راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین‌نژاد: عصر بازاریابی خدمات است، نه بازاریابی محصول

در حاشیه نمایشگاه تراکنش گپ‌وگفت کوتاهی با علیرضا حسین نژاد داشتیم؛ او مدیرعامل شرکت سفیر آبی آرام است که این روزها در حال تبدیل شدن به یک هلدینگ از شرکت‌های فناوری اطلاعات بوده و شرکت‌هایی مثل رهیاب رایان فردا و پرداز گستر تدبیر … از شرکت‌های زیرمجموعه آن هستند.

به گفته حسین‌نژاد آن‌ها اخیراً تحقیقات گسترده‌ای در خصوص بازاریابی محصولات و خدمات بانکی داشته‌اند که نتایج جالب توجه‌ای نیز کسب کرده‌اند. حسین‌نژاد دراین‌باره می‌گوید: «طبق تحقیقات و گزارش‌هایی که داشتیم در سال 93 بالغ‌بر 45 درصد از اقتصاد کشور در بخش خدمات فعالیت داشته است و این بدین معنی است که در راستای برندینگ و بازاریابی در کشور ما باید تمرکز و توجه بیشتری به بازاریابی خدمات داشته باشیم تا بازاریابی محصول.»

او با تأکید بر اینکه بازاریابی محصول از بازاریابی خدمات متفاوت است، می‌گوید: «در بازاریابی محصول شما راجع به یک محصول تبلیغ می‌کنید و متناسب با آن تبلیغ مشتری آن را می‌خرد؛ اما خدمت را نمی‌شود بدین ترتیب بازاریابی کرد، چون‌ با بازاریابی کسی خدمت را از شما نمی‌خرد و باید اول آن را لمس کند؛ بنابراین مشتری باید در کنار شما باشد و شما از مشتریان مراقبت کنید تا مشتری خدمت شما را دریافت کند؛ به‌عبارت‌دیگر بدون در نظر گرفتن محصول ملموس برای مشتریان، بازاریابان خدمات باید مهارت داشته باشند تا با جمع‌آوری تمامی قطعات و بخش‌های مختلف برای مصرف‌کنندگان و مشتریان ارزش بیافرینند. در بازاریابی خدمات، چون هیچ محصول ملموسی وجود ندارد، بازاریابان باید به گوش دادن و درک نیازهای مشتریان بپردازند تا بتوانند وفاداری و اعتماد را برای مشتریان بالقوه خود ایجاد کنند. درنهایت، ارتباط مؤثر در بازاریابی خدمات منجر به تکرار فروش گردیده و باعث انتقال دهان‌به‌دهان می‌شود. سه تفاوت اصلی بازاریابی خدمات با بازاریابی محصول در بارور و زایا بودن آن، بازخورد مشتریان و تکنولوژی است. مصرف‌کنندگان باید گزینه‌های بسیاری از خدمات را برای انتخاب داشته باشند و ازآنجاکه خدمات ناملموس است، چالش برای بازاریاب خدمات بسیار سخت است. بازاریابان خدمات باید از راهی ارتباط برقرار کنند که در زبان و فرهنگ مشتری ارزش و نیاز محسوب شود.

علیرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت سفیر آبی آرام
علیرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت سفیر آبی آرام

مدیرعامل شرکت سفیر آبی آرام با اشاره به اینکه در صنعت بانکداری و پرداخت ارائه خدمات بخش مهمی از این صنعت را در برمی‌گیرد می‌گوید: «بخشی در این صنعت که به خدمت برمی‌گردد، نیازمند یک سری زیرساخت است؛ ازجمله بخش R&D که صرفاً بازخورد مشتریان و نظرات آنان را دریافت نموده و متناسب با آن تغییرات را بر روی خدمات اعمال می‌کند و این نیازمند یک مرکز ارتباط و تماس حرفه‌ای است. فکر می‌کنم صنایعی که در این بخش فعالیت می‌کنند علاوه بر نوآوری، باید به پشتیبانی و سرویس توجه بیشتری داشته باشند. من اعتقاد دارم پشتیبانی در خدمات باید قبل از استفاده از همان خدمات مطرح شود درصورتی‌که سرویس در محصول، بعد از استفاده از آن مطرح می‌شود. در کشور ما وقتی خدمتی مثل نرم‌افزارهای حرفه‌ای یا اینترنت تولید می‌شود، پس از فروش مشتری را همراهی می‌کنند، بلکه ما اعتقاد داریم قبل از خرید این‌گونه خدمات، ما همواره باید با مشتری باشیم تا اطمینان و سلیقه او را در تکمیل خدمت اعمال نماییم.»

او در ادامه با محوریت قرار دادن صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت، می‌گوید: «از نگاه برندینگ، شما یک نام را با تبلیغات برند می‌کنید ولی در بازاریابی خدمت، شما باید خدمت را به طریقی خاص با داشتن کارشناسان حرفه‌ای پشتیبانی و ارائه کنید. تصور من این است که در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی اتفاقات خوبی افتاده است ازجمله اینکه دستگاه‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خوبی در کشور مطرح شده است اما در این بین به مسئله خدمات، پشتیبانی و سرویس کمتر توجه شده و فضای این بخش را کمرنگ می‌بینم و امیدوارم سازمان‌های متولی این صنعت ازجمله وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنایع، معادن و بازرگانی و دیگر سازمان‌ها به مقوله پشتیبانی، مراقبت از خدمات و محصولاتی که در این صنعت ارائه می‌شود، بپردازند.»

فرصت را غنیمت می‌شماریم و از علیرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت سفیر آبی آرام می‌خواهیم که به شکلی کوتاه درباره خدمات شرکت رهیاب رایان فردا هم برایمان بگوید. چراکه این شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه سفیر آبی آرام است و به‌طور تخصصی در حوزه صنعت پرداخت فعال است. حسین‌نژاد درباره شرکت رهیاب رایان فردا می‌گوید: «تقریباً از دو سال پیش با تکیه به دانش بیست‌ساله از همکارانی که در این صنعت کار کرده‌اند، شروع به ارائه خدمات نوین نرم‌افزاری در حوزه بانکداری الکترونیکی کردیم و همکاری با بانک‌های بزرگ کشور را در سابقه همکاری خود داریم. رهیاب رایان فردا شرکتی است که نرم‌افزارهای بانکی و غیر بانکی در خصوص اتوماسیون خدمات بانکی تولید می‌کند. در همین مدت کوتاه فعالیتمان توانستیم نمایندگی انحصاری دستگاه‌های کارت‌خوان شرکت SZZT را در ایران بگیریم. ما می‌خواهیم روی سخت‌افزاری که نمایندگی‌اش را داریم خدمات جدید و متفاوتی ارائه کنیم؛ برای مثال می‌خواهم بگویم یکی از معضل‌هایی که شرکت‌های حمل‌ونقل دارند این است که کارکنان این شرکت‌ها باید تبلت‌هایی با خود همراه داشته باشند که وقتی به محل مشتری می‌رسند بارنامه صادر کنند و علاوه بر سایر ملزومات خود، باید کارت‌خوانی به همراه خود داشته باشند تا تراکنش مالی آن را انجام دهند. درصورتی‌که دستگاهی که ما در اختیار داریم علاوه بر اینکه قابلیت‌های معمولی یک دستگاه کارت‌خوان را دارد و به فناوری‌های مثل NFC و بارکدخوان مجهز است و نرم‌افزاری بر روی آن نصب شده است که خودش بارنامه را صادر می‌کند و همان‌جا بارنامه را چاپ می‌کند و تراکنش پرداخت نیز با همان دستگاه اتفاق می‌افتد، در نتیجه روند کار را بسیار ساده و سریع کرده است. ما قصد داریم چنین خدمات بومی‌سازی شده‌ای را روی دستگاه‌های خود قرار دهیم تا بتوانیم انتظارات مشتریان را در بازار فعلی برطرف کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.