راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامان طراحی وب‌سایت خود را هم تغییر داد

بانک سامان در بین تمام بانک‌های ایرانی در زمینه هویت بصری برند یک سر و گردن از همه بانک‌های دیگر بالاتر است. این را می‌شود در لوگوی جدید این بانک و تمام عناصر بصری این بانک دید. مشخص است که این بانک برندبوک دقیقی دارد که در آن به همه چیز از طراحی شعبه گرفته تا طراحی وب‌سایت فکر شده است. در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری الکترونیک هم غرفه بانک سامان یکی از شیک‌ترین غرفه‌ها را در اختیار داشت و به طور کلی با دیدن هر بخشی از سامان به سرعت می‌توان دریافت که این بخش مربوط به بانک سامان است. از مدتی پیش بانک سامان با تغییر شعار و هویت بصری خود تلاش کرده فصل نوینی را در ادامه فعالیت خود کلید بزند و در ادامه این سلسله فعالیت‌ها اکنون وب‌سایت خود را هم تغییر داد.

Saman-site-1

وب‌سایت بانک جدید بانک سامان ظاهری مینیمال دارد و در صفحه اول آن کم‌ترین اطلاعات متنی و تصویری وجود دارد. این وب‌سایت را می‌توان با بیشتر وب‌سایت‌های بانکی ایران مقایسه کرد که صفحه اول آنها بازار مکاره است و از هر چیزی در سبد وب‌سایت پیدا می‌شود. رنگ غالب در وب‌سایت جدید بانک سامان سفید است که جا را برای جلوه‌گری رنگ‌های سازمانی بانک سامان باز کرده است و در صفحه اول رنگ آبی سامان در تصاویر و نوار بالای وب‌سایت و رنگ متن‌ها مشاهده می‌گردد. در لحظه اولی که وب‌سایت بانک مشاهده می‌گردد محصولات و سرویس‌های کلیدی بانک در مرکز توجه قرار داده شده است: نت‌‌بانک، سامانک و سیستم پاسخگویی تلفنی بانک سامان.

برخلاف تصور معمول در ایران که وب‌سایت بانک‌ها را محلی برای ارائه آخرین خبرهای مربوط به بانک می‌دانند و گاهی وب‌سایت بانک‌ها با یک خبرگزاری اشتباه گرفته می‌شود، وب‌سایت بانک سامان مبتنی بر سرویس است و سرویس‌های استراتژیک این بانک در نوار بالایی قرار داده شده و مواردی مانند آشنایی با این بانک در پایین وب‌سایت است. طراحان این وب‌سایت به خوبی دریافته‌اند که مردم به وب‌سایت بانک مراجعه نمی‌کنند که درباره بانک بخوانند بلکه آنها به وب‌سایت بانک مراجعه می‌کنند که سرویس مورد نیاز خود را دریافت کنند.

البته پایین رفتن برخی موارد وب‌سایت مانند درباره ما باعث نشده که طراحی این صفحه‌ها با بی‌دقتی انجام شود و به عنوان نمونه صفحه درباره ما بانک سامان به خوبی و زیبایی طراحی شده است. دراین صفحه درباره بانک سامان نوشته شده است:

ما از شهریورماه سال 1378، به‌عنوان نخستین مؤسسه مالی و اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی ایران با سرمایه اولیه 11 میلیارد ریال و با نام «سامان اقتصاد» فعالیت خود را آغاز کردیم. کمتراز سه سال بعد، در شهریورماه سال 1381، توانستیم مجوز لازم برای انجام و ارائه خدمات بانکی را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده و به‌عنوان یک بانک خصوصی، دوره جدیدی از حیات خود را تجربه کنیم. طی این سال‌ها، با قرار گرفتن در مسیر رشد و سودآوری توانسته‌ایم سرمایه اولیه را تا حدود 60 برابر افزایش دهیم. این سرمایه در تاریخ 30 مهرماه 1391، با افزایشی معادل 64/7 درصد از 4،000 به 6،588 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

پیش از این طراحی شیک با تصاویر اختصاصی و طراحی مینیمالی که آرامش دارد را در طراحی گزارش‌های سالانه بانک سامان هم دیده بودیم. به عنوان نمونه گزارش سالانه سال ۹۱ بانک ساما را ببینید.

 

گزارش سال ۱۳۹۱ بانک سامان

 

با این حال اشکالاتی اندک هم در طرح جدید وب‌سایت ساما وجود دارد. به عنوان نمونه در صفحه‌‌هایی مانند همکاری با ما وقتی نشانگر ماوس را به روی متن می‌بریم متنی کمی تکان می‌خورد که این افکت کمی آزاردهنده است. یا مثلا در صفحه مسئولیت اجتماعی دقت نشده که دست والیبالیست‌ها از ساعد بریده نشود و این تصویر به دلیل بریده شدن دست‌ها از ساعد حس بدی منتقل می‌کند. البته کمی به هم‌ریختگی هم در وب‌سایت سامان مثلا در پایین صفحه جایی که نوشته شده فرصت‌های همکاری هم وجود دارد و شاید مهم‌ترین ایرادی که بتوان به وب‌سایت جدید سامان گرفت دور بودن احتمالی از سلیقه ایرانی‌هاست. با توجه به گسترش قارچ‌وار وب‌سایت‌های زشت مطمئنا سلیقه و ذائقه ایرانی‌ها در این سال‌ها به شدت تحت تاثیر وب‌سایت‌های زشت قرار گرفته است. این ایرادات در برابر کلیت سایت اندک است و می‌توان از آنها گذشت.

Saman-site-2

چرا؟

چرا بانکی مانند سامان چنین در طراحی هویت بصری خود دقت می کند و ما هنوز شاهد شلختگی فراوانی در فضای بصری بانک‌های ایران هستیم. شاید مهم‌ترین دلیل آن در این است که بانک سامان در همه این سال‌ها تلاش کرده متمایز باشد و تمام تلاش‌هایش هم متمرکز بر همین موضوع است. البته این را از اولویت‌های پژوهشی این بانک هم می‌توان مشاهده کرد که یکی از محورهایی که مورد حمایت بانک سامان قرار می‌گیرد بررسی عوامل موثر بر ارتقا برند در بانک‌هاست.

 

اولویت‌های پژوهشی بانک سامان 

 

در وب‌سایت بانک سامان درباره هویت بصری‌اش نوشته شده:

سلسله تحولاتی که با تغییر رویکرد بانک در سال 1389 آغاز شد با بازآفرینی هویت برند سامان، در اذهان مخاطبان بانک، نمود عینی و بصری یافت. در اریبهشت‌ماه سال 1391، با هدف ایجاد یکپارچگی بصری در درون و برون سازمان تصمیم بر آن شد تا صویر ذهنی مشخصی از برند سامان ارائه شود. نوزایی هویت برند سامان که ریشه در تغییرات ساختاری و استراتژیک رویکرد جدیدش دارد به‌طور مشخص در لوگو، شعار و چیدمان و نمای بیرونی شعبه‌ها نمود یافته است. ما از شعار “بانک سامان، بانک هوشمند” به شعار جدید ” با شما هستیم” رسیدیم و لوگوی سامان نیز دگرگونه شد. لوگوی جدید با الهام از طرح شمسه دوازده‌پر لوگوی قدیمی شکل گرفت و با انعطافی بیشتر و ترکیبی از طیف آبی و سفید، ضمن انتقال حس ثبات، اطمینان و شفافیت به مخاطب، بستر پذیرش و استقبال از رویکرد استراتژیک جدید بانک را فراهم ساخت. چیدمان شعبه‌ها در راستای آسان‌سازی فرایندهای خدمات‌رسانی و تحقق ارزش‌های سه‌گان بانک یعنی راحتی، سرعت و اعتماد، دستخوش تغییراتی چشمگیر شد.

در هر حال به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مواردی که بانک‌های ایرانی باید به آن توجه کنند هویت بصری برند است. در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده و هنوز جا برای فعالیت‌های جدید‌تر باز است. به عنوان نمونه تا چند هفته آینده در خانه هنرمندان ایران به همت مدرسه ایده قرار است بحث تبلیغات در بانک‌های ایران بررسی شود.

 

تبلیغات بانک‌ها در خانه هنرمندان بررسی می‌شود

 

هم‌زمان با این تغییرات نت‌بانک سامان هم تغییر کرده است. در این نوشته صرفه جنبه‌های ظاهری وب‌سایت و نت‌بانک سامان مورد توجه قرار گرفت و اگر عمری باشد درباره جزییات فنی و موارد مربوط به تجربه کاربری هم صحبت خواهیم کرد. شاید اگر شد این کار را درباره دیگر بانک‌های ایرانی هم شروع کردیم و نقد و بررسی سرویس‌‌های بانک‌های ایرانی از منظر تجربه کاربر را مورد توجه جدی‌تری در راه پرداخت  قرار دادیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.