راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های بانکی: خرید کالا و خدمات

سرویس‌های بانکی، خرید کالا و خدمات

در ادامه این قسمت از یادداشت‌ها، سرویس خرید کالا و خدمات را معرفی کرده و کانال‌های موجود در شبکه بانکی کشور که این سرویس را پشتیبانی می‌نمایند، ارائه می‌نماییم.
کمتر فروشگاهی را می‌توان پیدا کرد که پایانه یا کارت خوان الکترونیکی بر روی میز فروشنده وجود نداشته باشد. بانک‌ها هم مشتریان خود را تشویق می‌نمایند که بااستفاده از کارت‌های بانکی خود، در فروشگاه‌ها خرید نمایند. مشتریان بانک‌ها با در دست داشتن کارت بانکی خود و همچنین سایر اطلاعات می‌توانند از کانال‌های معرفی شده توسط بانک‌ها استفاده کرده و خرید خود را انجام دهند. در دنیای پرداخت الکترونیک، خرید کالا در دو محیط قابل انجام است که در ادامه معرفی می‌شوند.
۱.  خرید کالا و خدمات در شبکه پایانه‌های فروشگاهی
دارنده کارت‌های بانکی می‌تواند با مبلغ کالای خریداری شده خود را در فروشگاه در صورتی که دارای پایانه کارت خوان باشد، پرداخت نمایند. در این حالت مبلغ وارد شده در پایانه از حساب کارت مشتری کسر شده و به حساب فروشنده در بانکی که پایانه را نصب کرده است، واریز می‌گردد. روال عملیات به این صورت است که بعد از کشیده شدن کارت مشتری در پایانه، مبلغ مورد نظر توسط فروشنده وارد شده و سپس مشتری در مرحله بعد بعد از تائید مبلغ وارد شده، رمز خود را وارد کرده و عملیات شروع می‌شود. با توجه به نوع کارت‌های موجود در شبکه بانکی کشور، نیاز است که پایانه با شبکه بانکی ارتباط برقرار کرده و عملیات خرید را تکمیل نماید. بعد از تکمیل عملیات، پایانه رسیدی را در دونسخه چاپ می‌نماید. یک نسخه از این رسید متعلق به فروشنده است که توسط مشتری امضا می‌شود و فروشنده می‌تواند در صورت نیاز آن را به بانک ارائه نماید. نسخه دوم رسید‌های چاپ شده متعلق به مشتری می‌باشد که می‌تواند آن را نزد خود نگهداری نماید.
۲.  خرید کالا و خدمات در شبکه مجازی
همانند شبکه فروشگاهی می‌توان با استفاده از کارت‌های بانکی در شبکه مجازی نیز خرید کالا و خدمات مورد نظر خود را انجام داد. در این شبکه فروشنده‌های مجازی مختلف اقدام به راه اندازی سایت‌های اینترنتی کرده‌اند و کالا و خدمات خود را معرفی می‌نمایند. در این مدل مشتری می‌تواند بعد از انتخاب کالا‌ها و خدمات خود، درخواست عملیات پرداخت را نماید. در این صورت کنترل از سایت فروشنده به صفحه پرداخت بانکی متقل شده و درخواست اطلاعات کارت بانکی می‌شود. مشتری باید اطلاعاتی مانند شماره کارت، شماره یه رقمی روی کارت، اطلاعات تاریخ انقضای کارت و همچنین شماره رمز کارت را وارد نماید. بعد از درخواست پرداخت، با شبکه بانکی ارتباط برقرار شده و عملیات پرداخت هزینه و خرید تکمیل می‌شود. در پایان عملیات رسید الکترونیکی برای مشتری تولید شده و معمولا نسخه‌ای از آن به آدرس پست الکنترونیکی مشتری که به هنگام خرید در سایت فروشنده معرفی می‌شود، ارسال می‌گردد. شاید این سوال مطرح شود که چرا در خرید اینترنتی، اطلاعات بیشتری را وارد می‌کنیم؟! پاسخ این است که در خرید‌های اینترنتی، اطلاعات بیشتری نسبت به خرید با پایانه فروشگاهی مورد نیاز است، این است که در خرید با پایانه، اطلاعات دیگر از توسط ترمینال از روی نوار مغناطیسی موجود در پشت کارت خوانده شده و نیازی به ورود دستی آن نمی‌باشد در صورتی که در خرید در دنیای مجازی ب دلیل عدم حضور کارت خوان، باید اطلاعات به صورت دستی وارد شود.
در شبکه بانکی و دنیای مجازی خرید‌هایی مانند خرید اینترنتی بلیت قطار، هواپیما، اتوبوس، سینما، خرید خودرو، خرید کتاب و…. انجام می‌شود. در زیر چند لینک نمونه برای خرید‌های اینترنتی آورده شده است:

خرید اینترنتی شارژ تلفن همراه

خرید اینترنتی بلیت قطار

خرید اینترنتی بلیت هواپیما

خرید اینترنتی بلیت اتوبوس

خرید اینترنتی بلیت سینما

خرید اینترنتی لوازم خانگی

خرید اینترنتی کتاب، نوشت افزار

خرید اینترنتی اسباب بازی، لوازم سرگرمی

خرید اینترنتی خرید کامپیو‌تر، سی دی، لوازم الکترونیکی

ثبت نام انترنتی در آزمون‌های مختلف مانند کنکور و…

رزور هتل

بازار حراجی ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.