راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با دبیر کنفرانس؛ چرا ایکوبیگ برگزار می‌شود؟

دبیر دومین کنفرانس از مجموعه کنفرانس‌های بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی در تشریح اهداف برگزاری این سلسله کنفرانس‌ها گفت: «به طور کلی اقتصاد کشور ما بر پایه نظام پولی پایه‌ریزی گردیده و بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد بازار پول، دارای نقش و اهمیت فراوان در اقتصاد کشور می‌باشند. برای انتخاب راه، باید جهان را شناخت و به رویدادهای کوتاه‌مدت و استراتژی‌های بلندمدت آن آگاه بود. از این‌رو تحلیل اقتصاد جهان یکی از ابعاد همیشگی این سلسله کنفرانس‌ها است.

بانکداری متعهد، باید مسیر توسعه ملی را هموار کند و این موضوع دومین بعد از سلسله کنفرانس‌ها را شامل می‌شود. با بیان این‌که اقتصاد ایران صرفاً یک اقتصاد بانک محور است، موافق نیستم. اقتصاد ایران، هنوز شدیداً نفت محور و دولت محور است. نظام بانکی ایران، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین وسیله تسهیل مبادلات اقتصادی است که مردم ایران با آن به‌خوبی آشنا شده‌اند و به آن اعتماد کرده‌اند. علی‌رغم شوک‌هایی که در چندسال گذشته در نظام بانکی ایران به وجود آمد یا به آن تحمیل شد؛ هنوز ۹۰ درصد نقدینگی کشور در بانک‌ها جابه‌جا می‌گردد؛ لذا لزوم تفکر علمی و درآمیختن نتایج پژوهش و مطالعات و بهره‌برداری از تجارب داخلی و دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف، می‌تواند؛ به طی مسیر علمی و سنجیده بانک‌ها در ایران، کمک نماید.

First-Icobige-Conf-index-way2pay-93-07-28

لذا، این سلسله کنفرانس‌ها با اهداف بلندمدت ایجاد یک تعامل سازنده بین بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی داخلی و بین‌المللی، ارتقای نقش مسئولیت اجتماعی در افزایش دانش بانکداری ایران و مشارکت در توسعه توان حرفه‌ای بانکداران ایرانی و هم‌تراز کردن آن با دانش جهانی، پایه‌ریزی گردید.»

دکتر جلال رسول‌اف، دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ در پاسخ به اینکه هر سال کنفرانس‌های دیگری نظیر کنفرانس پولی و ارزی یا همایش بانکداری اسلامی برگزار می‌گردد، آیا این‌ها کافی نیستند؟ گفت: «همان‌گونه که می‌فرمایید؛ سالانه، کنفرانس سیاست‌های پولی و ارزی با همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک محترم مرکزی ج.ا.ایران در اردیبهشت یا خردادماه و همایش بانکداری اسلامی با تلاش مؤسسه عالی آموزش بانکداری وابسته به بانک محترم مذکور، در شهریور ماه هر سال برگزار می‌گردد. قاعدتاً اهداف هر دو همایش، بیشتر بر موضوعات کاملاً کاربردی نظام بانکی تکیه دارد و به هرحال هر دو برگزارکننده، نهادهای دولتی می‌باشند؛ ضمن این‌که در هر دو رویداد، بسیاری از مسائل و مشکلات برای مطالعه و بحث و تبادل‌نظر روی میز باقی می‌ماند که بالاخره باید در جایی بررسی شود. دبیرخانه کنفرانس ایکوبیگ با پی‌گیری مسائل مطرح شده در این کنفرانس‌ها و سایر رویدادهای مشابه، برنامه کنفرانس را تهیه می‌کند و با دقت از دوباره‌کاری می‌پرهیزد و به هم‌افزائی، می‌اندیشد.

First-Icobige-Conf-index-way2pay-93-07-28a

کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی (ایکوبیگ)، با اهداف گفته شده، اولاً توسط یک نهاد خصوصی برگزار می‌گردد و این کمک می‌کند تا هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، نشان داده شود که نهادهای خصوصی ایران هم به حدی از بلوغ سازمانی رسیده‌اند که می‌توانند؛ حول این‌گونه مسائل تمرکز نمایند و ثانیاً این کنفرانس‌ها قرار است به مسائل عمومی‌تر و مشترک و تا حدودی گسترده‌تر صنعت بانکداری بپردازد.»

وی در خصوص موضوع کنفرانس در سال جاری و اینکه چرا این موضوع انتخاب شده است، گفت: «موضوع دومین کنفرانس ایکوبیگ «نظام بانکی و تحولات اقتصادی پیش‌روی» می‌باشد. ما در حال حاضر با دو جریان تحول چشمگیر، مواجه هستیم. یکی در سطح جهانی که آغاز خروج تدریجی کشورهای غربی از یک بحران چندساله است. صف‌آرایی‌های جدید اقتصادی در جهان شکل می‌گیرد. آسیا به‌عنوان یک قدرت نوین قد علم می‌کند؛ چین به پیشرفت شگرف خود ادامه می‌دهد و به یک قدرت بزرگ اقتصاد جهانی البته با ضعف‌های ساختاری در حوزه اجتماعی، تبدیل می‌شود. اتحادیه‌های اقتصادی و سیاسی تشکیل می‌شود که در این زمینه به اتحاد BRICS و شانگهای می‌توان اشاره کرد. دیگر این‌که، کشورمان در مسیر یک تحول سیاسی، اقتصادی بزرگ قرار گرفته است و به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، جای خویش را استحکام می‌بخشد. این‌ها نمونه‌هایی از تحولات اقتصادی پیش‌روی است. نظام بانکی ایران در این میان، بازیگری مهم و مؤثر است و باید جای‌گیری‌های بین‌المللی و ملی لازم را تدارک ببیند و به سرعت به عمل، تبدیل کند.

دلیل انتخاب این عنوان، طلیعه دورانی جدید از تحول اقتصادی و مدیریتی است که در کشور شاهد آن هستیم. بدون تردید، هرچه نهادهای مختلف کشور و به‏‌ویژه صنعت بانکداری برای رویارویی با چالش‏های جدید در اقتصاد، آماده‌تر و برای بهره‌برداری از فرصت‌های نوین، چابک‌تر باشند؛ بهره‌مندی‏های ملی و جهانی بیشتری حاصل شده و نفع نهائی، نصیب مردم عزیزمان خواهد شد.

First-Icobige-Conf-index-way2pay-93-07-28d

لذا، دبیرخانه ایکوبیگ، تصمیم گرفت؛ برای بهره‌‏جوئی از شرایط مناسبی که فراهم شده است؛ بار دیگر با استمداد از نخبگان اقتصادی و فرهیختگان نظام بانکی، فرصت‌ها وچالش‌‏های پیش‌‏رو و راه‌‏های برون‌‏رفت از آنها را در صنعت بانکداری بررسی نموده و نتایج را در چارچوب دومین کنفرانس بین‏المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی، تحت عنوان «نظام بانکی و تحولات اقتصادی پیش‌روی» در اختیار صاحب‏‌نظران، متخصصان، دانش‌‏پژوهان و سیاست‌‏گذاران کشور قرار دهد.»

دکتر رسول‌اف در پاسخ به اینکه در این کنفرانس به چه مسائلی پرداخته خواهد شد، افزود: «در دومین کنفرانس، سعی خواهد شد؛ تصویری از اقتصاد جهانی در سال‌­های پیش‌رو ترسیم شده و راه‌کارهایی برای تأمین مالی فعالیت‌­های اقتصادی در شرایط جدید ارائه گردد؛ تحلیلی بر ترکیب و تعداد مطلوب بانک‌­ها در اقتصاد ایران صورت پذیرفته و فرصت­‌ها و چالش­‌های سرمایه­‌گذاری خارجی بازبینی گردد. البته بحث بانکداری الکترونیکی و به‌طورکلی «بانکداری بدون شعبه در آینده»، برای گسترش و تعمیق حوزه رقابت بانکی، بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و مباحث بانکداری نوین و بانکداری دیجیتال در قرن بیست و یکم طرح می‌گردد و در نهایت پیاده‌سازی عملیات بانکداری بدون‌ربا از نگاهی دیگر، مورد مداقه قرار خواهد گرفت.»

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ در خصوص چگونگی مشارکت در برگزاری کنفرانس گفت: «خوشبختانه همانند نخستین کنفرانس، در این کنفرانس نیز اکثریت بانک‌های داخلی اعم از خصوصی و دولتی در این رویداد بزرگ مشارکت و از ابتدا ما را در برگزاری هرچه بهتر و مؤثرتر آن یاری نموده‌اند. علاوه بر آن، ما از حمایت نهادهای ناظر، دانشکده‌های اقتصاد و بسیاری از مؤسسات علمی و پژوهشی و آموزشی داخلی بهره‌مند شده یا می‌شویم.

البته برخی نهادهای بین‌‏المللی هم مانند مؤسسه یورومانی (Euromoney) در این کنفرانس همکاری نموده‌اند.

First-Icobige-Conf-index-way2pay-93-07-28c

در این کنفرانس، تعدادی از اساتید و اقتصاددانان برجسته ایرانی و هفت تن از صاحبنظران و کارشناسان معتبر جهانی در حوزه مالی، بانکی، مدیریتی و اجرایی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

در مجموع باید اذعان کنم که در نوع خود، این مشارکت و به‌ویژه حضور بانک‌ها، بسیار گسترده بوده که باید از همه واقعاً تشکر کرد. این نشان می‌دهد؛ که نظام بانکی بیشتر از همه تلاش دارد تا خود را به‌روز نگه داشته و از این طریق، در جهت ارزش‌آفرینی برای مردم و مشتریان و مجموعه ذی‌نفعان بانکی نیز عمل نماید.»

وی در خصوص برنامه‌های جانبی این کنفرانس دو روزه گفت: «در این کنفرانس دو میزگرد تخصصی تحت عنوان‌های «فرصت‌ها و چالش‌های نظام بانکی» و «اتحاد استراتژیک بانک‌ها؛ ضرورت یا انتخاب» با حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی و بعضی صاحب‌نظران دیگر نیز برگزار خواهد شد.در این کنفرانس دو روزه، نمایشگاه جانبی نیز خواهیم داشت.»

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ در خصوص اینکه مخاطبان کنفرانس چگونه و بر چه اساسی انتخاب و جذب شده‌اند، گفت: «مخاطبان کنفرانس را علاوه بر اساتید، مدیران ارشد نظام بانکی و سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی حوزه مالی و اقتصادی، مدیران ارشد بانک‌های منطقه، کارشناسان ارشد بانکی، دانشجویان و دانش‌پژوهان رشته‌های بانکداری و اقتصاد تشکیل می‌دهند که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس‌ها در جهت افزایش دانش کاربردی شرکت‌کنندگان از طریق مشارکت فعال و تبادل تجربیات و نظریه‌های علمی، قدمی بزرگ برداریم.»

First-Icobige-Conf-index-way2pay-93-07-28b

وی در پایان گفت: «همین‌جا، از سایر علاقه‌مندان دعوت می‌کنم که در این کنفرانس شرکت نموده و یا بعداً از مستندات تهیه شده، بهره‌برداری نمایند. امیدواریم، نتایج این کنفرانس در تحول نظام بانکی و توسعه اقتصادی کشور، ولو در حد مختصر هم، مؤثر و مفید باشد.»

دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۹ و۳۰ مهرماه سال جاری برگزار می‌گردد. در جلسه روز اول و عصر روز دوم نیز دو میزگرد تخصصی که به آن‌ها اشاره شد، برگزار خواهند گردید.

منبع: ایکوبیگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.