راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشکلات به‌جامانده

اگر بخواهیم یکی از پیشروترین بخش‌ها را از نظر بهره‌گیری و به‌کارگیری فناوری اطلاعات نام ببریم، بدون شک بخش بانکداری کشور است. طی سال‌های گذشته بانکداری الکترونیکی کشور توسعه قابل توجهی یافته ‌است، به ‌گونه‌ای که بسیاری از فعالان این بخش معتقدند دیگر نباید از واژه بانکداری الکترونیکی به صورت مجزا استفاده کرد چرا که بانکداری امروز بر پایه‌ فرآیندهای الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی همان بانکداری است.

مدیران کشور برای توسعه هر چه بیشتر بانکداری الکترونیکی و به تبع آن بانکداری در کشور برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدتی را در نظر گرفته‌اند که بدون شک اجرایی شدن آنها می‌تواند گامی موثر در توسعه بانکداری کشور به شمار آید؛ از جمله می‌توان به پروژه 1400 و مدل بانکداری نوین ایران اشاره کرد. اما در این میان مسائل باقیمانده از دوره‌های گذشته همچنان مشکلاتی را به وجود می‌آورد و ذهن مجریان سیاست‌های بانکی کشور همواره درگیر آن است. در اصل بسیاری معتقدند تا این مسائل برطرف نشود ما به توسعه مورد نظرمان در بانکداری نخواهیم رسید و توسعه‌مان همیشه با نقطه تاریک مواجه خواهد بود.

یکی از مسائل به‌جامانده از سال‌های دور موضوع کارت اعتباری است. هر چند تعداد کارت‌های صادرشده در ایران با سایر کشورها قابل رقابت است اما تعداد کارت‌های اعتباری در ایران بسیار محدود است. بدون هیچ شکی می‌توان گفت هنوز کارت‌های اعتباری در ایران شکل نگرفته‌اند. در چنین شرایطی هر گاه با یکی از کارشناسان حوزه بانکداری یا پرداخت و حتی تجارت ‌الکترونیکی صحبت می‌کنیم، یکی از گره‌های کور این بازار را کارت اعتباری می‌دانند، بسیاری از آنان معتقدند تا تکلیف کارت اعتباری مشخص نشود، نمی‌توان توسعه بیشتری در این بخش تجربه کرد.

یکی دیگر از نقاط تاریک در فرآیند بانکداری مخصوصا بانکداری ‌الکترونیکی در ایران بحث کارمزدهاست. با وجود تلاش‌هایی که بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور طی سال گذشته انجام داد، متاسفانه موضوع کارمزد در سرویس‌های مختلف بانکداری الکترونیکی ما هنوز جا نیفتاده است. هر چند بسیاری از مردم برای استفاده از سرویس‌های بانکی به پرداخت کارمزد عادت کرده‌اند اما وقتی موضوع کارمزد وارد بخش سرویس‌های جدید می‌شود، واکنش مردم یا مقاومت آنان را به‌ دنبال دارد. در صورتی ‌که بدون شک توسعه این بخش نیازمند دریافت کارمزد یا ساماندهی آن است.

شبکه بانکی کشور برای سال‌های آتی برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری را در دستور کاری خود دارد و بدون شک آنان به مرحله نهایی خواهند رسید اما قبل از به نتیجه رسیدن باید حداقل تکلیف این دو بخش مشخص شود تا سیاستگذاران از به نتیجه رسیدن برنامه‌هایشان توسط مجریان مطمئن باشند.

مهرک محمودی، عضو شورای سردبیری

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.