راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رابطه بانکداری الکترونیک و بانکداری سبز

استفاده کنندگان دائمی از خدمات بانکداری الکترونیک به خوبی می‌دانند که این شیوه از بانکداری علاوه بر صرفه‌جویی در وقت از جهات مختلف به نفع محیط زیست است.

بانکداری الکترونیک را می‌توان بانکداری سبز نامید چرا که از یک سو باعث کاهش مصرف کاغذ و مشتقات آن می‌شود. اگر یک بار هم پای شما به شعبه بانک باز شده باشد حتما مشاهده کرده‌اید که روزانه چندین برگ و سربرگ به بهانه‌های مختلف به عنوان فیش، چک‌نویس و سایر نوشت افزار به ظاهر ضروری هدر می‌رود.

این در حالیست که بانکداری الکترونیک فاقد هر نوع مصرف‌گرایی بیهوده در خصوص مصرف کاغذ می‌باشد. از دیگر روی ترویج بانکداری الکترونیک مصرف اسکناس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

حقیقت این است که چاپ اسکناس علاوه بر هزینه‌های سنگین خسارات زیادی هم به محیط زیست وارد می‌کند. البته نمی‌شود به این زودی‌ها پول را حذف کرد و یا پول الکترونیک را جایگزین آن کرد. حتی برخی کار‌شناسان بر این باورند که به هیچ روی نمی‌توان اسکناس را در مبادلات حذف کرد اما حقیقت این است که حداقل می‌توان میزان مصرف پول و تژدید چاپ پول را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مهم‌ترین ثروت بشر همانا محیط زیست زیبا و خدادادی است سالهاست به بهانه «زیست بهتر» به مخاطره انداخته‌ایم و اکنون که با تهدید‌های زیست محیطی همچون تولید گاز‌های گلخانه‌ای، آلودگی هوا، بحران آب و… و ده‌ها مشکل دیگر عرصه را بر خود تنگ کرده‌ایم، دریافته‌ایم برای زیست بهتر چاره‌ای جز حفظ و حراست و ترمیم خسارت‌های محیط زیستی نداریم.

بخشی از رسالت اجتماعی بانک‌ها حمایت از محیط زیست است که طی سالیان تلاش‌های متعددی در این خصوص انجام گرفته است. برخی از این اقدامات مستقیم و برخی غیر مستقیم در این عرصه موثر بوده‌اند.

فعالیتی مثل توسعه بانکداری الکترونیک به صورت غیر مستقیم در حراست از محیط زیست تاثیر گذار است اما حقیقت این است که برخی بانک‌ها با ارائه کارت‌های هدیه و کارت‌های فروش ابزار کشاورزی و… کوشیده‌اند لزوم توجه به محیط زیست را نهادینه کنند.

منبع: بانکی دات آی آر

1 دیدگاه
  1. اسد عباسی می‌گوید

    انتقال وجه به حساب خود مبلغ 1000000

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.