راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک 12 میلیارد تراکنش را رد کرد

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه شاپرک 12 میلیارد تراکنش را از ابتدای سال تاکنون رد کرده است، گفت: درآمد بانک‌ها در بانکداری الکترونیک از محل کارمزد به 10 درصد هزینه‌ها هم نمی‌رسد.

ناصر حکیمی در مورد وضعیت تراکنش‌های بانکی در سال در جاری گفت: شاپرک 12 میلیارد تراکنش را از ابتدای سال تاکنون رد کرده است. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک‌های خصوصی و دولتی اظهار داشت: برخی از بانک‌های دولتی مانند بانک ملی در سایز بزرگ فعال هستند و بسیاری از شعب آن‌ها تنها به دلیل ارائه خدمات عمومی در حال فعالیت هستند و اداره کردن این شبکه با بانک خصوصی بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه طبیعی است که فعالیت بانکداری الکترونیک در بانک‌های بزرگ دولتی نسبت به بانک‌های خصوصی که کوچک‌ترند، بسیار سخت‌تر است، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی درزمینه بانکداری الکترونیک را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد اما واقعیت این است که بانک‌ها حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند.

حکیمی ادامه داد: نمی‌توان گفت که بانکی به دلیل دولتی بودن در بخش بانکداری الکترونیک عقب است و یا بانکی به دلیل خصوصی بودن در بانکداری الکترونیک پیش رو است؛ زیرا وضعیت برخی از بانک‌های خصوصی در بانکداری الکترونیک رضایت‌بخش نیست و این در حالی است که برخی از بانک‌های دولتی و یا اصل 44 در بخش بانکداری الکترونیکی به‌خوبی عمل کرده‌اند. وی گفت: وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک‌ها بر اساس مدیریت بانک‌ها است و وضعیت بانکداری الکترونیک در بانک‌ها ارتباطی به خصوصی یا دولتی بودن آن‌ها ندارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهار داشت: عملیات کارمزدی بانک‌ها در ایران برخلاف همه دنیا که به‌شدت درآمدزا است، درآمدی ندارد. این در حالی است که بانک‌ها در سراسر دنیا در بخش عملیات سربه‌سر هستند و سود را از کارمزدها دریافت می‌کنند. وی افزود: در ایران بر اساس محاسبات انجام‌شده در بخش بانکداری الکترونیک درآمد بانک‌ها از محل کارمزد حتی به 10 درصد هزینه‌ها نیز نمی‌رسد. نسبت کارمزدها به هزینه‌ها کمتر از 10 درصد است، بر اساس استانداردهای جهانی بانک‌ها نه‌تنها باید هزینه کرد بلکه باید سود نیز دریافت کنند.

 منبع: خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.