راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای چکاوک در سراسر کشور

با اجرای چکاوک در استان خراسان رضوی، بالاخره این طرح در کل کشور راه‌اندازی شد. پیش‌ازاین ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که پنجم خرداد این طرح در مراسمی با عنوان «جشن پرواز» در کل کشور راه‌اندازی می‌شود. اما این جشن به تعویق افتاد تا چکاوک که پیش‌تر سیف از آن به‌عنوان جهشی در بانکداری الکترونیکی نام‌برده بود، بدون سروصدا در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

بهمن‌ماه سال گذشته در خلال برگزاری پنجمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت سیف از نبود اطلاع‌رسانی کافی در مورد دستاوردهای الکترونیکی بانک مرکزی به‌خصوص سامانه چکاوک به‌شدت انتقاد کرد. بنابراین برای اطلاع‌رسانی مناسب درباره این طرح قرار بود این سامانه در قالب جشن پرواز در ابتدای خردادماه راه‌اندازی شود اما این جشنواره لغو شد تا چکاوک در سکوت خبری به کار خود در کل کشور ادامه دهد.

سامانه چکاوک باهدف ساکن‌سازی لاشه چک و کنترل و نظارت بانک مرکزی برگردش چک در کشور تعریف شد. برای این منظور تصویر و داده‌های چک تهیه و توسط سامانه به بانک عهده (مقصد) واگذاری (ارسال) می‌شود. بانک عهده پس از کنترل‌های مرسوم در سیستم بانکی چک را تعیین وضعیت کرده و پاسخ مربوطه را توسط سامانه چکاوک به بانک واگذارنده (مبدأ) برمی‌گرداند.

در انتهای روز کاری توسط سامانه سند، تسویه بین‌بانکی تهیه و به سامانه ساتنا برای تسویه ارسال می‌شود. بانک مرکزی در هر مرحله از گردش چک نظارت داشته و می‌تواند بنا به الزام ورود کرده و کنترل مربوطه خود را اعم از لغو چک انجام دهد. سامانه چکاوک یکی از حلقه‌های سامانه‌های ملی پرداخت است.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط، شماره 709

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.