راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری اطلاعات، الزام رقابتی بانکداری امروز

ایجاد تحول در نظام بانکی کشور جز در سایه توجه و توسعه فناوری نوین بانکداری میسر نمی‌گردد؛ بنابراین در این مقاله سعی می‌شود تا چشم‌انداز‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های بانکداری الکترونیکی در چارچوب چرخه عمر بانکداری نوین از چند دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در مرحله نخست به پیدایش و چگونگی ورود بانکداری الکترونیکی در اقتصاد ایران پرداخته می‌شود.

در مرحله دوم که مرحله ارتقاء است چگونگی مدیریت بر مؤلفه‌های تکنولوژی در نظام بانکی مورد بحث قرار می‌گیرد و سوم، مرحله تعامل می‌باشد که نقطه عطف آن راه‌اندازی شبکه شتاب بوده و در چهارمین مرحله یک‌پارچگی نظام بانکداری الکترونیکی در تمامی بانک‌ها که به نظر می‌رسد در مرحله آغازین راه می‌باشد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در پایان سعی داریم راهکارهایی تبیین کنیم تا بتوان در سایه آن شاهد تحول در ارائه خدمات فراگیر به همه مشتریان باشیم.

تغییرات سریع در فناوری‌های مختلف دنیای امروز، سازمان‌ها را با چالش‌های مختلفی روبه رو کرده؛ اما در این میان سازمان‌هایی موفق‌اند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوری‌های نوین، از فرصت‌های ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. سپردن امور تکراری و غیر خلاق به ماشین و همچنین افزایش کارآیی و آزادسازی مهارت‌های انسانی، در دهه‌های اخیر محور توسعه جوامع و سازمان‌ها قرار گرفته است.

از یک سو، فناوری اطلاعات باعث از میان رفتن فاصله‌ها و در کنار هم قرار گرفتن کاربران شده و از سوی دیگر مکانیزه شدن سامانه‌های ارتباطی و افزایش ظرفیت‌های انتقال داده، همراه با افزایش سرعت، موجب تمرکز زدایی و ایجاد ابر شاهراه اطلاعاتی و زمینه‌ساز افزایش سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری و مدیریت کارا شده است. در این راستا سؤالی که مطرح می‌شود این است که «آیا می‌توان برخورداری از IT را به عنوان مزیت رقابتی مطرح کرد؟»

در پاسخ می‌توان گفت که به‌کارگیری فناوری اطلاعات در جوامع، به خصوص در حوزه اقتصاد و صنعت بانکداری مزیت رقابتی برای سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به حساب نمی‌آید بلکه این فناوری را به عنوان الزام رقابتی می‌شناسند.

در ایران نیز در سال‌های اخیر اکثر بانک‌ها و مؤسسات مالی با استفاده از این فناوری توانسته‌اند نگرش و تجهیز دو حوزه درون سازمانی (ساختار و نیروی انسانی) و برون سازمانی (مشتری) را تحت تأثیر قرار داده و دستخوش تغییر سازند.

در حال حاضر بانک‌ها و مؤسسات با سرعت در خلق و پیاده‌سازی خدمات نوین؛ گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند و سعی دارند مشتری‌مداری را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنند. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد که دستگاه خود‌پرداز، بانکداری اینترنتی، بانکداری پیامکی و… از مزیت‌های رقابتی هستند زیرا این ابزار‌ها در اختیار اکثر بانک‌ها و مؤسسات قراردارد. از اینرو آنچه باعث مزیت رقابتی سازمان‌ها می‌شود عبارتند از: سرعت در ارائه خدمات، هزینه پایین خدمات ارائه شده، تحویل به موقع خدمات به مشتری، کیفیت خدمات ارائه شده.

و اما در حوزه درون سازمانی؛ هر سازمانی که بتواند حداکثر استفاده را از فناوری ایجاد شده ببرد در واقع توانسته از دیگر رقبا در این عرصه پیشی بگیرد، لذا روش به‌کارگیری و نحوه استفاده از این ابزار‌ها را می‌توان یک زیرساخت برای ایجاد مزیت رقابتی آن سازمان دانست.

دکتر غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک مهراقتصاد

منبع: ماهنامه تخصصی بانکداری الکترونیک، شماره 42

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.