راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زیرساخت فرهنگی بانکداری الکترونیک نادیده گرفته شده است

توسعه هر کشور به‌خصوص در حوزه فناوری به سه زیرساخت مرتبط است؛ زیرساخت فنی و ارتباطی، زیرساخت حقوقی و قانونی، و زیرساخت فرهنگی، آموزشی و اجتماعی. امکان ندارد بدون ترسیم این سه ضلع، توسعه و تحولی که در دنیا اتفاق افتاده در ایران نیز رخ دهد.

تاسف‌برانگيز است كه با اينكه كشورهای جهان سوم در حوزه‌های فنی و ارتباطی حرکت کرده‌اند، در دو ساختار دیگر کوتاهي كرده‌اند. ما در حوزه بانکداری الکترونیک در زیرساخت‌های فنی و ارتباطی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. گرچه موج‌های جدیدی هم در راهند و ما باید در این حوزه‌ها هم به‌روزتر شویم، اما قطعا ساختار حقوقی و قانونی ما عقب‌تر از این موضوع است. ضمن اینکه در ساحت آموزشی و فرهنگی هم باید گام‌های بلندتری برداریم. ما باید بیش از اینکه به ابزار و تجهیزات الکترونیکی متکی باشیم، به فرایندهای فناوری، بانکداری الکترونیک و عصر اقتصاد دیجیتال وابسته شویم.

برای بومی و همگانی‌شدن این فرآیند لازم است ساختار فرهنگی و آموزشی به‌صورت جدی پیگیری شود. علاوه بر این، تمام مدیرانی که در حوزه بانکداری الکترونیک فعالیت می‌کنند به آموزش‌های مداوم نیاز دارند. دنیای امروز دنیای سیالی است و با آموخته‌های دیروز نمی‌شود بستر امروز را طراحی، مدیریت و برنامه‌ریزی کرد. باید با دانش امروز افق فردا را نیز ترسیم کرد.

نکته دیگر این است که مدیران بانکی ما آن‌قدر مشغول هستند که فرصت مطالعه برای آموختن پیدا نمی‌کنند. اگر قرار است مدیر صلاحیت‌هايي مانند تجربه، سابقه، توانایی مدیریت و… داشته باشد، باید فرصت و فراغت نیز پیدا کند که ببیند، بخواند و بشنود.

باید ببینیم شرکت‌ها و کشورهای موفق توسعه‌یافته چه میزان روی آموزش و دانش سرمایه‌گذاری می‌کنند و چقدر فرایند مدیریت دانش را بهینه کرده‌اند و چرا ما آن را نداریم. در غیر این‌صورت به مرز توسعه نمی‌رسیم.

دکتر محمدمراد بیات

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط، شماره 12

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.