راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گردش نیمی از نقدینگی کل کشور در شبکه شاپرک

بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی در مورد تعداد تراکنش‎های پرداخت با مدیریت شاپرک در کشور منتشر کرده است، در طول ۵ ماهه ابتدایی امسال، حدود ۳.۹ میلیارد تراکنش بانکی از طریق این شبکه انجام شده و در کل مبلغی حدودی ۳۹۳ هزار میلیارد تومان در این تراکنش‎ها جابه جا شده است.

بر اساس این گزارش، کل نقدینگی کشور حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و می‎توان با استناد به این آمار نتیجه گرفت که در ۵ ماهه اول امسال تقریبا نیمی از نقدینگی کشور بر بستر شاپرک دست به دست شده است.

بر اساس داده‎های این آمار؛ حدود ۱.۷ میلیارد از تراکنش‎های انجام شده در این مدت در استان تهران انجام شده و حدود ۲.۱ میلیارد تراکنش هم به سایر استان‌های کشور اختصاص دارد. نکته جالبی که در این گزارش بانک مرکزی می‎شود مورد توجه قرار داد نسبت سهم هر کدام از شیوه‎ها و ابزارهای پرداخت از این تراکنش‎هاست.

با وجود گسترش روز افزون استفاده از دستگاه‎های موبایل و تلاش‎های بانک‎ها برای گسترس خدمات همراه بانک و سایر خدمات، دستگاه‎های کارتخوان در حوزه پرداخت کارتی کشور همچنان حاکم بلامنازع این حوزه باقی مانده‎اند.

بر اساس داده‎های این گزارش تراکنش‌های شاپرک در این مدت عمدتا از طریق پایانه‌های فروش (دستگاه‎های کارتخوان) انجام شده، است. بر این اساس حدود ۳.۹ میلیارد تراکنش از تعداد کل تراکنش‎های شاپرکی در این ۵ ماهه مربوط به دستگاه‎های کارتخوان بوده است. اما مسئله جالب‎تر سهم تراکنش‎های کارتی از مبلغ این تراکنش‎ها است.

منبع: اخبار بانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.