راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

هلدینگ فناپ چهارشنبه هفته پیش میزبان شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری بخش خدمات (برگزار شده با همکاری سازمان بهره‌وری آسیایی (APO)) بود. این دوره در معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری برگزار می‌شود که در روز سوم این دوره، برنامه بازدید از یک سازمان فعال در زمینه‌ی نوآوری بخش خدمات گنجانده شده بود که این بازدید از شرکت فناپ انجام شد.

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

این جلسه با حضور حسین اسلامی؛ قائم مقام مدیرعامل، مصطفی نقی پورفر؛ مدیر مرکز نوآوری و عضو هیئت مدیره فناپ، حامد ساجدی؛ مدیرعامل شرکت شناسا؛ سیدعلی دانشگر؛ مدیرعامل شرکت داتین در سالن جلسات بانک پاسارگاد برگزار شد.

این جلسه با ارائه توضیحاتی درباره فناپ توسط قائم مقام مدیرعامل آغاز شد و با معرفی شرکت‌های داتین و شناسا از سوی مدیران این شرکت‌ها ادامه و با پرسش و پاسخ بازدیدکنندگان خاتمه یافت.

حسین اسلامی در این جلسه با اشاره به شعار شرکت فناپ گفت: «تغییر سبک زندگی ایرانیان بر پایه هوشمندی شعار شرکت فناپ است و اعتقادمان این است که فناوری اطلاعات در جایی می‌تواند موثر باشد که بر روی زندگی عامه مردم تغییرات اساسی را ایجاد کند.»

قائم مقام مدیرعامل، آینده پژوهی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان مهم دانست و بیان کرد: «مباحث آینده پژوهی در ایران چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته، در این راستا تلاش کرده‌ایم افرادی را انتخاب کنیم که دید مناسبی از آینده در حوزه IT و ICT دارند. این دید یا مبتنی بر دانش و یا همانند مجموعه‌های بزرگی چون IBM مبتنی بر آینده پژوهی است.»

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

وی با تاکید بر حمایت بانک از مجموعه فناپ گفت: «فناپ نتیجه اعتماد ویژه به جمعی از جوانان در حوزه بانکداری است. این جوانان با تکیه بر اعتماد بانک پاسارگاد و همچنین چشم‌انداز ترسیم شده، ایده‌های خود را عملیاتی کردند و حوزه فعالیتی این شرکت را با الهام از IBM بر مبنای هوشمندی گسترش دادند.»

حسین اسلامی فعالیت‌های این هلدینگ را در سه دسته شهر هوشمند، شهروند هوشمند و سازمان هوشمند تقسیم کرد و افزود: «فعالیت‌های خود را در سه بحث شهر هوشمند، شهروند هوشمند و سازمان هوشمند متمرکز کرده‌ایم. هلدینگ فناپ در بحث سازمان هوشمند نرم‌افزارهایی چون Core Banking، نرم افزار جامع بیمه‌گری، IUMS (نرم‌افزار جامع دانشگاهی) و ERP صنعتی و معدنی (با همکاری هلدینگ میدکو) را داراست.»

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

وی فعالیت‌های انجام شده در شهر هوشمند را چنین بیان کرد: ITS یا حمل و نقل هوشمند یکی از بحث‌های شهر هوشمند است و ثبت تخلفهای طرح ترافیک و چراغ قرمز در تهران، استفاده از دوربین‌های سرعت سنج در ۷۸ نقطه جاده تهران- مشهد و پوشش کل حوزه نظارت تصویری شهر مشهد از جمله فعالیت هاییست که فناپ در این حوزه انجام داده است.

حسین اسلامی در ادامه گفت: در حوزه شهروند هوشمند، سرمایه گذاری جدی در تجارت الکترونیک انجام داده‌ایم و مجموعه یک تماس را داریم.

قائم مقام مدیرعامل برای هلدینگ فناپ سه شأن مادری، پیمانکاری عمومی و ایجاد کسب و کارهای نوین را بیان کرد و گفت: تلاش ما در فناپ مادر، مادری کردن برای شرکت‌های زیرمجموعه است تا بتوانیم از آن‌ها مواظبت کرده و هدف‌ها را برای ایشان مشخص کنیم. پیمانکاری عمومی و تقسیم پروژه‌ها میان شرکت‌های زیرمجموعه دومین شأن و ایجاد کسب و کار‌های نوین و جدید سومین شأن ما در این مجموعه است.

مصطفی نقی پورفر، عضو هیئت مدیره شرکت فناپ در ادامه جلسه با اشاره به شکل گیری ITS در فناپ گفت: من به عنوان موسس این حوزه در فناپ، معتقد هستم که حمل و نقل هوشمند نقطه مشترک میان ترافیک و IT و با هدف ارائه سرویس بهتر در این حوزه است.

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

مصطفی نقی پورفر با اشاره به نقش فناپ در هدایت صاحبان ایده گفت: تا به امروز تیم‌های زیادی را هدایت کرده‌ایم. با حرکت فناپ به سمت هلدینگ، قصدمان کوچک ماندن هسته اصلی و تقسیم فعالیت‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه است.

وی با توجه به شعار بانک که «مشتری، ذات بانک است» افزود: سعی کرده‌ایم از حوزه فنی بیرون آمده و به مشتری توجه بیشتری داشته باشیم.

در ادامه حامد ساجدی، مدیرعامل شرکت شناسا در معرفی این شرکت گفت: با توجه به علاقه فناپ به مجموعه شناسا، این شرکت هم مانند دیگر هلدینگ‌های گروه مالی پاسارگاد از سهامداران شناسا است.

مدیرعامل شرکت شناسا درباره جایگاه نوآوری در ایران گفت: ایران در بحث نوآوری، جایگاه مناسبی ندارد و رتبه نوآوری آن در حوزه‌های مختلف مناسب نیست به طور مثال در تولید و ورودی نوآوری رتبه ۱۰۷ و در خروجی نوآوری رتبه ۱۲۰ را داریم.

وی سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را به عنوان محور اصلی فعالیت این شرکت چنین تعریف کرد: «سرمایه‌گذاری خطرپذیر به معنای پرش و جهش به سمت بالا است. می‌توان گفت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، بهره‌گیری از تغییرات شگرفی است که خود منشا ارزش آفرینی است.»

حامد ساجدی فعالیت شرکت شناسا را دارای ۵ مرحله دانست و گفت: «شناسایی، ارزیابی، جذب، راهبری و خروج ۵ مرحله فعالیت‌هایی است که ما در این مجموعه انجام می‌دهیم.»

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

سید علی دانشگر، مدیرعامل شرکت داتین نیز در این جلسه گفت: «با رشد تکنولوژی شبکه در دنیا و ایران و همچنین تاسیس بانک پاسارگاد، بهره‌گیری از سیستم بانکداری متمرکز اهمیت پیدا کرد و بانک پاسارگاد در ابتدا از Core نگین (توسن) استفاده می‌کرد که به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی و تاکید دکتر قاسمی بر تولید و توسعه این نرم‌افزار، Core Banking ایرانی را برای بانک نوشتیم.»

مدیرعامل داتین به تاسیس این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به اهمیت تولید این نرم‌افزار برای گروه مالی پاسارگاد، در ابتدا واحد راهکارهای بانکی در فناپ و پس از آن با تغییر سیاست و حرکت فناپ به سمت هلدینگ، شرکت داتین را تشکیل شد تا کار Core بانکی را انجام شود.»

وی در ادامه گفت: «داشتن تیمی قوی و خبره در مسائل بانکی، مطالعه بر نرم‌افزارهای خارجی و داخلی و همچنین حمایت دکتر قاسمی و بانک از عواملی بودند که در تولید هر چه بهتر این محصول نقش داشتند.»

در پایان توضیحات مدیران در این جلسه، شرکت‌کنندگان سوالاتی را مطرح کردند که در ذیل آورده شده است:

.

در مورد شبکه‌های اجتماعی چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اید؟

اسلامی:

بحث شبکه‌های اجتماعی حائز اهمیت است و کارکردن بر روی این شبکه‌ها خصوصا در حوزه IT و ICT، نیازمند زیرساخت‌های ویژه می‌باشد. با توجه به حضور شبکه‌های اجتماعی مقتدر در این حوزه، استفاده مطلوب از شبکه‌های موجود و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی با موضوعات تخصصی، زمینه‌ای است که فناپ در نظر دارد در حوزه‌های خاص با کمک یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد کند.

.

به چه چیز در فناپ افتخار می‌کنید؟

اسلامی:

افتخار ما میزان فروشمان و یا کسب رتبه نیست، بلکه افتخار ما داشتن افراد نخبه جوانی است که کنار یکدیگر زندگی و کار می‌کنند. همچنین افتخار دیگر ما ایجاد نگاه کاربردی جدید در قالب هوشمندی به صنعت IT و ICT کشور است. با این نگاه جدید در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی کار کرده‌ایم. همانطور که توضیح دادم در حوزه محصولات، اولین افتخار هلدینگ فناپ ایجاد نرم‌افزار Core banking بومی بوده است. در واقع این حوزه، حوزه‌ای است که فناپ با آن ساخته شده و دامنه فعالیتی خود را گسترش داده است.

.

نقی‌پور:

ما به این افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم میان یک بانک و تعدادی جوان نخبه، مشارکت موفقی را رقم بزنیم.

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

ساجدی:

افتخار فناپ نوع شکل‌گیری آن است، از این جهت که مجموعه‌ای کوچک از افراد نخبه با توجه به اعتماد مدیریت ارشد بانک توانستند شرکت را به گونه‌ای گسترش دهند که اکنون بیش از هزار نیرو دارد.

.

نقش نوآوری در فناپ چه بوده است؟

نقی پورفر:

نوآوری از ابتدا در مجموعه فناپ بوده است اما این اواخر تلاش کردیم آن را متمرکز و هدایت کنیم. نمونه‌های این نوآوری در ITS و Core banking قابل مشاهده است. فناپ اولین شرکت دانش بنیانی بوده که ادبیات ITS را پیاده‌سازی کرده و همچنین در حوزه‌های محصولات بانکی هم جز اولین‌هایی بوده که این محصولات نوآورانه را در این حوزه طراحی و تولید کرده است.

.

اولین CORE مورد استفاده شما چه بوده است؟

نقی‌پور:

اولین CORE که در بانک پاسارگاد مورد استفاده قرار گرفت، CORE نگین محصول شرکت توسن بود اما با تاسیس بانک بلافاصله این ماموریت به ما داده شد تا Core banking خود را تولید کرده و آن را جایگزین CORE نگین کنیم.

.

در زمینه سازمان هوشمند، فناپ چه فعالیت‌هایی داشته است؟

اسلامی:

ما به جز شرکت داتین که در حوزه نرم‌افزارهای بانکی فعال است، شرکتی به نام داتکس داریم که بر روی نرم‌افزارهای کارگزاری بورس و یا نرم‌افزار تلفیق شرکت‌های هلدینگ فعالیت می‌کند. بر روی نرم‌افزار جامع بیمه‌گری، IUMS (نرم‌افزار جامع دانشگاهی) و ERP صنعتی و معدنی با همکاری شرکت میدکو کار کرده‌ایم و هنوز هم در این حوزه کارهای دیگری مانده است که بایستی انجام دهیم.

.

در زمینه ارتباط با مشتریان بانک چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

دانشگر:

مشتری در بانک بحث مهمی است و بایستی بانک مشتری خود را بشناسد و متناسب با آن رفتار کند. هر نیاز بانکداری که در کشور وجود دارد رفع آن وظیفه ماست، آنچه پیرامون این مسئله می‌آید و کمک می‌کند تحلیل صورت گیرد این است که نوآوری داشته باشیم.

در این راستا نرم‌افزار مدیریت وفاداری در بانک ایجاد کرده‌ایم تا بانک بتواند با شناخت مشتری‌های وفادار خود به آن‌ها امتیاز دهد و علاوه بر این مورد، نرم‌افزار اعتبار سنجی هم داریم که جهت اعتبارسنجی گیرندگان تسهیلات بانک قابل استفاده است.

گفتنی است بعد از اتمام معرفی شرکت‌ها و پاسخ به سئوالات، بازدیدکنندگان از مرکز داده شرکت داتین بازدید و در حین بازدید، معاون فنی و مدیرعامل این شرکت توضیحات لازم را ارائه کردند و پس از بازدید، شرکت کنندگان برای ادامه برنامه آموزشی خود به محل برگزاری این دوره بازگشتند.

بازدید شرکت‌کنندگان دوره آموزشی نوآوری از فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.