راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 کشور با کمترین میزان استفاده از پول نقد

برخی تهدیدها برای منسوخ کردن دستگاه‌های خودپرداز شروع شده است و دراین‌بین اپل پرداخت‌های موبایلی را دلیل اصلی این اتفاق می‌داند و مدیرعامل شرکت خدمات مالی آمریکا اعلام کرده است که از برکناری کارت‌های پلاستیکی ترسی ندارد. به نظر می‌رسد روند فعلی پیش به‌سوی آینده و جامعه‌ای بدون پول نقد می‌رود. هرچند برای برخی کشورها این آینده بسیار نزدیک است و بعضی کشورها شیوه‌های پرداختی کاملا غیرحضوری دارند. بر اساس نرخ تراکنش‌های الکترونیکی و درصد افرادی که از کارت اعتباری استفاده می‌کنند، در اینجا به ده کشوری که تقریبا اقتصادی با نقدینگی کمتر در آن جریان دارد از آخر به اول اشاره می‌کنیم؛

 

10. کره جنوبی

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.7 است و 58 درصد افراد دارنده‌ی کارت اعتباری هستند. کره جنوبی باید در این رده‌بندی جزو کشورهای اول قرار می‌گرفت اما طرح‌های اجتماعی و دولتی که منجر به کاهش استفاده از کارت اعتباری شده، این کشور را در جایگاه دهم قرار داده است.

Korea-Mobile-Index-way2pay-94-04-08.

9. آلمان

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.76 است و 88 درصد افراد دارنده‌ی کارت اعتباری هستند. مراسم جشن اکتبر شهر مونیخ به گران‌ترین مراسم امسال تبدیل شده است: یک لیتر نوشیدنی امسال حدود ده یورو قیمت داشت. چیزی که باعث آرامش خاطر شده است این است که شرکت‌کنندگان برای این مراسم نیازی به حمل مقادیر زیادی پول نقد ندارند. ارسال 2012 فروشندگان تنها به یک آیفون و یک دستگاه EMV خوان برای پذیرش کارت‌های اعتباری احتیاج دارند.

Germany-Index-way2pay-94-04-08.

8. ایالات‌متحده

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.80 است و 72 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. در این چند ماه اخیر به دنبال رونمایی از محصول جدید شرکت اپل به نام والت (wallet) در کنار شرکت مایکروسافت و دیگر شرکت‌های فناوری و ساعت‌های الکترونیکی با قابلیت پرداخت، این تغییرات به‌سوی پرداخت‌های الکترونیکی بیش‌ازپیش شده است. «کن چنالت» مدیرعامل شرکت خدمات مالی آمریکا اظهار کرد که از جایگزینی کارت‌های پلاستیکی هراسی ندارد هرچند در سال جاری احتمال منسوخ شدن دستگاه‌های خودپرداز (ATM) وجود دارد.

Applepay-3--index-way2pay-93-07-28.

7. هلند

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.85 است و 98 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. اگر قصد رفتن به هلند را دارید حتما یک کارت اعتباری با خود داشته باشید چراکه پارکینگ‌های این شهر دیگر اسکناس یا پول خرد قبول نمی‌کنند. تعدادی از فروشندگان و رستوران‌داران این شهر دیگر پول نقد قبول نمی‌کنند. 75 درصد از مشتریان هلندی با پذیرش قانون «پرداخت بدون پول نقد» گام بلندی در راستای اجرای این قانون برداشته‌اند.

Nethersland-Parking-Index-way2pay-94-04-08.

6. استرالیا

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.86 است و 79 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. اگر برخی «نوامبر بدون تراشیدن» را کمی جدی بگیرند ممکن است کمکی باشد تا آن‌ها را به سمت‌وسوی جدیدی سوق دهد و آن انجمن «نوامبر بدون پول نقد» است که اولین بار به دست میلیاردر استرالیایی «اندرو توییگی فارست» در استرالیا راه‌اندازی شد.

australia-Cash-Index-way2pay-94-04-08.

5. سوئد

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.89 است و 96 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. سرقت از بانک در سوئد از 110 مورد در سال 2008 به تنها 16 مورد در سال 2011 کاهش یافت و این کمترین میزانی است که این کشور از سال 1970 تاکنون داشته است. دلیلش ساده است، بانک‌های سوئد نسبت به قبل پول نقد کمتری در خزانه دارند و دیگر چیزی برای دزدی وجود ندارد.

Sweden-Index-way2pay-94-04-08.

4. انگلستان

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.89 است و 88 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. قبل از سوارشدن به یکی از آن اتوبوس‌های دوطبقه معروف لندن مطمئن شوید که یک کارت هوشمند (oyster card) یا یک بلیت پیش‌پرداخت همراه خود دارید. از 6 جولای، اتوبوس‌های شهری دیگر پول نقد را به‌عنوان کرایه قبول نکردند. هرچند این قضیه برای اهالی لندن چندان اهمیتی هم ندارد چراکه در مقایسه با 25 درصد مسافرانی که در سال 2000 از پول نقد استفاده می‌کردند، در سال 2014 فقط 1 درصد مسافران پول نقد پرداخت کردند.

City-London-Index-way2pay-93-09-11.

3. کانادا

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.9 است و 88 درصد افراد دارنده کارت اعتباری است. اگر شما ساکن یکی از شهرهای مرزی مانند Buffalo یا Detroit باشید، احتمالا بعضی جاها در جیب خود به دنبال چند پنی می‌گردید. از این پس شما شاهد این ماجرا نخواهید بود چراکه کانادا از فوریه 2013 تولید و پخش سکه را متوقف کرد که با این کار 11 میلیون دلار در هزینه‌های کشور صرفه‌جویی می‌کند.

City-Toronto-Canada-Index-way2pay-93-09-11.

2. فرانسه

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.92 است و 69 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. اگر شما در فرانسه زندگی می‌کنید و برای خرید خودرو پول‌هایتان را پس‌انداز می‌کنید متأسفانه خبرهای بدی در انتظار شماست: کشور فرانسه کلیه تراکنش‌های نقدی بالای 3000 یورو را غدغن کرده است. شما هنوز هم می‌توانید با پول نقد یک ماشین بخرید اما اگر مبلغ پرداختی‌تان بیش از 1.500 یورو است به‌طور قانونی برای اثبات پرداخت خود به یک رسید نیاز دارید.

France-Cartes-Index-way2pay-93-09-27.

1. بلژیک

نسبت پرداخت‌های غیرنقدی به کل پرداخت‌های مصرف‌کننده 0.93 است و 86 درصد افراد دارنده کارت اعتباری هستند. بلژیک هم قانونی مشابه فرانسه دارد با این تفاوت که مبلغ پرداخت‌های نقدی‌اش 3000 یورو است. طبق قانون این کشور، این مبلغ می‌تواند در مواردی به 225000 یورو نیز برسد. بنابراین شاید 14 درصد بلژیکی‌هایی که کارت اعتباری ندارند باید در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند.

Belgium-Index-way2pay-94-04-08

همچنین می‌توانید 10 شهر هوشمند برتر دنیا را نیز در راه پرداخت ببینید (+).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.