راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در شرکت آرنا تک چه خبر است؟

بعد از ظهر یک روز داغ تابستان راهی شرکت آرنا شدیم. در انبوه ماشین‌هایی که برای اسپورت شدن در مقابل مغازه‌های خیابان سورنا صف کشیده‌اند به ساختمان شرکت “بهکاران نوآور آرنا” به عنوان بازوی اجرایی “شرکت‌ فناپ” در حوزه راهکارهای مبتنی بر وب، موبایل و بازی رایانه‌ای می‌رسیم.

.

شرکتی فناورانه در بهشت ماشین بازها

در ساختمان شرکت بهکاوان نوآور آرنا محسن اکبری موید، مدیرعامل آرناتک انتظارمان را می‌کشد. همه چیز برای یک گفت‌وگوی دوستانه در جمعی فناورانه آماده است.

اکبری موید از زمان شکل‌گیری شرکت اش می گوید: «آرنا با ادغام واحد توسعه سریع نرم‌افزارهای شرکت فناپ و شرکت بهکاران نوآور در سال 1387 آغاز به کار کرد و در حال حاضر سهام‌دار عمده آن شرکت فناپ است. فعالیت آرنا در حوزه های وب، بازی های آنلاین و همچنین تولید محتوا در صنعت سرگرمی و بازی است.

شرکت آرنا تک

آرناتک در یک نگاه

به طور کلی می توان گفت این شرکت متشکل از 35 نیروی جوان متخصص، باتجربه، کارآزموده است که در دو محور اصلی بازی و وب به صورت تخصصی فعالیت می کنند. علاوه بر این دو مورد، ارائه‌ راهکارهای اجرایی (شامل پورتال، فروشگاه و …) به شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و باشگاه‌های ورزشی چون پرسپولیس از دیگر مأموریت‌ها و فعالیت های مهم آرنا است.

شرکت آرنا تک

بازیگر کهنه‌کار بازار وب، متمرکز بر ارائه خدمات به بنگاه‌ها *(B2B) و مشتریان *(B2C)

مدیرعامل آرنا می‌گوید: «سابقه آرنا در حوزه وب قدیمی‌تر از بازی است و تقریبا شرکتی کهنه‌کار در این حوزه به حساب می‌آید. وب‌سایت‌های طراحی شده توسط شرکت، این نکته را تایید می کند. این شرکت به مشتری‌هایی که علاوه بر خدمات وب، توان پرداخت هزینه کار با کیفیت را دارند، خدمات B2B را ارائه می‌کند. طراحی پورتال‌هایی چون بانک‌ پاسارگاد، بانک‌ توسعه تعاون و دانشگاه خاتم نمونه هایی از کارهای انجام شده توسط این شرکت است.»

از دیگر تجربیات این شرکت، طراحی وب سایت کودک بانک پاسارگاد است که در طراحی آن، به‌روزترین فناوری‌ها استفاده شده است. فرهنگ‌سازی مفاهیم بنیادین بانکی، اقتصادی و پس‌انداز، نهادینه کردن فرهنگ بانکداری الکترونیک، اینترنت و فناوری اطلاعات در بین کودکان و نوجوانان با استفاده از روش‌های سرگرمی قصه، فیلم، عکس، بازی، چیستان، لطیفه، کتاب، نقاشی، آموزش، موسیقی و رنگ‌آمیزی از اهداف این وب‌سایت است.

اکبری موید با اشاره به خدمات به مشتریان (B2C) این شرکت، افزود: همچنین مدتی است که به ارائه خدمات به مشتریان (B2C) تمرکز کرده‌ایم که، باشگاه پرسپولیس و سایت https://2014.ir از این جمله هستند.

شرکت آرنا تک

https://2014.ir پورتال رسمی برنامه تلویزیونی جام جهانی برزیل است که در مدت پخش جام‌جهانی از شبکه 3 سیما، به مرجعی برای اخبار جام بیستم تبدیل شد.

2014

وی راه‌اندازی این سایت و مشارکت با شبکه 3 را بسیار موفق ارزیابی و خاطر نشان کرد: «در مدت یک هفته رتبه سایت به زیر 50 رسیده است که این رکوردی بی نظیر است.»

مدیرعامل آرنا همچنین با اشاره‌ به رونمایی از پورتال جدید بانک پاسارگاد در ماه آینده، افزود: «یکی از محورهای مهم طراحی پورتال‌های بانکی توجه به مسائل امنیتی است. برای مثال در بحران امنیتی هارت بلید (خونریزی قلبی) که بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله بانک‌ها آسیب دیدند، بانک‌هایی که از خدمات شرکت آرنا بهره می ‌بردند از این مشکل امنیتی در امان بودند.»

.

آرنا و ورود به صنعت بازی

اکبری موید، شرکت آرنا را در حوزه بازی تازه‌کار معرفی کرد و گفت: «برای حضور جدی در این صنعت و توسعه پروژه‌های بازی تصمیم جدی داریم و در عین نوپایی تاکنون دو بازی موفق رد کاپ و سوپرشوت را با استانداردهای حرفه‌ای تولید کرده ایم.»

ردکاپ بازی فوتبالی تحت وب برای باشگاه پرسپولیس است که در این بازی، شما به عنوان مربی یک تیم فوتبال، تیم مبتدی در اختیارتان قرار می گیرد. به زودی با انجام تمرینات و تقویت تیم، بازیکنانی خواهید داشت که تفکر استراتژیک شما را در زمین پیاده می کنند و در ادامه بازی در لیگ های متفاوت شرکت می کنید.

جذابیت بازی ردکاپ در مسابقه با تیم‌های دیگری است که هر کدام دارای مربیانی با تفکرات خاص خود هستند. فرد به عنوان مربی در لیگ شرکت می کند و قدرت تفکر استراتژیک خود را با بازیکنانی که تربیت کرده است با سایر تیم ها و مربیان می سنجد.

ردکاپ

سوپرشوت بازی اندرویدی در سبک اشاره، ضربه و حرکت است که فرد باید یکی از دو تیم آبی و قرمز را انتخاب کند. پس از آن، با انتخاب یکی از شخصیت‌های معروف تیم، بازی آغاز می‌شود. برای شروع باید توپ را از نقطه معینی به سمت راست تصویر شوت کرد و سپس به همراه بازیکنان و رقیبان به طرف آن دوید و تا حد توان، برای کسب امتیاز، شوت‌های متوالی دیگری را زد.

وی بازی سوپرشوت را از دسته بازی‌های خشک و بی روح نمی‌داند و می‌گوید: این بازی از آن دسته بازی‌هایی نیست که فقط به ورزش فوتبال بپردازد بلکه با بهره‌گیری از طنز، حاشیه‌های فوتبال امروز کشور ایران را به تصویر می‌کشد. برای مثال ممکن است در طول بازی، با بازیکنانی که از هیکلشان مشخص است دوپینگ کرده‌اند برخورد کنید. این بازیکنان قدرت بدنی نسبتا زیادی دارند و با شیوه‌های مختلف مانع حرکت و شوت زدن کاربر می‌شوند.

مدیرعامل آرنا با اشاره به استفاده از صدای هواداران و موسیقی متن در طول مسابقه افزود: «استفاده از صدای هواداران و موسیقی متن باعث هیجان و جذابیت به بازی می‌شود. کیفیت بالای صداگذاری، امکان اتصال به سرور داخلی از دیگر ویژگی‌های این بازی است.»

.

آینده آرنا در حوزه بازی، عرضه دو بازی جدید تا پایان سال

از گذشته تاکنون سختی‌های صنعت بازی در ایران زبان‌زد بوده است؛ فعالان این صنعت همواره از مشکلات تولید بازی در ایران سخن می‌گویند و از شرایط نامساعد از جمله نبود حمایت قانونی و کپی رایت گلایه می‌کنند.

اکبری موید می‌گوید: «ما از وجود این مشکلات آگاه هستیم، اما معتقدیم بازی یکی از بزرگترین صنعت‌های دنیا است که در ایران به شدت مغفول مانده اما قابلیت توسعه را دارد.»

اکبری موید با اشاره به علل ضعف صنعت بازی در ایران، گفت: «خلاء‌های بسیار بزرگی در صنعت بازی ایران وجود دارد. سرمایه‌گذاری مالی، مدیریت پروژه در اندازه بزرگ و همچنین مدیریت نگهداری، سه مانع مهم تولید بازی حرفه‌ای در ایران است.»

مدیرعامل آرنا با بیان اینکه ریسک تولید بازی در ایران بسیار بالا است، گفت: «گیمرهای ایرانی بازی‌های خوب و طراز اول دنیا را بازی می‌کنند و برای اینکه بتوان ذائقه مخاطب ایرانی را از بازی خارجی به بازی داخلی تغییر داد، باید بازی، استانداردهای بالایی را داشته باشد.»

وی با اشاره به راه کارهای آرنا برای حضور قوی در صنعت بازی و عبور از موانع این صنعت، گفت: «در پروژه‌ها تیم‌های بسیار قوی با تخصص‌های متنوع به کار گرفته شده که به نوعی هر یک از آنها در رشته‌های خود جزء بهترین‌ها هستند. برای مثال اعضای تیم در رشته هوش مصنوعی و رباتیک دارای چندین مدال طلای ایران و جهان هستند.»

اکبری موید از برنامه‌های امسال آرنا برای صنعت بازی خبر داد و گفت: «در سال جاری دو پروژه جدید بازی مبتنی بر موبایل و اینترنت در دست است که امیدواریم تا پایان سال آماده شود. همچنین قصد طراحی بازی برای دو پلتفرم اندروید و IOS را داریم که جدا از فضای فوتبال است و قابلیت رقابت با بازی‌های خوب رایگان خارجی را دارد. »

شرکت آرنا تک

وقتی تبلیغات آزاردهنده در کار نیست/ تبعیت از مدل‌های درآمدی بزرگان فناوری

در حالی که اغلب تولیدکنندگان محتوای ایرانی بر کسب درآمد از محتوا تاکید دارند و از نبود قانون کپی رایت گله‌مند هستند، شرکت آرنا مسیر دیگری را در پیش گرفته است. آن طور که اکبری موید می‌گوید: «در ساخت بازی‌ها بر رایگان‌بودن تاکید داریم و هدف کسب درآمد مستقیم از بازی نیست. اولویت نخست جذب کاربران زیاد و افزایش بازدیدکنندگان است و معتقدیم بدون آزار کاربران بوسیله تبلیغات، مدل‌های درآمدی زیادی در این روش قابل تعریف است.»

وی در این زمینه فیس‌بوک و گوگل را مثال می‌زند که با پرهیز از تبلیغات آزار دهنده و تنها با اتکا به ارائه خدمات خوب، کاربران زیادی جذب‌ کرده‌اند و در حال حاضر جزء برندهای شناخته شده و بنگاه‌های موفق تجاری هستند.

اکبری موید به این سوال که آیا تولید بازی تا به الان درآمدزا بوده است، پاسخ مثبت داد و گفت: «تاکنون هر دو بازی تولید شده هزینه ساخت خود را بدست آورده‌اند و شرکت سود کسب کرده است. اما با توجه به موفقیت صنعت بازی در دنیا، انتظار ما درآمدزایی بیشتر است و زمانی می‌توانیم به درآمدهای واقعی در صنعت بازی برسیم که محصول را در بازار‌های جهانی عرضه کنیم. برای مثال برای انتشار بازی ردکاپ با باشگاه‌های خارجی وارد مذاکره شده‌ایم.»

*Business To Business :B2B، به معنای انجام مبادله تجاری بین دو بنگاه تجاری می‌باشد

*Business To Consumer: B2C، به معناي ارتباط تجاري بين فروشنده و خريدار است

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.