راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترابی در همایش بانکداری اسلامی: جهانی‌شدن، راه نجات ایران در بانکداری

در دومین روز از بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی اولین ارائه مقاله به مهندس امید ترابی قائم‌مقام مدیرعامل توسن تعلق داشت که درباره بررسی روندها و تجربیات مختلف در کشورهای اسلامی بود. ترابی در این همایش بر اساس ابزار IBI که به دست متخصصان شرکت توسن طراحی شده است و اطلاعات بانک‌های اسلامی کل کشورهای دنیا ازجمله ایران، عربستان، مالزی، ترکیه، بحرین و اندونزی را شامل می‌شد، از جنبه‌های مختلف روندهای بانکداری در 5 سال گذشته را بررسی کرد تا ببیند که تفاوت‌ها و شباهت‌های ایران در حوزه‌های مختلف بانکداری بر اساس عدد و رقم به چه صورت است. حوزه‌های موردمطالعه هم شامل قراردادهای اسلامی، کارایی، ریسک، سودآوری، ساختار و کیفیت ترازنامه و همچنین مقاصد شریعت بود.

Torabi-Index-way2pay-94-06-14

در جمع‌بندی کلی که ترابی کرد به این نتیجه رسید که در بحث قراردادهای اسلامی، بانک‌های ایران تا حدی به سمت قراردادهای مشارکت و مضاربه‌ای رفتند و سایر قراردادهایی که با نرخ ثابت انجام می‌شوند که با نام قراردادهای مبادله‌ای شناخته می‌‌شود در حال کاهش است. در حالیکه در دنیا به این صورت نیست. در زمینه سودآوری ترابی گفت: «سودآوری بانک‌های ایران بیشتر است البته دلیل این هم به خاطر تورم است. از منظر هزینه‌ها هم ایران مرتبه پایین‌تری دارد. به‌خصوص هزینه پرسنلی بانک‌های ایران.»

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسن با ابراز تأسف میزان نقدینگی بانک‌های ایرانی را هم کمتر از دیگر بانک‌های مورد مقایسه دانست. در مورد سؤالی که از ترابی در خصوص اینکه دارایی بانک‌های ایران کجا استفاده شده است، او این‌گونه توضیح داد که: «دارایی‌های غیرمولد مانند املاک و ساختمان‌های بانک‌های ایران و دارایی‌های ثابت بانک‌های ایرانی نسبت به دیگر کشورها بالاتر است و در واقع قسمتی از دارایی‌های بانک‌های ما در قسمت غیرمولد مصرف شده است.» مهندس ترابی در پایان راه‌حل بهبود وضعیت کشور را در جهانی‌شدن، یعنی راهی که دیگر کشورها طی کردند دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.