راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان: بانک‌ها نگران دادن اطلاعات به سامانه اعتبارسنجی‌اند

عبدالحمید منصوری معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان

بانک‌ها به‌رغم بخشنامه بانک مرکزی که ‌باید از سال ۸۹ نسبت به ارایه اطلاعات مشتریانشان به سامانه اعتبارسنجی اقدام می‌کردند، اما خیلی دیر وارد عمل شدند. اگرچه آمار به ما می‌گوید که چه در زمینه ارایه اطلاعات مشتریان و چه در خصوص گرفتن گزارش‌های اعتبارسنجی با رشد مواجه بوده‌ایم اما آقای عبدالحمید منصوری لطفا به‌عنوان معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان بفرمایید به نظر شما دلیل حرکت دیرهنگام بانک‌ها در این زمینه چه بوده‌ است؟

تا جاییکه می‌دانم ما از این سامانه استفاده می‌کنیم. حتی قبل از اینکه این سامانه توسط این شرکت راه‌اندازی شود ما از سامانه بانک مرکزی استفاده می‌کردیم. یعنی ما موظفیم روی تمام تسهیلاتی که ارایه می‌دهیم کد رهگیری بانک مرکزی را ضمیمه‌ کنیم و براساس آن به بانک مرکزی گزارش ارایه دهیم.

 

صرفا بانک پارسیان را نمی‌گویم، بانک‌ها به‌صورت کلی رغبتی برای گرفتن گزارش‌های اعتبارسنجی از خود نشان نمی‌دهند. به‌نظر شما به‌عنوان یک مدیر بانکی چرا این اتفاق افتاده است، با توجه به اینکه حتی گرفتن این گزارش‌ها می‌تواند ریسک بانک را در ارایه تسهیلات به مشتریان بدحساب پایین بیاورد؟

ما که از این سامانه استفاده می‌کنیم چون بالاخره آیین‌نامه یک سازمان نظارتی یعنی بانک مرکزی بر آن حاکم بود. ممکن است یک مقدار در بحث تبادل داده نقص‌هایی داشته باشیم تا استاندارد‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی گفته را تطبیق دهیم ولی در مجموع این کار جزو دستور کار اکثر بانک‌ها است، اما شاید اگر یک دستور صریحی از طرف بانک مرکزی بیاید این کار را تسریع کند.

 

یعنی نگرانی برای دادن اطلاعات به این شرکت هنوز در بانک‌ها وجود دارد؟

بله، مخصوصا در بانک‌های خصوصی که تنها سازمان نظارتی آن‌ها مجامعشان و بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی تاکیدی را برای بانک‌های خصوصی روی این مسأله بگذارد به این کار سرعت بیشتری می‌بخشد اما تا جاییکه من می‌دانم ارایه اطلاعات مشتریان بانک‌ها به سامانه اعتبارسنجی در دستور کار تمام بانک‌ها قرار دارد و همه در این زمینه حرکت کرده‌اند.

 

الان بانک پارسیان ماهانه اطلاعات مشتریانش را برای این سامانه می‌فرستد؟

لینکش را برقرار کردیم، به‌صورت آزمایشی هم تست کرده‌ایم.

 

چند وقت است از این سامانه استفاده می‌کنید؟

حدود ۶ ماه.

هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 426؛ اخبار داخلی؛ صفحه 7

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.