راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی: با سرمایه‌گذاری محدود انتظار یک تحول عظیم نداشته باشید

مهندس سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در هشتمین همایش ملی، دومین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی و دومین کنفرانس گردشگری الکترونیکی ایران بر اولویت کسب و کار در مسیر تحول تاکید و فناوری اطلاعات را تکمیل کننده آن دانست.

isc-Index-way2pay-93-08-04

در این همایش که با حضور مدیران ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت خارجه و سازمان ها و شرکت های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک طی سه روز 27 تا 29 مهرماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد؛ مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به تاریخچه بانکداری الکترونیک در کشور یاد آور شد: در مرحله اول ایجاد زیر ساخت ها به ویژه سامانه یکپارچه بانکی مورد توجه قرار گرفت، در مرحله دوم ارائه سرویس های نوین و در نهایت سامانه هایی چون ساتنا، پایا و سایر سامانه های نظارتی و نظام های ملی پرداخت طراحی و اجرا شد. همه این اقدامات باعث شد تا نظام بانکی بیش از پیش مورد اعتماد مردم واقع شود و امروز شاهد استفاده روزانه 35 میلیون نفر از خدمات بانکداری الکترونیک باشیم.اگر به هر دلیلی اعتماد مردم به این سیستم کم شود شبکه بانکی و نقدینگی کشور نمی تواند پاسخگوی تقاضای پیش رو باشد؛ بنابراین باید در حفظ اعتماد مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی در خصوص چالش های پیش روی شبکه بانکی که مختص کشور ما نیز نمی باشد گفت: عدم تخصیص منابع کافی برای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات بیش از هرچیز حاصل تصمیم گیری برخی مدیران بانکی بدون تکیه بر داده ها است.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه مبحث چالش های پیش روی شبکه بانکی افزود: پیچیدگی در فناوری به ویژه در صنعت بانکداری و فعالیت گسترده مشتریان در فضای مجازی که مشکل احراز هویت را برای بانکها فراهم نموده است باعث می شود تا مقوله نوآوری به طور جدی در ورطه چالش گرفتار شود. هر چند موضوعاتی چون احراز هویت در فضای مجازی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص برنامه های در حال انجام این شرکت به ایجاد سامانه های جدید برای تقویت نظارت بانک مرکزی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: برای اولین بار یک چهار چوب استاندارد خریداری شده تا داده های شبکه بانکی یکسان سازی شود.این پروژه هم اکنون تحت عنوان نشتا (نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات بانکی) طی تفاهم نامه ای میان شرکت و پژوهشکده پولی بانکی در حال پیگیری و اجراست.

توسعه زیر ساخت های بانکداری الکترونیک به ویژه در شبکه های ارتباطی از دیگر برنامه های مهم شرکت به شمار می آید. در همین راستا ایجاد شبکه اختصاصی زمینی(NiBN) در دستور کار شرکت قرار دارد تا به این ترتیب بانکهای مختلف هر گونه تعاملات خود و بانک مرکزی را از طریق این خطوط ارتباطی انجام دهند.مورد دیگر ایجاد زیر ساخت برای ارائه سرویس های اتمیک است؛ این خدمت به بانکها کمک می کند تا خدمات جدید را به آسانی ارائه نمایند و در نهایت پروژه های امنیتی است که در قالب کاشف انجام می شود.

وی با اشاره به آمار یادآور شد: هم اکنون تقریبا 70درصد تراکنش ها به صورت الکترونیکی انجام می شود؛ تا پایان سال 92 در شبکه های شتاب 10 میلیارد تراکنش و در شاپرک 6/9 میلیارد تراکنش با پایداری 98 درصد ثبت شده است.در حال حاضر 3.2 میلیون پایانه فروشگاهی و 35 هزار خودپرداز در کشور فعال هستند و تمام این آمار حکایت از پیشروی شبکه بانکی در حوزه بانکداری الکترونیک دارد.

مهندس نجفی اظهار داشت:پیش از ورود وب تمرکز بر روی مشتریان بود اما اکنون اشیا مورد توجه هستند؛ به همین جهت امروز متخصصان این حوزه بر محور تجارت دیجیتالی متمرکز شده اند.

وی با اشاره به رویکرد اخیر شرکت اپل در ورود به فناوری های حوزه پرداخت بر این مهم تاکید کرد: رقابت از میان بانکها پا فراتر نهاده و اپراتورها و شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات نیز در حال حرکت به این سمت و سو هستند؛ به همین جهت مدیران بانک ها باید با ارقام سرمایه گذاری در حوزه IT آشنا شوند و با یک سرمایه گذاری محدود انتظار یک تحول عظیم را نداشته باشند.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.