راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیف پول الکترونیکی یا کیپا چیست؟ / شرایط استفاده از کیپا

بانک مرکزی در توضیح کیف پول الکترونیکی یا کیپا آورده است: «ابزار پولی مبتنی بر فناوری است که به مردم و کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا مبادلات با مبالغ خرد را با استفاده از ساز و کار پردازش الکترونیکی برون‌ خطی به لحاظ اتصال به زیرساخت بانکی انجام دهند. در تراكنش‌های برون‌خط، نیاز به بستر مخابراتی و تاییدیه‌های برخط برای اتصال به زیرساخت بانكی وجود نداشته و زمان انجام تراكنش در آن عمدتا زیر یك ثانیه است.»

تایید این تراكنش‌ها صرفا براساس ساز و كار تعریف‌ شده روی ابزار پرداخت صورت می‌گیرد. پیگرد و ردیابی تراكنش‌های كیپا با توجه به ارقام كوچك مبادلات و تعداد بسیار زیاد آن، برای صادركنندگان و پذیرندگان كیپا الزامی نیست. اگرچه ممكن است این امكان توسط برخی از صادركنندگان یا پذیرندگان به‌عنوان خدمات ارزش افزوده ارائه شود. بنابراین، فقدان یا سرقت كیپا (سرقت موبایل، سرقت كارت كیپا) در حكم فقدان یا سرقت پول نقد به ‌شمار می‌آید. كیپا جایگزین كاملی برای اسكناس، مسكوك، انواع بلیت‌ها (اعم از مترو، اتوبوس، سینما، موزه، پاركومتر و غیره) است.

.

شرایط استفاده از کیپا

مطابق آیین‌نامه کیپا، مشتری با مراجعه به بانک می‌تواند درخواست صدور کیف پول الکترونیکی کارتی کند، بانک نیز براساس مجوز دریافتی از بانک مرکزی با استفاده از کلیدهای صدور، شارژ و دشارژ به صدور کیف پول اقدام می‌کند. برای صدور کیف پول الکترونیکی روی سیم‌کارت تلفن همراه نیز مشتری از طریق بانک می‌تواند درخواستش را ارائه دهد. بانک هم از طریق زیرساخت آماده شده (OTA) کیف پول روی موبایل مشتری را فعال می‌کند.

اگرچه سیم‌کارت صادر شده از طرف اپراتور در یکی از مراحل شخصی‌سازی باید برای تعبیه کیف پول در اختیار صادرکننده قرار گیرد. برای صدور کیف پول الکترونیکی موبایل متمرکز (جیرینگ) نیز مشتری با مراجعه به بانک می‌تواند درخواستش را ارائه دهد. بانك در زیرساخت در نظر گرفته شده برای این منظور كیف پول متناظر با موبایل مشتری را ایجاد می‌کند.

منبع: فرصت امروز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.