راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشارکت زنان در دنیای فناوری اطلاعات بانکی

فنّاوری و استانداردهای جهانی در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت، توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته است. علاوه بر آن در این حوزه شاهد تحول و تغییرات مستمر و سریع در سطح جهانی هستیم. ازاین‌رو فعالیت سازمان‌های فعال در این حوزه در ايران، با هدف هم‌تراز شدن با سطح بین‌المللی و با وجود مشکلات ناشی از عواملی مانند تحریم‌ها، همراه با تلاش مضاعف و اراده‌ی مستحکم برای دستیابی به اهداف سازمان است. زنان در چنین عرصه‌ای همچون بسیاری از صنایع و حوزه‌های دیگر دوشادوش مردان با پشتکار به کار و تلاش می‌پردازند و در اين راستا مهارت و تجربه ارزشمندی کسب کرده‌اند. در این رابطه نقش شایسته‌ی آنان در اعتلای مملکت و پیشبرد اهداف موردنظر در این حوزه به اثبات رسیده است و باوجوداینکه عهده‌دار وظایف اجتماعی سنگین دیگر مربوط به خانواده می‌باشند، برای اهداف سازمانی، کاملاً پویا و فعال عمل می‌کنند و از انجام هرگونه فعالیت ضروری فروگذار نیستند. البته در این راستا فشارهای زیادی برای حفظ تعادل بین وظایف اجتماعی دیگر و شغل خود تحمل می‌کنند. به‌خصوص اینکه فعالیت در این حوزه نیاز به‌صرف زمان کار تمام‌وقت و گاه بیش از استانداردهای زمانی کار دارد. مدیریت کردن زندگی در چنین شرایطی نیاز به برنامه‌ریزی مناسب، هنر و ازخودگذشتگی دارد. این تلاش و هنر را در عملکرد بسیاری از بانوان فعال در این عرصه در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی شاهد هستیم.

با توجه به اینکه عرصه‌ی فناوری اطلاعات بانکی، تخصصی است، نیروهای شاغل برای ماندگاری در چنين عرصه‌ای نیاز به داشتن تحصیلات اولیه‌ی مناسب و کسب دانش مستمر و به‌روزرسانی آن در ابعاد مختلف فنّاوری اطلاعات دارند که این نیز به تلاش مضاعف و انگیزه‌ی بالا نیاز دارد. بانوان شاغل نیز از این امر مستثنا نمی‌باشند و در جهت توسعه و ارتقاء دانش خود تلاش شایسته‌ای به خرج می‌دهند.

عملکرد فنی و حرفه‌ای مؤثر زنان باعث شده که عملاً مرز جنسیت برای مشاغل مرتبط با موضوع موردبحث کمرنگ گردد. عملکرد موفق و ارزشمند زنان را در بخش‌های مختلف اين صنعت و در پروژه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و زیرساخت‌ها شاهد هستیم و پشتکار لازم جهت پیشرفت حرفه‌ای را در اکثر بانوان شاغل در این صنعت مشاهده می‌کنیم.

لیکن با وجود حضور پررنگ زنان در سطح کارشناسی و مدیریت اجرایی و میانی، درحالی‌که شاهد پیشرفت و ارتقاء زنان در این عرصه در برخی از کشورهای پیشرفته هستیم، با این سطح پیشرفت فاصله زیادی داریم و متأسفانه هنوز جای خالی زنان را در رده‌های مدیریتی کلان و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در ايران احساس می‌کنیم. البته در سایر حوزه‌های اجتماعی نیز برای این بخش از گروه اجتماعی، کمبود فوق‌الذکر کاملاً مشاهده می‌شود. این موضوع مانند بسیاری از مسائل اجتماعی ریشه در عوامل متعدد فرهنگی، تربیتی، محدودیت‌ها، تبعیضات اجتماعی، … دارد.

بااین‌وجود امیدواریم با پیشرفت مملکت در همه ابعاد و دستیابی به بلوغ مناسب و با توجه به تلاش مسئولانه زنان و کسب دانش و توانایی هر چه بیشتر در این حوزه، در آینده‌ی نزدیک شاهد کسب جایگاه درخور و ممتاز توسط این گروه اجتماعی باشیم.

مکیه امیری؛ رئیس سیستم‌های پایانه‌ای کارت شرکت خدمات انفورماتیک

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.