راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میدان جنگی به نام پرداخت موبایلی که در آن همه شمشیر را از رو بسته‌اند

درحالی‌که کمتر از یک هفته از راه‌اندازی سرویس پرداخت موبایلی Apple Pay می‌گذرد دو داروخانه زنجیره‌ای بزرگ پشتیبانی از پرداخت از طریق این روش را متوقف کردند. دو داروخانه CVS و Rite-Aid از روز شنبه اجازه پرداخت از این طریق را از دارندگان آی‌فون ۶ و ۶ پلاس گرفتند تا در همین ابتدای کار اپل متوجه شود قدم در راه دشواری گذاشته است.

با این حال این محدودیت برای سیستم نوپای پرداخت موبایلی اپل (Apple Pay) به‌تنهایی نیست. این موضوع بخشی از جنگ بزرگ فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای از یکسو و بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت کارت از سوی دیگر است. تعداد قابل توجهی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به رهبری Walmart (بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان) در حال آماده سازی سیستم پرداخت موبایلی اختصاصی خود با نام CurrentC هستند که قرار است از اواسط سال ۲۰۱۵ عرضه شود و سیستم‌های پرداخت موبایلی مبتنی بر NFC مانند Apple Pay و Google Wallet یک رقیب این سیستم به شمار می‌آیند. سیستم CurrentC از سوی فروشگاه‌ها و بنگاه‌های بزرگی چون Kmart، 7-Eleven، BestBuy و حتی پمپ‌بنزین‌های زنجیره‌ای چون Shell حمایت می‌شود و از سال ۲۰۱۲ شکل گرفته است. این فروشگاه‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که مشتریان آنها قادر به پرداخت از طریقApplePay نیستند.

 .

جنگ پرداخت موبایلی

دعوای اصلی بر سر به دست گرفتن فضای پرداخت موبایلی فراتر از جهان تکنولوژی و بین دو جبهه قدرتمند بانک‌ها و شبکه‌های کارت‌های اعتباری از یکسو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی دیگر است.

بانک‌ها و شبکه‌های کارت‌های اعتباری اعلام کرده‌اند که از Apple-Pay حمایت می‌کنند، چراکه باعث افزایش میزان خرید مردم توسط کارت‌های اعتباری آنها می‌شود. اپل هم در حال جذب کردن فروشگاه‌های مختلف است.

هم‌اکنون روی سایت این شرکت ۳۴ خرده فروشی دیده می‌شوند که از این سیستم پشتیبانی می‌کنند که البته یکی از آنها خود فروشگاه‌های اپل است.

در طرف مقابل هیچ بانکی از سیستم CurrentC پشتیبانی نمی‌کند، چراکه هدف این سیستم حذف کارمزد تراکنش (که ‌به ازای هر پرداخت از طریق کارت اعتباری از خریدار اخذ می‌شود) است.

اپلیکیشن CurrentC که از سال آینده به بازار خواهد آمد جایگزین کارت اعتباری نمی‌شود و مستقیما به حساب اصلی بانکی (و نه حساب کارت) وصل شده و از آنجا پرداخت صورت می‌گیرد.

.

کاربر برای هر پرداخت باید اپلیکیشن

CurrentC را روی موبایل آی‌فون یا اندرویدی‌اش باز کند و سپس QR Code مربوط به خریدش را به فروشنده نشان دهد تا اسکن شود. این سیستم همچنین از کارت‌های اعتباری فروشگاه‌های بزرگ (که در آمریکا مرسوم است)‌ پشتیبانی می‌کند.

اما درحالی‌که حالا کارت‌های اعتباری و خرید راحت از طریق آنها برای مردم جا افتاده چگونه می‌توان یک سیستم جدید پرداخت را برای مردم راه‌اندازی کرد و انتظار حمایت آنها را داشت؟ برای ترغیب مردم به خرید از این طریق گروه پشتیبان CurrentC می‌خواهند که از طریق دادن پروموشن یا کوپن‌های تخفیف این کار را انجام دهند. حذف کارمزد خرید از طریق کارت اعتباری یکی از مهم‌ترین هدف‌های طرفداران سیستم CurrentC است. آنها غول‌های بزرگی چون وال‌مارتGap، Old Navy ، Kohls، Lowes و تقریبا بزرگ‌ترین پمپ‌بنزین‌های زنجیره‌ای آمریکا را پشت خود دارند.

نکته مهم اما این است که آنها برای هدفی می‌جنگند که مربوط به سود خودشان می‌شود، چراکه هنگام خرید کارت اعتباری کارمزد از مشتری گرفته نمی‌شود، بلکه از فروشنده به حساب شرکت صاحب کارت واریز می‌شود. در عین حال CurrentC (که هم‌اکنون نیز نسخه‌ای از آن روی اندرویدمارکت و فروشگاه نرم‌افزار اپل در دسترس است) قرار است از سیستم QR Code استفاده کند که نسبت به سیستم پرداخت از طریق NFC که گوگل و اپل آن را پشتیبانی می‌کنند قدیمی‌تر و فرآیند آن نیز طولانی‌تر است.

درحالی‌که از طریق سیستم NFC با نزدیک کردن گوشی موبایل به اسکنر NFC پرداخت انجام می‌شود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای جا انداختن این سرویس جدید باید تلاش کنند که تخفیف‌های قابل توجهی روی خرید از طریق این سیستم به مشتریان ارائه کنند.

شاید اعمال تخفیف تا حد ۵ درصد مردم را به سمت استفاده از آن ترغیب کند. تا آن زمان اپل و گوگل احتمالا تلاش خواهند کرد که با حمایت بانک‌ها و شبکه‌های کارتی سهم قابل‌توجهی از بازار پرداخت موبایلی را از آن خود کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.