راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پی پال از 1998 تا حال حاضر

پی‌پال که اکنون بیش از 232 میلیون حساب دارد که بیش از 87 میلیون آن فعال هستند، در ابتدا شرکت فقط یک کمپانی ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای امنیتی توسعه‌یافته برای Handheld Device بود که در سال ۱۹۹۹ به یک کمپانی انتقال وجه الکترونیک در آمریکا مبدل شد و اگر بخواهیم به‌طور دقیق درباره مالکیت شرکت ای‌بی بر روی پی‌پال صحبت کنیم می‌توان گفت که در سال ۲۰۰۲ شرکت ای‌بی با مبلغی بالغ‌بر ۱٫۵ میلیارد دلار پی‌پال را خریداری کرد که 70 درصد از پرداخت‌های شرکت ای‌بی توسط پی‌پال انجام می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۵ در ۲۰۳ بازار جهانی فعالیت و بیش از ۱۵۹ میلیون حساب فعال و ثبت‌شده داشت. شرکت پی‌پال این اجازه را به کاربران خود می‌دهد که ارسال و دریافت پول با ۲۶ ارز رایج دنیا را به‌راحتی انجام دهند.

کلمه پی‌پال به معنی «پرداخت کن رفیق» است. سامانه پی‌پال پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به‌صورت آنی ممکن می‌سازد. گستردگی و مقبولیت این سامانه بین سایت‌های اینترنتی و کاربران ناشی از هزینه‌های اندک‌ در قبال خدمات، کاربرد آسان و امکانات کم‌نظیر آن است. یک حساب پی‌پال می‌تواند از طریق حساب بانکی، دفاتر خدمات مالی و یا کارت اعتباری شارژ شود. دریافت‌کنندگان از طریق پی‌پال نیز می‌توانند پول خود را از طریق چک، واریز به حساب خود در پی‌پال و یا واریز به حساب بانکی دریافت کنند.

پی‌پال روند پرداخت برای خریدهای اینترنتی، سایت‌های حراج و سایر کاربردهای اقتصادی را با دریافت هزینه انجام می‌دهد. همچنین ممکن است برای انتقال و دریافت پول نیز هزینه‌ای دریافت کند که بسته به مقدار پول جابه‌جاشده است. هزینه‌ها بسته به نوع ارز انتقالی، شیوه انتقال، کشور ارسال‌کننده، کشور دریافت‌کننده و مقدار پول جابه‌جاشده متغیر است. همچنین خریدهای انجام‌شده در سایت ای‌بی با کارت اعتباری و از طریق پی‌پال، اگر فروشنده و خریدار هرکدام از نوع ارز متفاوتی استفاده کنند، شامل هزینه‌ای مازاد خواهد بود. پی‌پال از ضوابط و قوانین بسیار سخت و دقیق مالی برخوردار است تا از پول‌شویی و انتقال درآمدهای غیر مشروع جلوگیری کند. سال 2002 بود که پی‌پال به‌عنوان یک شرکت جانبی کاملاً به مالکیت ای‌بی درآمد. از نظر فنی پی‌پال 3 پذیرنده به شمار می‌رود و از نظر جایگاه آن در شبکه‌های پرداخت یک Third Level محسوب می‌شود. در سال 2014 پی‌پال 228 میلیارد دلار در 26 ارز و در بیش از 190 کشور انتقال داد که این به معنی درآمد کل 7.9 میلیارد دلاری (44 درصد از کل سود ای‌بی) است. سال 2014 پی‌پال اعلام کرد که دوباره می‌خواهد تبدیل به یک شرکت مستقل شود که این اتفاق در 18 جولای 2015 افتاد.

شرکت پی‌پال در اوت ۲۰۰۹ حساب‌های دانشجویی و دانش‌آموزی را برای نوجوانان راه‌اندازی کرد که این قابلیت را به آنان می‌دهد که والدین نوجوانان برای آن‌ها و با نام خود نوجوان افتتاح حساب کنند و به حسابشان پول واریز کنند و همچنین اگر بخواهند درخواست دریافت کارت دبیت (Debit) را بدهند و آن را در سرتاسر دنیا از قبیل دریافت پول از ATM، خرید آنلاین و چندین کار دیگر استفاده کنند. کمپانی پی‌پال در سال ۲۰۰۸ در اوج بحران مالی آمریکا به کاربران آمریکایی‌تبار خود شروع به اعتبار دادن کرد، که می‌توانستند خریدی را انجام دهند و مبلغ آن خرید را به‌صورت قسطی طبق قوانین پی‌پال بعداً پرداخت کنند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.