راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس E-money فیسبوک می‌تواند یک موفقیت بزرگ در آسیا کسب کند

گزارشات این هفته حاکی از آن هستند که فیسبوک در حال آماده شدن برای انتشار E-money است. اقتصاد دانان Times بر این باورند که کمپانی ایالات متحده هفته‌ها از گرفتن پذیرش و تصویب شدن آن برای ذخیره‌ی پول الکترونیکی در فیسبوک و انتقال آن میان کاربران، فاصله دارد. فیسبوک هنوز این خبر را تایید نکرده و هنوز هدفی در این راستا مشخص نکرده است.

Forbes گزارش می‌دهد که فیسبوک تا به حال برای این روش از نقل و انتقال پول از ۴۸ ایالت آمریکا مجوز دریافت کرده که نشان می‌دهد هدف فیسبوک انجام یک عمل سراسری و جهانی ست اما بحثی که پیش می‌آید این است که آیا کاربران سایت به فیسبوک برای داشتن حساب اعتماد کامل دارند؟!

سرویس E-money فیسبوک می‌تواند یک موفقیت بزرگ در آسیا کسب کند

آیا آسیا بازار پرسودتری دارد؟

این شک و دودلی بین اهالی اروپا و ایالات متحده وجود دارد اما در آسیا یعنی جایی که مردم به شرکت‌ها و تکنولوژی بیشتر اطمینان دارند، E-money یا پول الکترونیکی می‌تواند یک موفقیت بزرگ به شمار رود. کاربران اینترنتی در این بخش از جهان مخصوصا در چین هنوز هم علاقه‌مند به فیسبوک هستند اما بر خلاف آن در آمریکا یا جاهای دیگر شدیدا فیسبوک پس زده شده به خصوص در بین کاربران جوان‌تر.

بله درست است بعضی از اپلیکیشن‌های مختص چت و برای استفاده روزانه خیلی محبوب شده‌اند اما صد‌ها میلیون کاربر هنوز هم روزانه از فیسبوک استفاده می‌کنند. تفاوت فاحش آن‌ها در این است که اپلیکیشن‌های مخصوص چت خیلی شخصی هستند اما فیسبوک یک سایت عمومی ست و با ۱.۲ میلیارد کاربر فعال هنوز هیچ اپلیکیشنی نتوانسته جایگزین آن شود.

فاکتور مهم بعدی این است که در هیچ جای دیگری مثل آسیا سیستم بانکداری و بانک‌ها مورد قبول مردم واقع نشده‌اند. در هند که حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در فیسبوک وجود دارد تخمین زده شده که ۷۰۰ میلیون نفر هنوز از سیستم‌های بانکی استفاده نمی‌کنند چون نرخ پذیرش کارت‌های اعتباری در منطقه کم است.

نمودار زیر نفوذ کارت‌های اعتباری و بانکی ۶ کشور جنوب شرق آسیا را نشان می‌دهد: اندونزی مالزی فیلیپین سنگاپور تایلند و ویتنام

نفوذ کارت‌های اعتباری و بانکی ۶ کشور جنوب شرق آسیا

با توجه به اینکه آسیایی‌های تکنولوژی‌های تلفن همراه را راحت‌تر می‌پذیرند و نگرانی در مورد حریم شخصی ندارند، موقعیت مناسبی محیا شده تا فردی یا چیزی وضع کنونی را تغییر دهد. با توجه به توزیع گسترده آن چرا فیسبوک چنین کاری انجام ندهد؟

.

بهتر از اعتبار فیسبوکی

مسلما این شرکت قبلا هم این کار را انجام داده اما با بی‌توجهی عمومی به فیسبوک درسال گذشته ارایه این سرویس جدید می‌تواند توجه‌ها را دوباره به فیسبوک جلب کند. خریدو فروش پول به صورت مستقیم علاوه بر اعتبار خود پول می‌تواند باعث موفقیت این برنامه شود همچنین تعداد کاربران هم از دوسال گذشته بیشتر می‌شود. (استفاده از فیسبوک در آسیا بیشتر از قاره‌های دیگر است.)

پرداخت وجه از راه تلفن همراه یک پدیده نوظهور نیست شرکت‌های متعددی وجود دارند که قصد دارند این عمل را توسعه ببخشند یا استفاده از آن را برای کاربران ساده‌تر کنند.

.

این سیستم چگونه کار می‌کند؟

احتمالا فراگیر‌ترین استفاده از این تکنولوژی را در چین خواهیم دید. جایی به با استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پرداخت وجه استفاده می‌کنند. کاربران برنامه Weixin می‌توانند با خرید از vending machine‌های خاصی تخفیف بگیرند. با بر آورد ۵۰۰ میلیون کاربر ثبت شده در چین Weixin این توانایی را دارد تا به اوج برسد.

یک مثال از پتانسیل این تکنولوژی را در سال نوی چینی‌ها شاهد بودیم. Tencent این اجازه را به کاربران داد تا از راه اپلیکیشن‌های چت مبلغ ۱۶.۵۰ دلار را برای هم بفرستند که با استقبال بسیاری روبرو شد و ۲۰ میلیون بار از این امتیاز استفاده شده و در مدت ۵ دقیقه ۵۸۵۰۰۰ نفر ازین فرصت استفاده کردند.

ظاهرا در چین سرویس‌های فیسبوک بسته هستند علاوه برآن مشکلات عادی هم هستند که برقراری این اتصال جهانی را دچار مشکل می‌کنند اما Weixin می‌تواند ایده‌های فیسبوک را عملی کند.

منبع: پارسیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.