راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میردامادی: ایجاد، نگهداری و ارتقاء مداوم شبکه پرداخت مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت و مداوم است

در حاشیه‌ی نشست مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیک، نظر «مهندس میردامادی» مدیرعامل شرکت پرداخت نوین را درباره اخذ کارمزد از پذیرندگان سوال کردیم که شرح آنرا در پی می‌خوانید.

.

با توجه به اینکه شما از فعالان این حوزه هستید، نظر کار‌شناسی شما درباره اخذ کارمزد از پذیرندگان پایانه فروش چیست؟

واقعیت این است که ایجاد، نگهداری و ارتقاء مداوم شبکه پرداخت مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت و مداومی است. این هزینه‌ها شامل خرید پایانه‌های فروش، شبکه‌های ارتباطی، برقراری و حفظ امنیت مبادلات الکترونیک، تسویه دقیق و نگهداری حساب‌های پذیرندگان است و توجه کنید که این فرآیند مداومی است و شبکه مدام باید حفظ شود، ارتقاء یابد و هزینه‌های سنگین آن پرداخت شود.

در عمل، عمده‌ این منافع به پذیرنده آن می‌رسد و درواقع دریافت و انتقال الکترونیکی در عین امنیت کامل هزینه‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

در حال حاضر بانک مرکزی از برخی منابع عمومی این هزینه را پرداخت می‌کند که روش عادلانه‌ای نیست چون این سوبسید از منابع متعلق به همه‌ مردم پرداخت می‌شود در حالی که منافع آن به گروه پذیرندگان می‌رسد لذا عادلانه و منطقی است که این هزینه‌ها توسط پذیرندگان پرداخت شود به جای آنکه هزینه‌های تبادلات الکترونیکی صنوف به تمام جامعه و سپرده‌گذاران تحمیل شود.

.

در کشورهای دیگر وضع چگونه است و این هزینه چطور تامین و جبران می‌شود؟

در بیشتر کشورهای دارای شبکه پرداخت الکترونیک؛ پذیرندگان بین 2 تا 5 درصد از هر پرداخت را به شبکه‌های پرداخت الکترونیک می‌پردازند و از این بابت کارمزد تعیین شده در کشور ما در مقایسه با آن ناچیز است. همچنین در شبکه‌های مشابه در کشورهای دیگر پذیرنده مبلغی را به عنوان اجاره بابت پایانه‌های در اختیار می‌پردازند توجه کنید که الان تمام هزینه‌های تامین پایانه‌ها و شبکه توسط شرکت‌های پرداخت الکترونیک تامین می‌شود.

.

راه دیگری برای این کار وجود دارد که جایگزین اخذ کارمزد از پذیرنده شود؟

یک راه جایگزین می‌تواند این باشد که تسویه مبالغ پذیرندگان طی یک دوره‌ زمانی انجام شود و از منافع احتمالی رسوب مبالغ کارمزد جایگزین شود که این مدل هم در بعضی جا‌ها کار شده است، از جمله در همین کشور همسایه‌ ما ترکیه، تسویه مبالغ تراکنش‌ها در فواصل چند هفته‌ای انجام می‌شود.

توجه کنید که این اقدام اگر انجام نشود چه می‌شود؟ شبکه پرداخت الکترونیک به تدریج دچار افت کیفیت می‌شود و عملاً یک بازگشت به عقب رخ می‌دهد که مبادلات نقدی مجدداً جای پرداخت الکترونیک را می‌گیرد و برای همه‌ی عناصر درگیر در این کسب و کار بسیار پرهزینه است.

همچنین این شبکه در شرایط اقتصادی کنونی جامعه موجب رونق کسب و کار و تسهیل تبادلات و تجارت می‌شود و حذف آن علاوه بر حذف تمام شغل‌های مرتبط با این صنعت می‌تواند موجب تشدید رکود هم بشود.

منبع: شرکت پرداخت نوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.