راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واکنش سوئیفت به توافق هسته‌ای ایران

بانک‌های ایران در پی توافق هسته‌ای که به تحریم‌های اقتصادی این کشور پایان خواهد داد، اجازه خواهند یافت به سوئیفت بازگردند. سوئیفت در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا در سال 2012، دست به اقدام کم‌سابقه‌ای زده و دسترسی بانک‌های ایرانی به شبکه ارتباطات مالی بین بانکی خود را قطع کرد.

اکنون‌که توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 حاصل شده است، انتظار می‌رود اوضاع به روال سابق بازگردد. تحت بخش تحریم‌های سند توافق هسته‌ای، دسترسی به خدمات ارتباطات مالی بین بانکی ازجمله سوئیفت برای افراد و نهادهای اشاره‌شده در پیوست شماره 1 تا ضمیمه دوم سند ازجمله بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی ایرانی فراهم خواهد شد.

این توافق همچنین نقل‌وانتقال مالی میان افراد و نهادهای ایرانی و اتحادیه اروپا ازجمله مؤسسات مالی را امکان‌پذیر کرده و امکان گشایش شعبه‌ها و زیرمجموعه‌های بانک‌های ایرانی در کشورهای اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند.

بر اساس بیانیه سوئیفت، سوئیفت از توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها که توافق مذکور به دنبال خواهد داشت، مطلع است. در حال حاضر همه تحریم‌های اتحادیه اروپا ازجمله تدابیری که فراهم کردن خدمات مالی ویژه برای بانک‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا را برای شرکت‌های این منطقه ازجمله سوئیفت ممنوع کرده‌اند، به قوت خود باقی هستند. سوئیفت تحت قانون بلژیک قرار دارد و از مقررات مربوطه اتحادیه اروپا که مورد تائید دولت بلژیک است، پیروی می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوئیفت به‌عنوان ابزاری با ویژگی جهانی سیستماتیک اجازه ندارد تصمیمات تحریمی بگیرد و هرگونه تصمیم برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه کشورها یا اشخاص تنها با نهادهای دولتی و قانون‌گذاران ذی‌صلاح خواهد بود.

درحالی‌که اروپا تهدید کرده دسترسی به سوئیفت را برای کشورهای دیگری مانند روسیه قطع می‌کند، اما ایران تنها کشوری است که دسترسی آن به سوئیفت ممنوع شده است.

با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران در چند سال گذشته بانک‌ها نیز در رأس این تحریم‌ها قرارگرفته و مبادلات مالی بین‌المللی تا حد قابل‌توجهی دچار نقصان شد به‌گونه‌ای که چندین بانک مورد محدودیت بین‌المللی قرار گرفت، هرچند که در مواردی نیز برخی از آن‌ها از تحریم خارج شدند، اما همچنان تعداد زیادی از بانک‌های کشور در تحریم قرار دارند و در حال حاضر اتحادیه اروپا بانک‌های ملت، سینا، ملی، رفاه، صادرات، پست‌بانک، توسعه صادرات، بانک آرین، کارگشایی، فیوچرز، ایران و اروپا، تجارت، انصار، PLB، PLS و بانک مرکزی را تحریم کرده و مراودات بین‌المللی این بانک‌ها مختل است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.