راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شفافیت در اجرای نشتا، استقبال حکیمی از نظرات کارشناسان در اجرای نشتا

اول همایش، میزگرد مدل‌های بانکی نوین ایران با حضور حمید تهران فر، حسن معتمدی، حسن اصغر زاده زعفرانی، ناصر حکیمی و نیما امیرشکاری به‌عنوان هماهنگ‌کننده میزگرد برگزار شد.

در ابتدای میزگرد امیرشکاری، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده پولی و بانکی، گفت: «قبلاً سامانه‌های بانکداری یکپارچه بانکی غیرقابل‌تغییر و کم چابک داشتیم اما در حال حاضر در دنیا بانکداری باز با یک هسته مرکزی حسابداری برای عموم ارائه می‌شود و بقیه روی آن اپلیکیشن می‌نویسند.»

وی با تاکید بر اهمیت استانداردسازی گفت: «استانداردسازی برای صرفه‌جویی و هم‌افزایی ایجاد می‌شود تا از دوباره‌کاری جلوگیری شود. بانک‌ها دوست ندارند برون‌سپاری داشته باشند و به همین دلیل بانکداری باز تبدیل به یک چالش فرهنگی و فلسفی می‌شود. استانداردسازی برون‌سپاری را آسان می‌کند. اکنون در ایران دو استاندارد معروف بایان و IFW مورداستفاده قرار می‌گیرند.»

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه در تمام دنیا شرکت‌های فناوری‌ اطلاعات استانداردها را تدوین می‌کنند گفت: «شرکت‌های مشاور بانکی، شرکت‌های فناوری اطلاعات بانکی و پژوهشکده پولی و بانکی باید در ایران متولی این کار شوند. به همین دلیل بانک مرکزی نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات، نشتا، را تدوین کرده و در آن به دنبال تدوین دانشنامه جدید بانکداری در ایران، زبان واحد بین بانکدارها، اجماع بین خبرگان، ایجاد چارچوب مرجع و افزایش شفافیت است.» امیرشکاری سند استراتژیک نظام بانکی را از دستاوردهای این طرح نام برد.

تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی، در پاسخ به سوال امیرشکاری، که چرا بانک مرکزی وارد حوزه استاندارد شد، گفت: «در گام اولِ IT base کردن، باید اول فلوچارت طراحی شود و دقیق و منظم بدان پرداخته شود. این مسئله برای مدیران و ناظران خیلی مهم است. در بستر فناوری اطلاعات بانک‌ها تفاوت وجود دارد. بانک‌ها به دلایل متعددی چون حفظ اسرار مشتری و بانک مایل به برون‌سپاری نیستند. استانداردسازی سامانه یکپارچه بانکی نیاز همه جامعه بانکی است. شفافیت قطعاً با این پروژه پدیدار می‌شود.»

در ادامه میزگرد حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، درباره برنامه‌های آتی بانک مرکزی گفت: «البته ما در این استانداردسازی بانی نبودیم. سامانه یکپارچه بانکی در آیین‌نامه هیئت‌وزیران در سال 82 آمده بود و ما نمی‌دانستیم چیست. در سال‌های 88 و 89 با مشکل گزارش‌های موردنیاز بانک مرکزی از بانک‌ها و مسئله انتظارات از بانک مرکزی روبه‌رو بودیم. به همین دلیل شفافیت برای بانک مرکزی اهمیت یافت. از ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم و این دستورالعمل در شورای پول مجوز گرفت.»

وی ادامه داد: «از سال گذشته مفاهیم تبیین شده و در هر فاز از اجرای پروژه، قسمتی از فعالیت بانک استانداردشده منتشر می‌شود زیرا این چارچوبی بومی‌شده است. خیلی از بانک‌های مرکزی همین کار را می‌کنند تا کارشناسان تبادل‌نظر کنند. دو سه ماه آینده اولین نسخه منتشر می‌شود و بعد جمع‌بندی می‌شود و به نظرات هم پاسخگو هستیم. از دانش عمومی استفاده می‌شود و متدولوژی پیشبرد هم با شفافیت است. در پایان، پروژه مبنا درازمدت، سخت و تعاملی و زمان‌بر است. اجرای این پروژه حداقل 3 تا 4 سال با رویکرد تعاملی طول می‌کشد.»

معتمدی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، نیز در خصوص اینکه بانک‌ها چه جبهه‌ای در قبال این پروژه دارند گفت: «ما به‌عنوان بانک، مشتری را می‌بینیم که ذی‌نفع اول است. مردم ما فنّاوری را می‌پذیرند. قبلاً خدمات ثابتی برای بانک‌ها تعریف‌شده بود اما الآن تغییر کرده و مطالبه مشتری بیشتر شده است. در کسب‌وکار بانکی، مشتری را باید بخش‌بندی کرد و مهم‌ترین ابزار این کار سامانه‌های بانکداری است که ارزش‌آفرینی در محور آن است. در این پروژه توجه عمدتاً باید به سامان کار بانکی و توجه به شفافیت و نظارت مطلوب باشد.»

معتمدی همچنین گفت: «وضع موجود سامانه یکپارچه بانکی مطلوب نیست اما تک‌تک بانک‌ها زیرساخت‌ها را نمی‌توانند فراهم کنند چون بسیار گران است و زمان برای این کار طولانی است.»

در ادامه میزگرد زعفرانی، صاحب‌نظر در امور بانکی، نیز در این خصوص گفت: «در کشورهای پیشرفته رسالت نقش نظارتی خیلی سنگین است زیرا باید استاندارد بدهد، فرمت بدهد، سپس این فرمت به بانک‌ها ارائه شود تا شفاف‌سازی بیشتر و نظارت بهتر صورت بگیرد.»

وی افزود: «با توجه به اینکه من در بانکداری داخلی بودم سیستم گزارش به بانک مرکزی خیلی ضعیف است و بانک مرکزی نمی‌تواند اطلاعات درست را از غلط تشخیص دهند.کربنکینگ در ایران هنوز حرفه‌ای نیست. اما خوشبختانه در سیستم بانکداری ما، تا حد هفتاد هشتاد درصد استاندارد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.