راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهبرد ارتباطی نامعلوم مردان فناوری

در روزهای گذشته، متنی از قولِ معاونِ فناوری اطلاعاتِ بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشرشده بود که بازتاب‌های گوناگونی یافت. بیاید محتوای صحبت‌ها را فراموش کنیم و این بار درباره چگونه صحبت کردن، صحبت کنیم. صحبت کردن،

چیزی است که هر انسان عاقل و بالغی، خود را درزمینۀ آن، اگر استاد نداند، کمِ‌کم شایسته می‌داند. کم‌تر دیده‌شده کسی بگوید من شایستگی صحبت کردن ندارم. این موضوع نه‌فقط درباره افراد بلکه درباره یک سازمان دولتی یا نهادی عمومی یا شرکتی خصوصی هم صدق می‌کند. به‌طور طبیعی همه ما خودمان را شایسته و برحق می‌دانیم و تصور نمی‌کنیم صحبت کردن چیزی تخصصی باشد. به همین دلیل بارها در رسانه‌ها مطالبی منتشر می‌گردد که بعداً گوینده سعی می‌‌کند توضیح بیشتری بدهد که مثلاً منظورش فلان مورد بوده و بسیار مورد نبوده است.

حالا برگردیم به صحبت‌های مطرح‌شده. معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی مطالبی را طرح کرده که فعلاً درباره درست و غلط بودن آن‌ها صحبت نمی‌کنیم و بنا را می‌گذاریم بر صحت. یکی از این موارد اخذ کارمزد از تراکنش‌های بانکی است. نگارنده موافق اخذ کارمزد است اما موافق طرح حساسیت‌برانگیز این موضوع نیست. بارها به ما ثابت‌شده که با موج ایجاد کردن نمی‌توانیم تغییر ایجاد کنیم. ممکن است در کوتاه‌مدت موفق باشیم اما در بلندمدت مشکلات فراوانی پیدا می‌‌کنیم. شیوه طرح این صحبت‌ها به‌گونه‌ای بوده است که به‌عنوان نمونه یکی از روزنامه‌های پرتیراژ ما تیتر زده که بانکداری الکترونیکی پولی شد! در این‌که این موضوع توسط رسانه‌نگاران اشتباه درک شده و این تیتر از مدل ذهنی اشتباهی می‌آید که بانکداری الکترونیک یک‌چیز مفت و مجانی هست هم بگذریم.

سؤال این است که چرا دولت نباید استراتژی ارتباطی درباره موضوع مهمی مانند کارمزدهای تراکنش‌های بانکی داشته باشد؟ چرا صحبت‌های پراکنده باید تبدیل به خبر شود که هرچند وقت یک‌بار حساسیت‌های خبری ایجاد کند. آقایان یک‌بار برای همیشه باید قبول کنند که ذهنیت مردم نسبت به هر چیزی که پیشوند یا پسوند بانکداری دارد مثبت نیست. اگر فکر می‌کنیم بانکداری الکترونیکی در این سال‌ها به توسعه ما کمک کرده، در سال‌های آینده بدون داشتن استراتژی ارتباطی ما را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

رضا قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 673

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.