راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا چه می‌گذرد؟

ساعت از ۹ گذشت و ماشین به آرامی در جاده و در جهت تابلوی نشانه پیچید و به پارک فناوری پردیس وارد شد. پیشتر برای تهیه گزارش از پارس‌آنلاین به این پارک آمده بودیم و حال تصمیم داریم با همسایه آنها، سرزمین شیشه‌ای به نام ارتباط فردا به گپ و گفت بنشینیم.

این مجموعه با نام تجارت الکترونیکی تات (سهامی خاص) در سال ۸۹ آغاز به کار کرد و محصولات متفاوت‌تر از شرکت‌های پی‌اس‌پی دیگر ارائه داد که از جمله خدمات آن می‌توان پایانه‌های فروش، کارت بانکی، خودپردازها، درگاه اینترنتی، نرم‌افزار آدانالس، سینما کارت، برنامه‌های موبایلی و مجموعه فصل فردا را نام برد.

Farda-Index-way2pay-f-94-09-14

پس از مدتی، نام مجموعه به ارتباط فردا تغییر یافت و هم‌اکنون با حدود ۳۰۰ کارمند و ۵۵ شعبه در سراسر ایران با راهکارهای نوین در عرضه خدمات بانکی مجازی و اپلیکیشن‌های موبایلی فعالیت می‌کند؛ اما آنچه باعث شد ماهنامه پیوست این شماره را به این مجموعه اختصاص دهد، تفاوت این شرکت نه‌تنها از منظر محصولات، بلکه از نظر سبک کاری (work style) بود که راهی نو در پیش گرفتند. با جست‌وجوی اندکی در سایت ارتباط فردا و مطالعه مجموعه فصل فردا که بیانگر فعالیت این شرکت است، فهمیدیم این ماه، ماهنامه پیوست میزبان مهمانی متفاوت است.

شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
زمینه کاری: ارائه راهکارهای مرتبط باخدمات تجارت الکترونیکی
مدیرعامل: سید حامد قنادپور
نیروی انسانی: 300 نفر
سال تاسیس: 1389
ارتباط فردا؛ از آرژانتین تا پردیس

ساختمان شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا سال ۱۳۹۳ افتتاح شد و به مدت هشت ماه است که از آرژانتین به پردیس منتقل شده‌اند.

در ابتدا فضای سبز اطراف ساختمان و شیشه‌ای بودن آن و در کل مدل خاص این مجموعه نظرمان را بسیار جلب کرد؛ به گفته کوروش عباسی مدیر روابط عمومی مجموعه ارتباط فردا:«اتفاق مهمی که در ساختار اینجا افتاد، این بود که از «فضای بسته» خارج شدیم و سبک ساختمان را به حالت «فضای باز» تبدیل کردیم؛ قصد داشتیم سبک کار کارمندان تغییر کند. ما معمولاً برای معرفی محصولات جدیدمان مراسمی به نام رونمای فردا برگزار می‌کنیم. چون کارمندان، پیشتر در فضای بسته سنتی بانکی قرار داشتند و در چنین محیطی کار نکرده بودند، برای افتتاح این ساختمان و معرفی سبک جدید کاری چنین مراسمی برپا کردیم.»

Farda-Index-way2pay-d-94-09-14 Farda-Index-way2pay-e-94-09-14

حامد قنادپور مدیر مجموعه در خصوص وجه تمایز این شرکت با مجموعه‌های دیگر گفت:«دیگران با نگاه فنی شرکتی راه‌اندازی می‌کنند اما یک مشکل در این نگاه وجود دارد؛ به طور مثال آنها یک تکنولوژی دارند و بر اساس آن نرم‌افزار طراحی می‌کنند اما ما به نیازهای بازار توجه داریم و اینکه مشتری چه می‌خواهد. ما سعی داریم نگاه از سمت مشتری باشد و در این مدل، سهامدارها نیز دست ما را باز گذاشته‌اند.»

اما در این جابه‌جایی، مدیران با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند؛ به گفته کوروش عباسی:«مدیران بر اساس آینده‌نگری‌ای که داشتند تصمیم گرفتند به اینجا منتقل شویم و در کنار آن، تعامل با افرادی که متولی این پارک هستند نیز منفعتی برای ما داشت.»

این ساختمان دو بلوک دارد: قسمت تیم‌های کاری و فضای آمفی‌تئاتر و کنفرانس‌ها و سالن استراحت و غیره. در بخش تیم‌های کاری متوجه تغییر در سبک چیدمان دفتری و محصور نبودن در فضای بسته شدیم که در تعریف «فضای باز» یا «open office» این یک حسن به حساب می‌آید؛ بدین گونه که دپارتمان‌ها با دیواری جدا شده‌اند ولی محصور نیستند و کارمندان هر گروه نیز با میزهای روبه‌روی یکدیگر می‌توانند هم با گروه خود و هم با دپارتمان‌های مجاور در تماس باشند؛ و در کنار آن فضاهای محصوری چون اتاق کنفرانس جهت برگزاری همایش‌ها و جلسات این امکان را به افراد می‌دهد که در عین تعامل با کارکنان دیگر، حریم شخصی خود را نیز حفظ کنند.

هنگام قدم زدن در راه‌پله‌ها پیش از رسیدن به دپارتمان‌ها، جمله‌های کوتاه و امیدبخش در گوشه‌گوشه ساختمان و دیوار سفیدی که روی آن نوشته شده بود «ایده‌ات را بنویس» و مدادهایی در اطرافش که در دیوار فرو رفته بودند، لحظه‌ای ما را متوقف کردند.

.

شروع تور؛ دپارتمان‌های فنی، پایانه‌های فروش و خودپردازها

در دپارتمان فنی، جواد مرسلی مدیر واحد آن در خصوص فعالیت این بخش گفت:«این بخش چندین سطح دارد؛ پایین‌ترین آن، بخش پشتیبانی از سخت‌افزار است. سطح بالاتر، بحث امنیت و شبکه مطرح است. به طور مثال ما در دفتر آرژانتین و این ساختمان دیتاسنتر داریم که نیاز به شبکه و امنیت دارد. در بخش‌های بالاتر فعالیت‌های مربوط به نرم‌افزاری ما موجود است که به چند بخش تقسیم می‌شود: پشتیبانی و توسعه در حوزه نرم‌افزارهای دستگاه‌های کارتخوان که این نرم‌افزارها در پروژه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال در کارت‌های خودپرداز یک فروشگاه معمولی یک نوع نرم‌افزار به کار می‌رود و در یک فروشگاه یا رستوران مجلل‌ که دارای منوهای متفاوتی هستند، نوع دیگری از نرم‌افزار کارایی دارد یا برای کارتخوان‌هایی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

او به فعالیت‌های دیگر بخش فنی مانند جمع‌آوری داده‌های شرکت اشاره کرد که داده‌ها شامل تراکنش‌هایی که در سوئیچ پی‌اس‌پی‌ها اتفاق می‌افتند، تراکنش‌هایی که روی سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نصب می‌شوند، اطلاعات پذیرندگان، اطلاعات جغرافیایی نصب دستگاه‌های کارتخوان و عملکرد کارگزارهایی که این دستگاه‌ها را نصب می‌کنند، می‌شوند و در ادامه افزود:«ما در سطوح بالاتر به دنبال پروژه‌های توسعه‌ای هستیم؛ به طور مثال پروژه‌ای داریم برای پرداخت‌های بدون کارت با موبایل و غیره.»

قنادپور مدیرعامل شرکت، سعی می‌کند از فضای مدیریت سنتی بانکی فاصله بگیرد
قنادپور مدیرعامل شرکت، سعی می‌کند از فضای مدیریت سنتی بانکی فاصله بگیرد

در بخش واحد کارت، آقالو مسئول آن در مورد فعالیت‌های این بخش گفت:«در این قسمت ما بخشی از خدمات مربوط به کارت‌های ارتباط فردا را انجام می‌دهیم و بیشترین تمرکز ما بر بن‌کارت و کارت‌های غیرمتمرکز است. کارت‌های غیرنقدی را نیز ما چاپ می‌کنیم و به بانک آینده می‌دهیم ولی بیشتر سمت و سوی کاری ما به بن‌کارت‌ها و کارت‌هایی است که به نام شخص صادر می‌شود؛ چون این کارت‌ها نیازی به احراز هویت ندارند و سازمان‌ها مقداری از مبالغ درون کارت را متقبل می‌شوند.»
راهرو را پیش می‌رویم و به بخش خودپردازها و خودپراز غیرنقدی یا «cashless ATM» می‌رسیم که تبلیغش را در رسانه‌ها دیده بودیم؛ با شیوه عملکردش آشنا می‌شویم؛ دستگاهی که می‌توان از آن در پرداخت شارژ ساختمان و تعمیرات واحدهای مسکونی بدون پرداخت پول نقد بهره برد. بدین گونه که در ابتدا حسابی برای آن تعریف می‌کنیم، ساکنان با توجه به قیمت تعمیرات یا شارژ ساختمان، کارت خود را می‌کشند و پول مورد نظر به حساب مدیر ساختمان واریز می‌شود.

.

بخش توسعه کسب و کار و بانکداری مجازی

بخش توسعه کسب و کار متشکل از سه نفر به مدت هفت ماه است که تاسیس شده. حوزه فعالیت این مجموعه در ارتباط با مراکز ارتباط فرداست؛ رضا شکیبانیا مدیر این حوزه در مورد کارکرد توسعه کسب و کار می‌گوید:«ما با بیمه‌ها و بورس‌ها و اپراتورها در حال مذاکره هستیم تا در مراکزمان پاساژ مالی برپا کنیم. قصد داریم همه برندهای مختلف را گرد آوریم تا مردم بر اساس نیازهایشان به این سرویس‌ها مراجعه کنند. در حال حاضر نیز در حال تفکیک این برندها هستیم و در یک شعبه بورس و در شعبه دیگر بیمه‌ها راه اندازی شده و تقریباً در تمام شهرها اپراتورها را راه‌اندازی کردیم. یکی دیگر از اهداف ما کارگزاری بانکی است تا بتوانیم مانند کارگزارهای دیگر در یک مکان خاص، خدمات همه بانک‌ها ارائه شود و در این خصوص با بانک مرکزی نیز در ارتباط هستیم.»

او در خصوص اجرایی شدن این پروژه افزود:«ما خوش‌بین هستیم چون ارتباط خوبی با دیگر بانک‌ها داریم و فکر می‌کنم مراحل اولیه به خوبی پیش برود.» سپس به واحد بانکداری مجازی رسیدیم؛ واحدی متشکل از چهار نفر که توانستند در کمتر از چهار ماه دو محصول به بازار بانکی ارائه کنند.

Farda-Index-way2pay-94-09-14 Farda-Index-way2pay-a-94-09-14

در این خصوص حسن مختاریان مدیر بانکداری مجازی به محصولاتی چون همراه‌بانک و پیشخوان اشاره کرد و گفت:«همراه‌بانک در رده موبایل‌بانک‌ها قرار می‌گیرد و فقط سیستم‌های کارتی ارائه می‌دهد. هنگام طراحی این سیستم، اول به سیستم‌های مدرن و بعد به گوشی‌های هوشمند فکر کردیم. یعنی می‌خواستیم سیستمی برای نسل جدید ارائه دهیم و بر این اساس سه پلتفرم اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز فون را در نظر گرفتیم.»

او با اشاره به اولویت‌هایشان در طراحی این برنامه که شامل امنیت، کاربری آسان و دوستانه می‌شود، افزود:«بحث امنیت برای ما مهم بود زیرا نباید سطح امنیت را افزایش دهیم تا کاربر نتواند به راحتی از سیستم استفاده کند و هم نباید سطح امنیت را کاهش دهیم تا بعدها به آن آسیبی وارد شود؛ بر این اساس ما رمزنگاری کردیم تا با پیامک نیز این اتصال صورت بگیرد و از الگوریتم‌های تاییدشده که فقط برای تراکنش‌های مالی قابل استفاده است، بهره بردیم اما رمزنگاری یک ضعف دارد و آن تولید عدد رندوم است. به همین جهت برای نخستین بار از شتاب سنجش گوشی‌ها استفاده کردیم؛ بدین معنا که کاربر گوشی را تکان می‌دهد و عدد رندوم تولید می‌شود و در مورد کلیدهای استفاده‌شده در این برنامه باید گفت نامحدود نیستند و هر فرد کلید منحصر به خودش را دارد.»

مختاریان از دیگر عملیات‌های امنیتی به ذخیره نشدن رمز دوم کارت‌های بانکی و CvV2ها اشاره کرد و ادامه داد:«در طراحی به اینکه کاربر بتواند عملیات بانکی خود را با حداقل کلیک انجام دهد و برنامه طراحی زیبایی داشته باشد، توجه کردیم و با توجه به یکسان بودن طراحی‌ها، سعی کردیم قوانین پلتفرم‌ها را رعایت کنیم و دکمه‌های متناسب را طراحی کردیم. از فعالیت‌های صورت‌گرفته در جهت راحتی کاربر می‌توان به شارژ مستقیم اشاره کرد؛ یعنی برای همراه‌بانک پین در نظر نگرفتیم و وقتی فرد شارژ خریداری می‌کند، نیازی به وارد کردن مراحل شارژ خود نیست و رمز به صورت مستقیم وارد گوشی می‌شود.»

او به محصول دوم بانکداری مجازی به نام پیشخوان اشاره کرد و گفت:«یک نوع اینترنت‌بانک است. زمانی تصور کردیم این اینترنت‌بانک‌ها پاسخگوی برخی نیازها نیست؛ به طور مثال ما می‌توانیم از طریق اینترنت‌بانک انتقال وجه را انجام دهیم اما وقتی در خانه هستیم و احتیاج به پول نقد داریم نمی‌توانیم از اینترنت‌بانک پول دریافت کنیم. بنابراین پیشخوان را به صورت خدمات حضور در محل مشتری ایجاد کردیم. در هفت شهر مشتری برای دریافت وجه نقد یا واریز، درخواستی در پیشخوان مجازی قرار می‌دهد و ما به آن محل نیرو می‌فرستیم تا خدمات صورت بگیرد. در حال حاضر ۴۳ نوع خدمت انجام می‌دهیم و خدمت‌رسانی به صورت ۲۴ساعته است.»

Farda-Index-way2pay-b-94-09-14 Farda-Index-way2pay-c-94-09-14

حمیدرضا وطنی مدیر پروژه مراکز ارتباط فردا در خصوص این پروژه‌ها گفت:«ما در بحث کسب و کار قصد داشتیم در تمام شهرها نقاط دسترسی وجود داشته باشد؛ بدین معنا که با وجود اینکه جهان سمت غیرفیزیکی شدن پیش می‌رود اما کشورها نقاط دسترسی دارند تا مشتری احساس کند همیشه بانک خود را به همراه دارد. بر این اساس یک پاساژ مالی، فعالیت‌های مالی و غیرمالی را هدفگذاری کردیم تا بومی‌سازی شوند؛ اکنون ۵۴ نقطه ایجاد کرده‌ایم که تا پایان امسال به ۸۰ نقطه دسترسی افزایش می‌یابد. هم‌اکنون بورس در این نقاط در حال فعالیت است و با بیمه‌های گوناگون در حال مذاکره هستیم.»

او هدف افزایش نقاط دسترسی را دسترسی شهرهای دور به خدمات بانکی بیان کرد. زیرا ساز و کارها در تهران وجود دارد اما در شهرستان‌ها بدین گونه عمل نمی‌کنند. از دیگر پروژه‌ها نیز می‌توان به کارت امداد خودرو و تاسیس بانک برای افزایش دسترسی مشتریان در برخی از شهرها که بانک‌های خصوصی شعبه ندارند، اشاره کرد که تاکنون در باب وصول مطالبات و جذب منابع با بانک آینده توافقاتی داشته‌اند. وطنی در این خصوص افزود:«کارکنان ما با توجه به نقاط دسترسی خود و اینکه با بانک آینده توافقاتی صورت داده‌ایم، کارخانه‌دارها و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کنند تا در بانک حساب باز کنند یا در صورت داشتن حساب، سرمایه‌های خود را افزایش دهند. ما این افراد را به شعبه بانک معرفی و مقدمات و رایزنی‌هایی فراهم می‌کنیم و بعد در صورت بروز مشکلات، به صورت واسطه عمل می‌کنیم و مشکلات را برطرف می‌سازیم.»

.

آدانالس و اسکرام؛ سبک‌های کاری جدید

در حال گذر از کافی‌شاپ به علی حاجی‌زاده مدیر توسعه محصول ارتباط فردا برخورد کردیم. که دفتر اصلی‌اش در شعبه بخارست ارتباط فرداست و او نیز مانند ما مهمانی بود تا در مورد پروژه هدف (آدانالس) توضیح بیشتری بدهد:«هدف، یک حسابداری شخصی است و به گونه‌ای توسعه سامانه‌های بانکی محسوب می‌شود. این ارزش افزوده‌ای است که بانک بر اساس دادهای موجود کاربران به آنها اعطا می‌کند؛ زیرا این داده‌ها در تار و پود زندگی آنها تنیده شده و بخشی از زندگی‌شان است؛ یعنی داده‌های خامی را که از تراکنش‌ها به دست آمده ما هدفمند می‌کنیم و در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم و هدف ما از ارائه این سامانه این است که به مردم یک نظر اجمالی در مورد خرج‌های زندگی‌شان بدهیم تا قادر باشند بر اساس این داده‌ها تصمیم‌گیری کنند.»

او مزیت استفاده از این برنامه را تغییر سبک زندگی افراد دانست که در چه حوزهایی خرج کرده‌اند؛ به طور مثال مشتریان می‌توانند متوجه شوند در این ماه مسافرت نرفته‌اند یا تمام پول خود را صرف خورد و خوراک کرده‌اند؛ با این روش آنها می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی برای زندگی سالم داشته باشند و این برای بانک نیز مفید است که مشتری را می‌شناسد و بر اساس آن می‌تواند برنامه‌ریزی کند.»

موضوع قابل توجه در این طرح و طرح‌هایی چون شعبه‌یاب، ایده اولیه آن بود که از طرف استارت‌آپ‌ها به بانک پیشنهاد و عملی شد. حاجی‌زاده در توضیح بیشتر آن افزود:«در حوزه توسعه محصول باید از ایده آغاز کنیم، که ما ساز و کاری برای دریافت این ایده‌ها داریم مانند پیشنهادهایی که در مراسم‌های مختلف دریافت می‌کنیم یا ایده‌هایی که خود یا همکاران‌مان داریم. در کنار این راهکارها بسیاری از ایده‌هایمان را توسط شرکت‌های کوچک دو تا سه نفره دریافت می‌کنیم؛ یعنی به ما پیشنهاد می‌دادند که می‌توانند طرحی متفاوت ارائه دهند. ما به پیشنهادهای آنها فکر کردیم و کمی ریسک کردیم و حتی با استارت‌آپ‌های غیرشرکتی نیز کارهایی را آغاز کردیم و نتیجه‌های خوبی گرفتیم. در طرح شعبه‌یاب گروهی به ما پیشنهاد کردند می‌توانند وسیله‌ای شبیه رادار بسازد؛ ما بررسی کردیم و این‌گونه همکاریمان آغاز شد.»

در ابتدا آشنایی با استارت‌آپ‌ها بر اساس پیشنهاد خود آنها بود و فراخوانی داده نشده بود اما پس از مدتی نتیجه گرفتن از چند محصول برای رسیدن به ایده‌های ناب، ارتباط فردا همکاری خود را با این استارت‌آپ‌ها ادامه داد و برای جذب بیشتر این شرکت‌ها مراسم‌هایی نیز برگزار کرد که توانستند چند تیم را برای همکاری برگزینند و برای این تیم‌ها که گاه هزینه‌ای ندارند تا دفتر خود را راه‌اندازی کنند، فضا و امکانات در نظر گرفتند. مدت‌زمانی که گذشت این تیم‌ها خود به شرکتی تبدیل می‌شوند و از ارتباط فردا خارج می‌شوند. در حال حاضر دو تیم مشغول به فعالیت هستند و روی برنامه‌هایی کار می‌کنند.

برخلاف مجموعه‌ها و شرکت‌ها که همیشه برنامه‌های بلندمدتی برای فعالیت‌های آینده خود در نظر می‌گیرند، علی حاجی‌زاده برنامه بلندمدت در این حوزه را غیرممکن دانست؛ زیرا موضوع رقابت و رصد بازار و اینکه هر لحظه امکان تغییر در برنامه‌های بانک آینده یا بانک رقیب وجود دارد، باعث می‌شود در قید و بند برنامه چندساله نباشند. بنابراین به دنبال راهی بودند تا کمی بتوانند از این تنش بکاهند؛ بدین منظور از اسکرام استفاده می‌کنند.

کارمندان همیشه از نظر اطلاعاتی به‌روز نگه داشته می‌شوند
کارمندان همیشه از نظر اطلاعاتی به‌روز نگه داشته می‌شوند

اسکرام از نظر لغوی به حرکتی در بازی فوتبال آمریکایی می‌گویند که بازیکنان فوتبال دور هم جمع می‌شوند و نقشه بازی را می‌ریزند. در حوزه نرم‌افزارها نیز به زمانی بازمی‌گردد که گروه‌های نرم‌افزاری در باتلاقی از فرآیندها بودند و تعدادی از خبره‌های نرم‌افزاری که خود را چابک نامیدند در اوایل سال ۲۰۰۱ جمع شدند و ارزش‌هایی را معرفی کردند تا گروه‌های نرم‌افزاری، سریع‌تر نرم‌افزارها را توسعه و به تغییرات پاسخ دهند، به همین دلیل شرکت ارتباط فردا توانست در مدت‌ کوتاهی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگونی ارائه دهد.

.

دیدار با قائم‌مقام و ورود به اولین مکان محصورشده

استراحتی کوتاه در کافی‌شاپ انرژی دوباره به ما داد تا دوباره به گشت خود ادامه دهیم و به اولین مکان محصورشده در شرکت ارتباط فردا یعنی دفتر فرشید اردوانی قائم‌مقام و معاون بازاریابی و عملیات رسیدیم؛ او در مورد شرکت ارتباط فردا گفت:«این شرکت جوانی است، برای همین فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد به تدریج به بلوغ می‌رسد. بسیاری از بحث‌های ساختاری به ظرفیت کارمندان بستگی دارد، به طور مثال در حوزه عملیات خودپرداز، موبایل و کارت با شرکت‌های پی‌اس‌پی دیگر که گاه فعالیت‌های بیشتر از ما انجام می‌دهند، تفاوت دیدگاه وجود دارد؛ آنها همه چیز را بر مبنای وظیفه تعریف می‌کنند، یعنی افراد نباید خارج از وظیفه خود کاری انجام دهند اما در اینجا تمرکز و اولویت ما بر مبنای تیم و عملکرد و نتیجه آن تیم است و اگر به طور مثال فردی به دلیلی سرکار خود حاضر نشد، بقیه اعضا باید وظایف او را پوشش دهند.»

اردوانی در خصوص تمرکز این شرکت بر برون‌سپاری، افزود:«فعالیت‌های روزانه‌ای وجود دارد که هر شرکت پی‌اس‌پی انجام می‌دهد، مانند شبکه‌های پایانه فروش و غیره ولی یکسری فعالیت در حوزه نوآوری وجود دارد مانند اپلیکیشن‌ها که ما طراحی می‌کنیم؛ اما شرکت‌های دیگر به آنها اهمیت نمی‌دهند. شاخص‌های ما با آنها متفاوت است و آنها بر تعداد تراکنش‌ها متمرکز هستند ولی آنچه برای ما اهمیت دارد جذب منابع است و نتیجه اینکه در فروردین‌ماه، متوسط مبلغ تراکنش ما 5/3 برابر ظرفیت کل ایران است. البته در شاخص تعداد تراکنش، تعداد استاندارد داریم. در پروژه کارت نیز ما متفاوت عمل می‌کنیم. برای دیگر شرکت‌ها آمار بازاریابی اهمیت دارد اما برای ما میزان شارژی که می‌گیریم مهم است. در نتیجه کارت هدیه چون یکبارمصرف است، مهم نیست.»

این شرکت به هر یک از دستگاه‌های خودپرداز، پرونده‌ای اختصاص داده است و برخلاف دسته‌بندی‌های معمول ای‌اتی‌ام‌های شرکت‌های دیگر -تهران و شهرستان‌ها و داخل شعبه خارج شعبه ـ هر یک از دستگاه‌های ارتباط فردا پرونده‌ای برای خود دارند و عملکردشان بر مبنای ماه گذشته و متوسط‌های شرکت مقایسه می‌شود و اگر ای‌اتی‌ام دچار اختلال شود واحد مربوط در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به پول‌گذاری دستگاه نیز اشاره کرد که اردوانی در این خصوص گفت:«در شرکت‌های دیگر برای این عمل یک قاعده دارند که چند روز یک بار یا روزانه مبلغ مشخصی به تمام دستگاه‌ها منتقل می‌کنند؛ اما ما بر اساس آمارها و پرونده‌ها مصرف هر منطقه را بررسی می‌کنیم و ای‌اتی‌ام‌ها نیز باید همان مقدار پول‌گذاری شوند.»

یکی از پروژه‌های قابل توجه را می‌توان در شهربازی مجموعه کوروش جست‌وجو کرد؛ بدین صورت که در کشورهای همسایه، افراد در شهربازی‌ها کارتی دارند و برای شارژ آن باید به باجه مراجعه کنند اما ارتباط فردا در فکر است اپلیکیشن موبایلی طراحی کند تا فرد نه‌تنها کارت خود را بلکه کارت دیگران را نیز شارژ کند یا در بحث سینما‌کارت، کارت‌ها بر دستگاه‌های پایانه‌های فروش کار می‌کنند و کسی که سینماکارت دارد مازاد شارژ و یارانه می‌گیرد و ارتباط فردا سینماها را مجبور کرده است پایانه‌های فروش را نصب کنند، چون سینما بهترین مکان برای نصب این دستگاه‌هاست.

.

پایان تور و دیدار با مدیر

به پایان استارت‌آپ‌گردی نزدیک شدیم و گفت‌وگوی کوتاهی نیز در خصوص اطلاعات باقیمانده با مدیر مجموعه سید حامد قنادپور داشتیم. در ابتدا در دفتر او ظرفی به نام ظرف سلامت، بسیار به چشم آمد که حتی در اتاق اردوانی نیز دیده بودیم. ظرفی متشکل از قارچ، کرفس، هویج و غیره. او در این خصوص گفت:«در جلسات و وقتی مهمان دارم متوجه شدم کسی میوه نمی‌خورد، لذا این ایده را پیاده کردیم که آن را نیز از طرح آدانالس (هدف) به دست آوردیم؛ چون ماهیت این طرح بر مبنای سازماندهی و برنامه‌ریزی درست برای زندگی است و برای تغییر ذائقه و فرهنگ و سبک مردم ضروری می‌نماید.»

در جواب سوال ما در خصوص سینماکارت‌ها گفت:«ما شرکتی رو به رشد هستیم و ابایی نداریم که اعلام کنیم در کنار بانک آینده ایجاد شده‌ایم و رو به پیشرفت هستیم؛ اما هنوز کامل نیستیم. در بحث سینماکارت قصد داشتیم افرادی که به سینما نمی‌روند به واسطه پول‌ سازمان‌هایشان که برای سینماکارت در نظر گرفته شده، به سینما بروند. بنابراین این کارت در کافی‌شاپ سینما کار نمی‌کند و مختص سینماهاست ولی اینکه در دستگاه‌های دیگر بانک‌ها عمل نمی‌کند، ضعف شاپرک است و مربوط به طرح ما نمی‌شود.»

قنادپور از طرح جدیدی به نام ایران‌کارت نام برد و گفت:«ایران‌کارت، کارت بانکی است که به حساب‌ها متصل نیست و نیازی نداریم مشتری بانک خاصی باشیم؛ هر خریدی در هر پایانه‌ای صورت می‌گیرد و با تخفیف خاصی که در نظر گرفته شده مقداری از پول مردم به حساب‌شان برمی‌گردد.»
در خصوص مستقل بودن این شرکت با توجه به طراحی اپلیکیشن‌های متفاوت گفت:«ما واقعاً مستقل هستیم و سعی داریم در حوزه خارج از بانک آینده، محصولاتی مستقل ارائه دهیم. درباره اپلیکیشن موبایل‌ها بر مبنایی فعالیت می‌کنیم که وابسته به بانک آینده نباشیم و می‌خواهیم تا پایان سال ۱۳۹۵ محصولاتی مستقل و زیرساختی در حوزه بانکی و آی‌تی ارائه دهیم.»

در خصوص انتخاب پردیس به عنوان شرکت عنوان کرد:«ما به دنبال تغییر بودیم و متوجه بودیم این تغییر در تهران رخ نمی‌دهد. ۹ ماه در اینجا هستیم و راندمان کارمان افزایش یافته، سبک کار و زندگی کارکنان تغییر پیدا کرده است و به نظر می‌رسد راضی‌تر هم هستند.»

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.