راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفته‌های محمود احمدی در مورد کیف پول الکترونیک (کیپا)

اعلام شده است که کلیات راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیک سیار به شورای پول و اعتبار ارائه شد و این شورا بانک مرکزی را به اجرا و راه اندازی سریعتر این سامانه موظف نمودند. از همین رو روابط عمومی بانک مرکزی گفت‌وگویی با دبیرکل بانک مرکزی انجام داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

.

کیف پولی برای پرداخت‌های خرد

سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به این که کیف پول الکترونیک (کیپا) ابزار پرداختی با قابلیت ذخیره پول الکترونیک است که به صورت با نام و مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی در دو نوع پول مجازی و پول مبتنی بر تراشه صادر می‌شود، گفت: کاربری «کیپا» در مبادلات با مبالغ ریز بوده و وابستگی مستقیم به حساب بانکی و نیاز به ثبت در سامانه‌های حسابداری بانکی ندارد. همچنین پردازش الکترونیکی آن به صورت برون خطی به لحاظ اتصال به زیرساخت شبکه بانکی می‌باشد.

وی با اشاره به این نکته که خدمات پرداخت الکترونیک سیار، گستره وسیعی از فعالیت‌های مالی را در بر می‌گیرد که تحت قوانین مالی از طریق کیف پول الکترونیکی و دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی تلفن همراه، گوشی هوشمند و تبلت انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: فناوری پرداخت سیار می‌تواند برای انتقال پول بین افراد نیز به کار رود.

.

راهی برای نظارت فنی و اجرایی

احمدی سامانه پرداخت الکترونیک سیار یا همان «سپاس» را مجموعه‌ای متشکل از قوانین و مقررات حاکم بر ارائه دهندگان خدمات پرداخت سیار، نظام بانکی و سوئیچ سپاس، با هدف نظارت و کنترل عملکرد پرداخت‌های سیار مبتنی بر کیف پول الکترونیکی خواند و تصریح کرد: با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور، این ابزار می‌تواند به عنوان رسانه‌ای مناسب جهت انجام پرداخت‌های ریز بدون اتصال به شبکه بانکی به کار رود. سوئیچ سپاس با ایجاد زیرساختی ایمن منجر به اتصال منسجم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و شبکه بانکی گردیده و به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های تکراری، امکان نظارت فنی و اجرایی بر عملکرد ارائه دهندگان خدمات پرداخت را فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: معماری در نظر گرفته شده برای سپاس بدین صورت است که مشتری از طریق حساب بانکی خود می‌تواند نسبت به شارژ کیف الکترونیکی اقدام نماید و از طریق مانده وجوه ریالی ذخیره شده در کیف پول الکترونیکی تراکنش‌های انتقال، خرید، برگشت از خرید، پرداخت قبض و مانده گیری را انجام دهد.

.

چگونگی شارژ کیف پول الکترونیکی (کیپا)

همچنین چنانچه مشتری درخواست شارژ کیف پول خود را از طریق ارایه دهنده خدمات پرداخت همراه اول ارسال نماید، درخواست وی مستقیماً وارد سپاس شده و شارژ کیف پول الکترونیکی از طریق حساب بانکی مشتری صورت خواهد پذیرفت. لذا شارژ کیف پول الکترونیکی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرفاً از طریق حساب بانکی انجام خواهد شد.

وی مزیت این روش را در عدم امکان خلق پول توسط ارایه دهنده خدمات پرداخت همراه (اپراتور) برشمرد و افزود: اپراتور حق ارایه سرویس تخفیف یا پرداخت اضافی به مشتری را نخواهد داشت.

.

پرداخت موبایلی یک پدیده نو

گفتنی است پرداخت از طریق تلفن همراه پدیده‌ای نو بوده که با توجه به ضریب نفوذ 80 درصدی تلفن همراه در کشور ظرفیت‌های بالقوه استفاده از خدمات مالی از طریق تلفن همراه فراهم است. این سیستم با ایجاد سهولت در انجام امور مالی و قابلیت انجام عملیات مالی در هر زمان و مکان، پوشش سراسری خدمات بانکداری و پرداخت مالی در سطح کشور را فراهم می سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.