راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره 7: می‌دانیم کجا می‌رویم؟

نقشه راه 1400 بانک مرکزی یکی از آن کلیدواژه‌هایی بود که به کرات در اواخر سال 1392 و همزمان با سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شنیدم و حتی یکی از نکات برجسته این همایش نیز رونمایی و بحث و تبادل افکار در این خصوص بود. نقشه راه، مسیر بانکداری و پرداخت الکترونیک را برای همه ما روشن می‌کند و مشخص می‌کند در چه مسیری گام برمی‌داریم.

بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران نتیجه تلاش‌های فردی است. اما به مرور این روند را کنار باید گذاشت.

Road-rah-Cars-map-Index-way2pay-93-01-28

در نشست خبری که قبل از همایش سوم در بانک مرکزی برگزار شد، دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی نیز با اشاره به نقشه راه 1400 بانک مرکزی گفت: «نقشه راه 1400 بانک مرکزی به این معناست که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار نظام بانکی باید به چه سمت و سویی حرکت کند». در سومین همایش نیز به علت اهمیتی که این موضوع داشت، میزگردی نیز با عنوان «نقشه راه بانک مرکزی در افق 1400» با حضور دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی، ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصادنوین و دکتر پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه برگزار شد. البته نکته قابل توجه نپرداختن بعضی از شرکت‌کنندگان به بحث اصلی میزگرد و پرداختن به موضوعات دیگر بود. به نظر می‌رسد با رونمایی از نقشه 1400 در همایشی با موضوع بانکداری الکترونیکی، برنامه‌های آینده بانک مرکزی براساس فناوری اطلاعات تنظیم شده است.

.

فاصله ما و افق 1400

فرهاد نيلي در ميزگرد نقشه راه بانكداري الكترونيك در چشم انداز 1400 گفت: زماني كه دولت رجوع به تدبير، برنامه‌ريزي و ثبات دارد، بانك مركزي خود را آماده كرده كه خيز بلندي براي نوسازي نظام بانكي بردارد و در اين زمينه ارزيابي از وضعيت موجود نظام بانكي به عمل آمده است. فاصله ما با افق 1400 بسيار زياد است و درست نيست كه همه وظايف را به بخش بانكداري محول كرده و از آنها بخواهيم كه اين فاصله را پر كنند بلكه بايد زيرساخت‌ها را فراهم كنيم، كه زيرساخت مالي يكي از مهم‌ترين اين زيرساخت‌ها محسوب مي‌شود. واقعيت آن است كه در گذشته تعامل خوبي با بازار سرمايه ايجاد نكرديم و اين در حالي است كه مطالبات بازار سرمايه قابل توجه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، در اين راستا در نيمه اول سال 93 راهبرد نقشه راه بانك مركزي ارائه مي‌شود.

.

انتظارات از رگولاتوری

ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در میان حرف‌های خود تاکید زیادی بر فناوری اطلاعات داشت و گفت: در نقشه راه 1400 وظايف اصلي بانكداري مركزي در ايران ترسيم شده است. بايد الگو و تصويري آرماني از بانك مركزي را در افق نقشه راه ترسيم كنيم و پس از آن تاثير فناوري اطلاعات را در آن مورد بررسي قرار دهيم، چون فناوري اطلاعات به عنوان موتور محرك تغييرات در داخل سازمان‌ها موثر است و از سويي نقشه راه باید با استانداردهاي بين المللي به عنوان يكي از محورها مد نظر قرار گرفت. در طول 6 ماه قبل از همایش به منظور تهیه نقشه راه همه‌جانبه‌نگر، مصاحبه‌هايي با دپارتمان‌هاي موجود در بانك مركزي، ‌بانك‌ها، بازار سرمايه و اپراتورهاي تلفن همراه داشتيم و انتظار آنها را از رگولاتوري در اين بخش جويا شديم كه در نهايت در خروجي مشخص مي‌شود.

.

نقش تعیین کننده بانک مرکزی در نظام بانکی

حسن معتمدي مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در ميزگرد نقشه راه بانكداري الكترونيك در چشم انداز 1400 گفت: در بررسي وضعيت موجود توسعه بانكداري مبتني بر فناوري اطلاعات موضوع راهبرد امری غایب بود، راهبرد اول بانك مركزي مبتني بر تعيين و تدوين ابزارها بود كه بيشتر در بحث نظام پرداخت‌ها تجلي يافته است. در يك دهه گذشته تحولاتي را در بانك‌ها شاهد بوديم و از وظيفه مداري به مشتري مداري رسيديم، که اين موضوع تحول بزرگي در سيستم بانكي محسوب مي‌شود و در حال حاضر مشتري محوري، ملاك كار بانك‌ها شده كه در اين بحث ظرفيت مشتري و تعريف مفاهيم جديد جا گرفته است. بانك‌ها براي ارائه خدمات به دنبال تهيه فناوري‌هاي مورد نياز خود رفته و به ناچار شركت‌هاي جديد تاسيس و اقدام به تهيه نرم‌افزارهاي بانكي براي خود كردند، ولي خوشبختانه با اقدامي كه بانك مركزي در راستاي تهيه نقشه راهبردي انجام داد، زيرساخت‎هاي اصلي فراهم ‌شده و بانك مركزي به عنوان متولي نظام بانكي مي‌تواند بسيار تعيين كننده باشد.

.

نحوه مشارکت بانک‌ها، نکته قابل توجه در نقشه راه

علیرضا عسگری مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ملي ايران دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنرانی خود بیشتر به بازار سرمایه پرداخت و در انتها اشاره کوتاهی به نقشه راه 1400 داشت. وي با بيان اينكه بازار سرمایه جاي گسترده شدن دارد و يكي از گپ‌هايي كه در سالهاي گذشته داشتيم بحث خريد نسيه بود، گفت: براي رسيدن به اهداف مورد نظر به جز بانك‌ها، كارگزاران نيز بايد بتوانند حساب باز كنند و دولت نيز بايد از اين موضوع حمايت كند كه اين نوع حساب‌ها در كشورهاي توسعه يافته نيز وجود دارد. عسگری همچنین با بیان اینکه تعامل و بحث مشارکت بانک‌ها يكي از مباحثی است كه حتما بايد در نقشه راه بانك مركزي مد نظر قرار گیرد، گفت: در نقشه راه باید این مدنظر قرار گیرد كه بانك‌ها در مشاركت‌هايي كه انجام مي‌دهند باید به واقع چگونه عمل كنند.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93 را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.