راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامان صرافی‌ها با سنا تا یک ماه دیگر

تمام بخش های سامانه نظارت ارز بانک مرکزی موسوم به «سنا» تا آخر شهریورماه راه اندازی و در صرافی ها نصب می شود.

به گزارش عصر ارتباط، کمتر از دو ماه از صدور اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر الزام صرافی‌ها برای ثبت معاملات ارزی‌شان در سامانه نظارت ارز می‌گذرد.

طبق این اطلاعیه صرافان موظف به ثبت تمامی معاملات ارزی‌شان در سنا یا سامانه نظارت ارز شده‌اند و چنانچه تخلفی از آنها سر بزند یا بخواهند از ثبت معاملاتشان امتناع کنند با برخورد شدید بانک مرکزی مواجه می‌شوند.

سامانه نظارت ارز که از پنج بخش مختلف تشکیل شده بنا است تا پایان فصل تابستان به‌صورت کامل در صرافی‌ها راه‌اندازی شود.

سیامک عابدینی، سرپرست اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «براساس زمان‌بندی که با شرکت توسن داریم نرم‌افزار ما اواخر تابستان کارش نهایی می‌شود و بدین‌ترتیب تمامی پنج بخش آن در صرافی‌ها نصب می‌شود».

خــریـد و فروش ایـنـتـرنـتی ارز،‌ حسابداری، خزانه‌داری، دسترسی آنلاین به حساب بانکی و امکان گرفتن قیمت تمام‌شده بخش‌های مختلف این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند.

با فعال شدن تمامی بخش‌های سامانه نظارت ارز، صرافی می‌تواند علاوه بر گرفتن قیمت تمام‌شده و تعریف سود و زیان معامله‌هایش، با اتصال به بانکی که در آنجا صاحب‌ حساب است عملیات برداشت و واریز وجه را نیز انجام دهد.

سفارش اینترنتی ارز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سامانه خرید و فروش اینترنتی ارز است و یکی از شلوغ‌ترین و پرمراجعه‌ترین قسمت‌ها نیز شاید همین بخش باشد، چراکه همیشه مسافرانی وجود دارند که برای خرید ارز پا به صرافی می‌گذارند.

در این روش، مشتری یکی دو روز پیش از سفر می‌تواند درخواستش را ارایه دهد و اطلاعات شخصی را که نرم‌افزار از او خواسته از قبیل مقدار ارز مورد نیازش وارد کند. سامانه هم آن‌را به‌عنوان یک درخواست به بانک مرکزی اعلام می‌کند و بانک مرکزی بعد از بررسی درخواست‌ها و همچنین طی کردن فرآیند راستی‌آزمایی با سازمان ثبت احوال، از طریق کد رهگیری که سیستم به مشتری داده به او گفته می‌شود که از کدام صرافی می‌تواند ارزش را تحویل بگیرد. از طرف دیگر به صرافی هم اعلام می‌شود که ارایه ارز به این فرد بلامانع است. در این مرحله هم مشتری با در دست داشتن مدارک فیزیکی‌اش با مراجعه به همان صرافی می‌تواند مبلغ را یا به حساب صراف بریزد یا آنکه از طریق کارت‌های بانکی به حسابش منتقل کند.

عابدینی در پاسخ به اینکه چرا با وجود سفارش اینترنتی ارز، مشتری بار دیگر باید به صرافی مراجعه کند، گفت: «این کار برای آن است که اطلاعات ارایه شده توسط مشتری برابر اصل شود. از طرف دیگر وقتی فرد اینترنتی ارزش را سفارش می‌دهد می‌توان فرآیند راستی‌آزمایی را با دقت بیشتری انجام داد».

به گفته او، حتی از این طریق می‌توان خرید و فروش‌ها را هدایت شده به مسیر صرافی‌ها فرستاد به شکلی که یک صرافی پر کار و صرافی دیگر بیکار نباشد.

اطلاعات در بانک مرکزی محفوظ می‌ماند

اما برخی از مشتریان در مواجهه با این سامانه و الزامی که برای وارد کردن اطلاعات شخصی‌شان به‌وجود آمده اطلاعات‌شان را ارایه نمی‌دهند. این افراد از به خطر افتادن امنیت اطلاعاتشان واهمه دارند و بسیاری از آنها با مطرح شدن این مساله از خرید ارز منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند به جای خرید ارز دولتی و معامله با صراف از بازار سیاه، ارز مایحتاج‌شان را تهیه کنند.

سرپرست اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی در این خصوص، گفت: «بنابر قوانین و مقررات موجود، مبدا و مقصد خرید و فروش ارز یعنی فروشنده و خریدار باید در دستورالعمل‌های پولشویی مشخص باشد. ما نیز براساس همین مقررات این نر‌م‌افزار را تهیه کرده‌ایم و بنابرآن هم باید خریدار و فروشنده اطلاعاتشان را وارد سیستم کنند».

به گفته عابدینی، تمایل نداشتن صرافی‌ها و مردم به وارد کردن اطلاعاتشان در سنا نیازمند کار فرهنگی است و آنها باید بدانند که اطلاعاتشان در بانک مرکزی محفوظ می‌ماند مگر در موارد خاصی که آنها را قانون مشخص کرده است.

یک قسمت از سامانه نظارت ارز به بانک مرکزی و قسمت دیگر آن نیز به صرافی‌ها متصل است و بانک‌ها هم هیچ دخالتی در آن ندارند. صرافی‌های بانک‌های عامل هم مانند صرافی‌های شخصی موظف‌اند تمام تراکنش‌هایشان را وارد سنا کنند. بانک مرکزی در این سامانه تمام تراکنش‌های روزانه صرافی‌ها را به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌کند.

اتصال خزانه صرافی به بانک مرکزی

تا یک ماه آینده بخش خزانه‌داری سامانه نظارت ارز هم فعال می‌شود و این قابلیت را دارد که با اتصال به خزانه و گاوصندوق صراف گزارشی از موجودی روزانه او ارایه دهد. در این صورت مشخص می‌شود که صراف روزانه چقدر ارز خریده و چقدر از آن را فروخته است، بنابراین نمی‌تواند بخشی از اطلاعات معاملاتش را وارد سامانه نکند.

فرزانه محمدی، کارشناس اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی با توضیح این مطلب، افزود:‌ «اگر صرافی ارز دولتی از ما بگیرد موظف است که تمام آن را بفروشد و ما هم با استفاده از این سامانه این موضوع را رصد می‌کنیم».

سامانه نظارت ارز در حال حاضر در تمام 612 صرافی که مجوز بانک مرکزی را گرفته‌اند نصب شده است. علاوه بر آن، این سامانه در 17 صرافی بانک‌های عامل و برخی از شعب آنها نیز کار می‌کند.

 

 

1 دیدگاه
  1. خوشحال خوشبين زاده می‌گوید

    عالی پس قراره همه چی دست بشه دیگه 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.