشتري، حفظ آن‌ها، افزايش سهم بازار يا بهبود کارآمدي و سود. ما به دنبال نوآوری‌هایی بوديم، که لزوماً در حوزه‌ی فناوري نبودند، و بهبودهاي قابل‌اندازه‌گيري مناسبي را ايجاد کرده بودند.

واضح است که بانکداري سيار در حال تغيير نحوه‌ی سرویس‌دهی بانک‌ها می‌باشد. روزانه تراکنش‌های بيشتري از راه دور صورت می‌پذیرند و ترافيک شعبه‌ها در حال کمتر و کمتر شدن هستند. همه اين را می‌دانند.

ولي چه اپليکيشن‌هاي بانکداري سياري هستند که باعث شده‌اند برخي بانک‌ها ازلحاظ تسهيل استفاده و کارآمدي سرآمد باشند؟ براي برخي از بانک‌ها، پرداخت قبض‌ها از طريق عکس‌برداری موبايل در حال جذب مشتريان جديدي است.

ابزارهاي مديريت مالي شخصي وعده داده‌اند که درآمدهاي حق دستمزد ايجاد کنند. چگونه برخي بانک‌ها با طراحي نوآورانه شعبه‌ها، که منجر به ترکيبي از خود خدمتي و يک سلیقه‌ی شخصي می‌باشد، به کار آیی و کارآمدي نائل شده‌اند؟ براي مثال، در بانک‌های اکستراکو، در تکزاس، ATM هاي باقابليت تصويربرداري حدود بيست درصد از 1.2 ميليارد دلار سپرده‌های بانکي را شامل می‌شود. تحليل داده‌ها از ديگر نوآوری‌های بانکي است که بانک‌ها براي کمپین‌های بازاريابي مؤثرتر از آن استفاده می‌کنند.

براي مثال گروه Bancorp رفتار آنلاين مشتريان خود را ردگيري می‌کند تا براي آن‌ها پيام شخصي فرستاده و يا زماني که سيستم به آن‌ها علامت می‌دهد، با آن‌ها تماس بگيرند و از فرصت‌های سودآور استفاده کنند.

تحليل داده‌ها آن‌قدر پيچيده است که بانک می‌تواند احتمالات را بر اساس شانس فروش يک سرويس اولویت‌بندی کند و پيام نهايي را بر اساس آن تنظيم کند. همچنين در بانک‌های بارکلی، بيومتريک‌هاي صوتي در حال مديريت امنيت هستند و ازاین‌رو مشتريان در صف‌های طولاني تماس با مرکز تماس گير نخواهند کرد. و مشتريان اين روش را دوست دارند.

درحالی‌که ممکن است اکنون چند سال قبل از اين رويداد باشد که يک نوآوري ارائه‌ی سرویس‌های بانکداري را به صورتي انقلابي تغيير دهد، مانند کاري که ATM ها در سال 1969 انجام دادند، حداقل می‌توانیم به طرح‌ها و راهکارهاي ابتکاري که براي برخي بانک‌ها تجربه‌ی بانکداري را هم براي خودشان و هم براي مشتريان تغيير داده‌اند نگاهي بيندازيم. ما اميد داشتيم آن تغييراتي را ببينيم که به يک دگرگوني واقعي منجر می‌شوند.

منبع: ماهنامه دیدبان، شماره اول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.