راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همیشه پای یک زن در میان است / پرونده‌ای برای حضور زنان در صنعت فناوری‌های مالی ایران

و این منم زنی تنها / در آستانه فصلی سرد

در ابتدای درک هستی آلوده زمین / و یاس ساده و غمناک آسمان

و ناتوانی این دست‌های سیمانی …

فروغ فرخزاد

برای نوشتن این مطلب خیلی فکر کردم. نمی‌دانستم چه باید بنویسم که تکراری نباشد و حوصله دیگران را سر نبرد؛ اما هر چه بیشتر فکر کردم کمتر به نتیجه رسیدم. مسئله و راه‌حل آن بسیار واضح به نظر می‌رسد. مسئله اصلی تفکر است و معیار آن. اینکه آیا تفکر با جنسیت در ارتباط است؟ پاسخ هم بسیار ساده است خیر، البته این جواب من نیست جواب تمام زن‌هایی است که فرصت رشد داشته‌اند و رشد کرده‌اند و از تعالی بازنمانده‌اند؛ مانند دختری که نابغه ریاضی جهان می‌شود یا زنی که به ماه می‌رود، زنی که شیمیدان می‌شود، زنی که مدیرعامل یاهو می‌شود و… .

پاسخ این سؤال را که می‌دهی سؤال دیگری در ذهن شکل می‌گیرد و آن اینکه چرا با این توانایی‌ها در زنان همواره مشاغل پایین به آن‌ها سپرده می‌شود؟

زن که باشی زندگی سخت‌تر نیست. آسان‌تر هم نیست. زن که باشی آن‌قدر توان داری که بتوانی زن بودن را به سرانجام برسانی؛ اما سخت است که توان داشته باشی و از آن بهره نبری و یا در بین سیاست‌های مجهول الحال سیاستمدارانت بر سر دوراهی توانمند شدن و نشدن سردرگم بمانی.

شاید مردان تصمیم‌گیر حاکم، هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند و عملکردشان در عقب نگاه‌داشتن زنان در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی مغایر با شعارهای دل‌فریبشان از آب درآمده است. نمی‌خواهم از چینش‌های سیاسی یا نظام‌های فکری حاکم انتقاد کنم که این مقاله در این مقام نمی‌گنجد و هدف من از این نوشته نیست. می‌خواهم بگویم زنان هم توانمندی‌هایی دارند که آن‌ها را دوشادوش مردان در عرصه‌های علمی کسب نموده‌اند.

دغدغه من جامعه‌ای است که با حذف زنان از معادلات صنعتی به دنبال پویایی است و این راه عبث نه‌تنها باعث از دست دادن استعدادهای فوق‌العاده زنان می‌شود بلکه جامعه را نیز دچار رخوت خواهد کرد و با سرخوردگی زنان به زودی نشاط از جامعه رخت بر خواهد بست.

دوستی دارم که می‌گوید زنان خدایان اقتصاد خرد هستند. هر زنی در هر شرایطی توان کنترل مخارج خانواده به عنوان یک بنگاه اقتصادی را دارد. باید بگویم زنان مدیران خوبی هم هستند. زنان فکرها و ایده‌های نابی دارند که اگر دچار چارچوب‌های سخت مردانه نشود منشأ تحولات بزرگی خواهد شد. ما همواره بخشی از جامعه را عقب نگه داشتیم و سپس آن‌ها را به ناتوانی متهم کرده‌ایم. بگذارید یک فرصت در اختیار یک زن باهوش قرار بگیرد و آن وقت به تماشای تعالی او و رشدش بنشینید.

محدودیت خاص زنان نیست، هرکسی در شرایط خود برخی محدودیت‌ها را دارد اما باید بگویم محدودیت نه‌تنها زنان را از انجام وظایفشان باز‌نمی‌دارد بلکه در شرایط سخت توانایی مدیریت خود را به کار بسته و بر مشکلات فائق می‌آیند.

در دنیای بانکی و پرداخت امروزه که به سمت مشارکت مشتری و شخصی سازی پیش می‌رویم بهتر است جامعه هدف را بهتر بشناسیم نیمی از این جامعه را زنان تشکیل می‌دهند پس بهتر است این بار از خودشان بخواهیم برای خود طراحی کنند و نیازهایشان را اعلام کنند. بهتر است در شناخت نیازهای زنانه از فکر و سلیقه زنان استفاده شود و آن جه را که مردان زنانه می‌دانند و برای خانم‌ها می‌پسندند به آن‌ها تحمیل نکنیم.

علی‌رغم آنچه گفته شد متأسفانه امروزه بخش زیادی از زنان به عنوان نیروی کار کارگری مشغول به کار هستند. شاید ریشه این مسئله در عدم خودباوری زنان باشد. آن‌قدر فضای حاکم بر جامعه این مسئله را پررنگ کرده است که زنان دیگر به توانایی‌های خود را نادیده می‌انگارند و کارهای مدیریتی را اغلب مردانه می‌دانند.

زنان سقف شیشه‌ای که مردان برایشان ساخته‌اند را باور کرده‌اند و به خود جرئت شکستن آن را نمی‌دهند. شکستن این هنجار ناهنجار تنها با اراده‌ای عمیق که ریشه در باور توانایی خود دارد میسر نمی‌شود. تا زمانی که زنان خود را باور نکنند مردان به آن‌ها اعتماد نخواهند کرد.

به یاد داشته باشید که ما به دنبال زن‌سالاری نیستیم به دنبال برابری زن و مرد هم نیستیم. ما تنها به دنبال استفاده از توانایی‌های خود به عنوان یک انسان و باز کردن راه پیشرفت خود هستیم. خیلی از زنان این راه را رفته‌اند و موفق شده‌اند پس هر یک از ما هم می‌توانیم انتخاب کنیم که در صنعت پویا باشیم و پیشرفت کنیم.

البته این اندیشه در عین تکراری بودنش بسیار جای تعمق دارد که هرچند بسیار به آن اندیشیده شده است و بسیار گفته و شنیده‌شده است اما در عمل تغییری در نگرش به زنان ایجاد نکرده است. باوری که باید بسیار بدیهی دانسته شود هنوز جای خود را در اندیشه دنیای مردسالار پیدا نکرده است. اندیشه نقطه برابری زنان و مردان است. پس باید به اندیشه افراد بیندیشیم!

افسانه آتش‌افروز

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.