راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خواهی به چشم دشمن جانت نشینم [معرفی یک شاعرِ بانکدار]

«خواهم اگر خوار باشم به دامانت نشینم            یا اگر خواهی به چشم دشمن جانت نشینم»

این غزل معروف را با صدای استاد غلامحسین بنان شنیده‌ایم. محمد بی‌ریا گیلانی متخلص به شیدا شاعر معاصر، که علاوه بر ادبیات درحوزه بانکداری نیز به میهنمان خدمات بزرگی را عرضه داشته است.

وی در سال 1298 در بندر انزلی دیده به جهان گشود و در سال 1373 در نیشابور چشم از جهان بست.

شیدا روزگاری به سبک سعدی و روزگاری به سبک ضائب غزل می‌گفت. اما سرانجام سبک خود را با تلفیق این دو ادامه داد. شیدا در موسیقی ایرانی هم متبحر بود و در نواختن ویلن پنجه‌ای گرم داشت. استاد نقاشی و خطاطی هم مهارت داشت و به چندین هنر دیر آراسته بود. این هنرمند از مدیران موفق نظام بانکی هم به شمار می‌رود. شیدا موسس چندین شعب مهم از بانک‌های معتبر قبل از انقلاب بود، که این بانک‌ها پس از ادغام تحت نام بانک ملت به فعالیت خود ادامه دادند. بنابراین شیدا را می‌توان از پایه‌گذاران بانک ملت به شمار آورد.

دکتر دیواندری مدیر عامل بانک ملت در مراسم بزرگداشت شیدا افزود: شیدا در سال 1330 در بانک پارس به عنوان اولین بانک خصوصی کشور مشغول به کار بود. و پس از 9 سال به دعوت یکی از بانک‌های مطرح زمان، با تاسیس و سرپرستی شعب بانک نامبرده در استان آذربایجان مامور شد و در مدت دو سال 14 شعبه در آنجا تاسیس کرد.

شیدا در سال 1343 نخستین شعبه بانک بیمه ایران را در اصفهان تاسیس کرد و پس از آن نیز نسبت به ایجاد چند شعبه دیگر در این استان اقدام کرد. وی رئیس شعبه مرکزی اصفهان و سرپرست شعبه بانک در اصفهان شد. در همان دوران انجمن مکتب صائب را نیز تاسیس کرد.

دکتر دیواندری موفقیت‌های استاد شیدا را در نتیجه درستکاری، انضباط و قدرت ابتکار ایشان دانست. در ادامه افزود: نظم ویژه استاد در امور شغلی و حوزه ادبیات نمود ویژه‌ای داشت.

دکتر سعیدی (رییس کل کمیسیون ملی یونسکو) گفت: یونسکو با افتخار اعلام می‌کند تا با همکاری بانک ملت نسبت به چاپ دوزبانه و حتی چندزبانه آثار استاد شیدا اقدام کند تا نام و آوازه استاد جهانی شود.

دکتر ذاکرالحسینی مدیر مشاور مدیر عامل بانک در وصف استاد گفت: استاد علاوه بر اینکه مدیری وفق در زمینه یانکداری بود، تمام عمر خود را در صرف شناخت و شناساندن صائب و اشعار وی کرد.

استاد شیدا در شعر به ویژه در غزل ذوقی سلیم و سلیقه‌ای مستقیم داشت و مرزهای نوآوری را کشف کرده بود.

منبع: مجله همشری جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.