راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیریت پول در 2020 چگونه خواهد بود؟

تکنولوژی برجنبه‌های بسیاری از زندگی ما تاثیر گذاشته است. بشر امروز در زندگی روزمره خود از امکانات بسیاری استفاده می‌کند که بواسطه‌ی تکنولوژی در اختیارش قرار داده شده است. زندگی حرفه‌ای و شخصی انسان امروز تحت تأثیر گوشی های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و بسیاری از ابزارهای الکترونیک دیگر است. یکی از جنبه‌هایی که شاهد تغییرات بسیاری در آن بوده‌ایم، نحوه‌ بانک‌داری و مدیریت پول با استفاده از فناوری‌های روز است. هر روزی که سپری می‌شود، تکنولوژی چیزهای بیشتری برای ارائه در این زمینه عرضه می‌کند.

این روزها دیگر استفاده از دسته چک‌ قدیمی شده است، حتی می‌توان گفت برای حذف دستگاه‌های کارتخوان نیز باید چاره ای بیاندیشیم. اگر به هنگام کار با دستگاه خودپرداز، نگران افرادی هستید که به صفحه آن چشم دوخته اند و کارهای شما را دنبال می‌کنند و یا اگر کارمزد گزافی به هنگام انتقال وجه از حسابتان کسر می‌شود، ناراضی‌تان می‌کند، نباید اخم بکنید؛ چاره ای وجود دارد!

Transaction-Money-Coin-Index-way2pay-93-08-06

در طی سال‌های آتی و نه چندان دور، هیچ کدام از این مشکلات دیگر وجود نخواهند داشت. نحوه‌ی عملکرد بانک‌ها و روش‌های مدیریت امور مالی به طور گسترده‌ای تغییر خواهد یافت و در جهات بسیاری از زندگی‌مان تأثیر خواهد گذاشت.

«ما در برهه‌ای از زمان قرار داریم که تکنولوژی با پیشرفت بسیار سریع خود همه را ترسانده است». این جمله گفته‌ی گی فرناندو، موسس و سرمایه گذار شرکت FreeFormers است. شرکتی که از طریق آموزش‌های دیجیتالی خود کمک بسیاری به ارتباط میان کسب‌و‌کارها و جوانان جویای کار داشته است. به گفته‌ی او، پیشرفت‌ها و تغییرات بزرگ چندان هم دور از ما نیست و تا پنج سال آینده فناوری پشت پرده‌ی فعالیت‌های بانکی غیر قابل تشخیص خواهد بود.

در حال حاضر مدیریت امور مالی و کنترل نقدینگی افراد بر روی پنج پایه اصلی استوار است که اگر پیش بینی فرناندو درست باشد، طی پنج سال آینده منسوخ خواهند شد. به نظر می‌آید تامل روی این موارد کمک خوبی برای ترسیم آینده مالی جهان داشته باشد.

.

 شماره‌های شناسايی شخصی و کارتخوان‌ها

به گفته‌ی فرناندو استفاده از پین‌ها و رمزهای عددی برای کارت‌خوان ها در مقایسه با سیستم‌های بیومتریک موجود، قدیمی شده است. تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص هویت از روی اثرانگشت، عنبیه چشم، شناسایی از طریق صدا‬ و تکنولوژی موجود در ساعت‌های هوشمند جایگزین خوبی برای رمز‌های ساده‌ و قدیمی است که در کارت‌ها استفاده می‌شود. استیون لوئیس، تحلیلگر جهانی سیستم بانکداری در این زمینه می‌گوید “ما بیشتر از داده‌های بیومتریک استفاده خواهیم کرد و در آینده‌ای نه چندان دور اسکن اثر انگشت و چشم، جای امضای روی چک‌ها را خواهد گرفت”. آینده‌ای که او برای پرداخت پول ترسیم می‌کند بسیار ساده و بی دردسر است: به فروشگاه می‌رویم، انتخاب می‌کنیم و با موبایل یا دیگر دستگاه‌های هوشمند خود پرداخت را انجام می‌دهیم.

.

بانک‌ها؛ به شکلی که در حال حاضر وجود دارند

اگرچه بانک‌ها به صورت فیزیکی نیز وجود خواهند داشت اما شکل و شمایل بیشتر آن‌ها مانند چیزی که الان می‌بینیم نخواهد بود. این یعنی محیط بانکداری تغییر خواهد کرد، به نحوی که در سوپرمارکت‌ها ، کافه‌ها و فروشگاه‌ها نیز خواهیم توانست امور بانکی خود را انجام دهیم. مانند انچه در قهوه خانه‌های قرن 14 رخ می‌داد، مردم رودرو می‌نشستند و معاملات خود را انجام می‌دادند. شعبه‌های بانکی نیز اگر وجود داشته باشند بیشتر شبیه فروشگاه‌های اپل خواهند بود تا یک شعبه بانک پر رفت و آمد.

.

پول نقد و چک

وجه نقد برخلاف پیش بینی طرفداران جامعه بدون پول ، همیشه وجود خواهد داشت. اگر سختی حمل و دزدیده شدن آن را کنار بگذاریم، خیلی سریع، آسان و با اطمینان به اینکه در همه جا پذیرفته می‌شود می‌توانیم از آن استفاده کنیم. با این اوصاف می‌توان گفت استفاده از پول نقد همچنان ادامه خواهد داشت ولی استفاده از گوشی‌های هوشمند و متدهای پرداخت الکترونیکی برای خرید اقلامی مانند مواد غذایی، لباس و یا بلیط‌های مسافرتی پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. نکته ای که وجود دارد این است که این ویژگی در مورد چک صدق نمی‌کند. می‌توان گفت با فناوری‌های دیجیتالی که وجود دارد استفاده از چک بی معنی به نظر می‌آید. آینده به صورتی است که همه با تلفن همراه خود خواهند توانست کارهای مالی خود را انجام دهند، البته باید پذیرفت که برخی به استفاده از کارت و چک علاقه بیشتری دارند.

.

وام

آیا اتفاق افتاده است که از بانک تقاضای وام کنید ولی بانک درخواست شما را بی جواب بگذارد؟ جای نگرانی وجود ندارد. سیستم‌های مالی P2P، گروه‌ها و وب‌سایت‌هایی هستند که مستقیما به افراد و کسب‌و کار‌هایی که احتیاج دارند پول قرض می‌دهد . موسسه مالی Lending Club و Prosper یکی از همین موسساتی است که در امریکا به صورت مستقیم به افراد وام می‌دهند. بر اساس آمار وجه نقدی که این موسسات در اختیار مردم قرار داده در سال 2012 برابر با 871 میلیون دلار و در سال 2013، معادل 2.4 میلیارد دلار بوده است. مثال دیگر موسسه Funding Circle در انگلیس می‌باشد که در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. در حالیکه حدود 85 درصد وام‌های انگلستان در اختیار بانک‌های این کشور قرار دارد ولی این موسسه معتقد است تا 10 سال آینده بازار را در دست خواهد گرفت.

لوئیس در این‌باره می‌گوید: «در طول چند سال گذشته موسسات مالی P2P رشد قابل توجهی داشته اند. اگرچه بیشتر سهم نظام وام‌دهی در اختیار بانک‌های سنتی قرار دارد اما به نظر می‌رسد آینده در اختیار این موسسات باشد. در حال حاضر نیز برخی از بانک‌ها برای پیدا کردن مشتری بیشتر با این موسسات همکاری می‌کنند.

.

شرکت‌های انتقال پول

روزگاری بود که بانک‌ها یا موسسات مالی برای انتقال پولی که شما برای بدست آوردن آن زحمت زیادی کشیده بودید کارمزد زیادی دریافت می‌کردند. اما در حال حاضر موسسات زیادی وجود دارند که انتقال وجه را با هزینه‌ای کم و به صورت آنلاین انجام می‌دهند. شرکت‌هایی مانند Transferwise، Kantox و CurrencyFair نمونه های از این موسسات می‌باشند.

برای مثال شرکت Azimo انتقال پول به‌صورت آنلاین یا از طریق موبایل را برای کاربران فراهم می‌کند. این شرکت برای عملیات انتقال وجه از اکانت شبکه‌های اجتماعی کاربر استفاده می‌کند که به‌دلیل آنلاین بودن، با قیمتی بسیار پایین به مشتریان عرضه سرویس می‌دهد. این در حالی است که بانک‌های سنتی برای انتقال وجه حدود 12 درصد آن را به عنوان کارمزد کسر می‌کنند.

گستره‌ی فعالیت این موسسات بسیار وسیع می‌باشد تا جاییکه Azimo در عرض دو ونیم ماه توانست فعالیت‌های خود را دوبرابر قبل گسترش دهد. میشل کنت، مدیر عامل این شرکت، می‌گوید :” هنوز هم حدود 98 درصد انتقال وجه به صورت سنتی میان افراد صورت می‌گیرد اما ما حدس می‌زنیم این آمار در آینده ای نه چندان دور تغییر یابد و کاربران برای انتقال پول از سیستم‌های آنلاین و با هزینه‌ی کمتر استفاده کنند.»

.

البته باید در نظر گرفت این تغییر خیلی سریع اتفاق نخواهد افتاد. بدیهی است که افزایش رقبا کیفیت ارائه خدمات را افزایش خواهد داد ولی هنوز هستند بانک‌هایی که سعی دارند با سخت‌گیری، انتقال پول را بیشتر در محدوده‌ی قوانیی نگه‌دارند که بتوانند با پولشویی و جرایم مالی پیچیده مقابله کنند.

مریم نصراللهی

 منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.