راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سری به نام کدهای USSD

مدتی است که جادوی ستاره و مربع یا‌‌ همان USSD‌ها کاربران ایرانی را گرفته و البته تبلیغات گسترده و آسانی دسترسی به آن به عنوان بانک خانگی در محبوبیت آن‌ها تاثیر گذار بوده است.

همه گیر شدن تلفن‌های همراه در سراسر جهان راه را برای گشترش استفاده از قابلیت‌های آن فراهم کرده است. به طوری که دنیای بدون تکنولوژی‌های همراه غیر ممکن به نظر می‌رسد.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که زمانی کیوسک‌های زرد و نارنجی تلفن عمومی بهترین راه برقراری تماسمان بود همه خانه‌ها تلفن نداشند و به مرور به تلفن دسترسی پیداکردیم و آن را در سردر خانه و بهترین جای خانه جای دادیم.

بعضی‌ها بر روی گوشی‌های تلفنشان تور و دستمال می‌انداختند که خدای نکرده خاک نگیرد و اگر به کسی می‌گفتی که روزی در جیب هر فرد تلفن همراهی خواهد بود که احتیاج به سیم ندارد تمسخرت می‌کرد.

اما این روز‌ها همه یک تلفن همراه دارند و علاوه بر تماس، بازی، پیامک، اتصال به انیترنت، مکان یابی و غیره هرگوشی تلفن این روز‌ها یک بانک همراه است.

با کدهای ussd می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد. بعضی از شرکت‌ها و بانک‌های ارائه دهنده این کد‌ها در مواقعی خاص مثل عید فطر گزینه پرداخت فطریه را نیز فعال می‌کنند. محیط ساده کار با این کد‌ها باعث می‌شوند که شما بدون هیچگونه سردرگمی کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهید.

ارتباط پیام از طریق USSD شباهت بسیار زیادی به انتقال پیام از طریق پیامک SMS دارد اما با وجود کلیه این شباهت‌ها دو اختلاف بزرگ بین این دو موجود است و آن در نحوه انتقال اطلاعات می‌باشد.

پیامک از مکانیزم ذخیره و فرستادن مجدد (Store And Forward) استفاده می‌نماید در حالی که USSD مرحله‌گرا (Session Oriented) است.

به‌عبارت دیگر SMS پس از ارسال در شبکه ذخیره و سپس برای مقصد فرستاده می‌شود در حالی که در USSD پیام در‌‌ همان زمان ارسال، دریافت می‌گردد.

تفاوت عمده دیگر این است که USSD یک روش برقراری ارتباط بین گوشی با شبکه و برعکس است اما پیامک برای ارتباط گوشی با گوشی به کار می‌رود.

پیغام‌های USSD همواره بین * و # محصور می‌گردند و بدین ترتیب از شماره‌های تلفن تمیز داده می‌شوند.

.

کلاهبرداران حرفه‌ای در دو حالت اقدام به سرقت اطلاعات می‌کنند:

  • ۱- در حال کار با سیستم و انتقال امواج در فضا
  • ۲- زمانی که در سرور‌ها ذخیره شده‌اند.

تصور بر این است که خود سیگنال‌های USSD هنگام انتقال در فضا قابل رمزگشایی و خواندن هستند چون رمزگذاری نمی‌شوند اما کانال GSM برای انتقال سیگنال، دارای سندیت، اختیارات و رمزگذاری قابل اعتمادی است، به این ترتیب به سادگی قابل هک شدن نبوده و تنها وسایلی بسیار گران قیمت قادرند این کار را انجام دهند. در این حالت تنها هکر‌ها مجبورند برای بدست آوردن سیگنالتان همیشه شما را تعقیب کنند و تصور کنید که در این حالت یک تراکنش چند هزار تومانی انجام دهید!

تصور کنید که مجرمان نتوانستند به پول شما دسترسی پیدا کنند و سیگنال شما ایمن به اپراتور رسیده و در آنجا رمزگشایی می‌شود. در این حالت نیز اپراتور‌ها سیستم امنیتی خود را دارند و جای نگرانی نیست. شما در صورت نیاز می‌توانید درخواست رمزدار بودن کل پروسه از ابتدا تا انت‌ها را بکنید. به هر حال، اگرچه اپراتور‌ها مایل به انجام این کار باشند، دولت‌ها معمولا به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهند.

باید در ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید از چه سرویسی استفاده کرده و چه مبلغی جابجا کنید. در حالت USSD ،default ممکن است برای جابجایی مقادیر کلان ایمن نباشد، از این رو مجبورید کانال خود را به فراخور نیاز خود تنظیم کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که خود دستورالعمل اولیه سرویس هم از امنیت بالایی برخوردار است.

منبع: بانکی دات آی آر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.