راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در سمینار کارت و پرداخت مرکز فابا چه گذشت؟ / به همراه گزارش تصویری

کارت و پرداخت در همه دنیا صنعتی مستقل از بانکداری است. بانکداری داستان خودش را دارد و پرداخت داستان دیگری دارد. هرچند در همه‌جای دنیا بین بانکداری و پرداخت تعامل بالایی وجود دارد اما یکپارچگی بانکداری و پرداخت در دنیا به‌هیچ‌وجه به‌اندازه ایران نیست. البته بماند که پرداخت پویایی خودش را دارد و بانک‌ها هم همه‌جا تمایل دارند در این محیط پویا حضور جدی داشته باشند. فقط بانک‌ها نیستند و اپراتورهای تلفن همراه در دنیا هم مانند ایران سودای ورود و نقش‌آفرینی در صنعت پرداخت را دارند. با همه این حرف‌ها توسعه بانکداری و پرداخت در ایران قابل‌توجه بوده و به گفته بسیاری از تحلیلگران، در فضای بانکداری و پرداخت شاهد بیشترین توسعه فناوری اطلاعات بودیم. درهرصورت اگر همین‌طور هم که باشد که تحلیلگران می‌گویند اما چالش‌های جدی بر سر راه کسب‌وکار پرداخت در ایران وجود دارد. چه باید کرد؟ نمی‌شود دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. هرکسی سعی می‌کند هر پیشنهادی دارد رو کند و با کمک دیگران تغییری ایجاد کند. در آخرین رویداد مرتبط با صنعت پرداخت، مرکز فابا سمینار کارت و پرداخت را چهارشنبه گذشته برگزار کرد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-28Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-36

.

چرا سمینار کارت و پرداخت؟

چه ضرورت‌هایی مرکز فابا را به فکر برگزاری این سمینار انداخت؟ دکتر بیات مدیرعامل مرکز فابا در پاسخ به این پرسش گفت: «در حال حاضر کسب‌وکار پرداخت الکترونیکی پس از عبور از مراحل مختلف ایجاد زیرساخت و توسعه کمی و ایجاد ساختارهای نظارتی در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد. اگر پس‌ازاین تجربه‌های رشد و توسعه درگذشته، به سمت توسعه کیفی و برآورده کردن نیازهای خاص مشتریان حرکت نکنیم، به حالت اشباع رسیده و دوران افول این کسب‌وکار را شاهد خواهیم بود. ابزار توسعه در دوران جدید نوآوری و ارائه خدمات خاص است. اگر نوآوری به‌عنوان موتور رقابت و توسعه مطرح نشود و بازار کماکان به ارائه خدمات تکراری مشغول باشد، رقابت به کاهش قیمت منجر خواهد شد که این کاهش قیمت نیز کاهش کیفیت و توسعه‌های آتی را به دنبال خواهد داشت و این امر نیز موجب نارضایتی و کاهش درآمد مجدد خواهد بود و چرخه مخرب کسب‌وکار شکل خواهد گرفت. با عنایت به این نکات بود که پرداختن به مقوله نوآوری به‌عنوان یک ضرورت مطرح شد و با همفکری فعالان این صنعت مقرر شد که سمینار تخصصی در این رابطه برگزار شود.»

.

این سمینار با چه هدفی برگزار می‌شود؟

مهندس خمسه، دبیر علمی سمینار، که از چهره‌های شناخته‌شده صنعت پرداخت ایران است و بعد از برگزاری برنامه مناظره تلویزیون درباره کارمزدها برای مردم هم به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل شد در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «قرار است در این سمینار به مقوله نوآوری هم در ارائه خدمات و هم در ایجاد زیرساخت پرداخته شود. اگر بازیگران این حوزه می‌خواهند نوآوری را به‌عنوان مهارتی نهادینه در سازمان‌های خود ایجاد کنند باید به چرخه‌های علی و معلولی آن، هم در حوزه خدمات و هم در حوزه فن‌آوری توجه کنند. باید بدانیم چرا این ضرورت وجود دارد و چگونه موتور آن را در سازمان خود روشن کنیم. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که در حوزه فن‌آوری چه تحولاتی در حال شکل‌گیری است که در سال‌های آتی بر روی این حوزه تأثیرگذار خواهد بود. در فن‌آوری ما در سال‌های آتی در نرم‌افزارهای back office و یا در تجهیزات و ابزار front office چه تحولاتی را شاهد خواهیم بود تا بتوانیم از هم‌اکنون برای این تحولات آمادگی‌های لازم را کسب کنیم.

.

در سمینار چه گذشت؟

در سمینار چهارشنبه مهندس حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، نقشه راه این صنعت را از منظر بانک مرکزی توضیح داد و چالش‌ها و چشم‌انداز آن‌ را تبیین کرد. همچنین سه نشست تخصصی برگزار شد که در آن نشست‌ها، نوآوری‌های این حوزه، مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تجهیزات پرداخت و محصولات و خدمات پرداخت الکترونیک بحث و بررسی شد و درنهایت میزگردی با حضور صاحب‌نظران این صنعت برگزار و چالش‌ها و دغدغه‌های امروز و فردای این صنعت مرور گردید. سمینار کارت و پرداخت با حضور مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات بانک‌ها برگزار شد.

در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف، رویدادهای تخصصی حوزه پرداخت به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، اما در کشور ما علی‌رغم گستردگی بازار، رویداد خاصی برای این موضوع نداریم. مهندس خمسه دراین‌باره گفت: «من به‌شخصه فکر می‌کنم کسب‌وکار پرداخت الکترونیکی در کشور ما رشد بسیار مناسبی داشته است و ازلحاظ فنی و دانش ما در بالاترین سطح دنیا می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم؛ اما ازنظر بلوغ شخصیتی و اعتمادبه‌نفس لازم برای حضور در این سطح در دنیا آمادگی نداریم و اصولاً مهارت‌ها و آداب کسب‌وکار بین‌المللی را نیز هنوز به‌قدر کافی فرانگرفته‌ایم. من امیدوارم این حرکت و حرکت‌های دیگر بتوانند در آینده ضمن معرفی این پتانسیل به دنیا آموزش و مهارت لازم در این تبادل و البته اعتمادبه‌نفس کافی را نیز فراهم نمایند.»

بیات هم دراین‌باره گفت: «این سمینار ضمن اینکه در این مقطع حساس صنعت پرداخت خود موضوعی مهم و تأثیرگذار است، بااین‌حال بناست با توجه به جمع‌بندی نظرات و پیشنهاد‌ها به رویدادی ملی و منطقه‌ای در ایران و جهان تبدیل شود. این امکان و برگزاری نمایشگاه جانبی آن برای فابا کاملاً فراهم است. بااین‌حال لازم است بستر همفکری بیشتر نیز فراهم شود که این سمینار می‌تواند چنین نقشی را هم ایفا کند.»

.

نگاهی از نزدیک به آنچه در این رویداد اتفاق افتاد

محمد ابراهیم مقدم مدیر عامل بانک تجارت و رئیس مرکز فابا نخستین سخنران سمینار تخصصی کارت و پرداخت بود. مقدم در صحبت‌های خود با اشاره به روند ۱۰-۱۵ سال گذشته و شکل گیری صنعت پرداخت در کشور گفت، این صنعت در اوایل پیدایش خود کاملا متکی به بانک‌ها بود و در این راه با مشکلاتی همراه شد. با تاسیس شاپرک انتظار می‌رود مشکلات این صنعت برطرف شده و به استقلال آن بیانجامد یعنی درآمد شرکت‌ها از محل خدمات شکل بگیرد. وی لازمه این کار را همبستگی و کمک همگانی بانک‌ها و شرکت‌ها دانست.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-11

مقدم با اشاره به اعتراض‌های انجام شده پس از اعلام اخذ کارمزد از تراکنش‌های پرداخت الکترونیک گفت، باید جامعه از سرمایه گذاری سنگینی که بانک‌ها در این زمینه انجام داده‌اند مطلع شود و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مردم در جریان چرایی پرداخت کارمزد قرار بگیرند. مدیر عامل بانک تجارت اظهار امیدواری کرد، با همفکری انجام شده، شاهد تنوع و توسعه خدمات با امنیت بیشتر در شرکت‌های پرداخت باشیم.

 .

مهندس ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به عنوان سخنران افتتاحیه این سمینار در دو بعد کسب و کاری و زیرساخت فنی، از دیدگاه بانک مرکزی به تشریح برنامه‌های و اولویت‌های صنعت پرداخت الکترونیک در ۵ سال آینده پرداخت.

حکیمی به عنوان اولین محور کسب و کار گفت هم اکنون نزدیک به ۲۹۰ میلیون کارت بدهی و پیش پرداخت در کشور وجود دارد در حالی که تنها حدود ۱-۲ میلیون کارت اعتباری و با ویژگی‌های خاص در کشور داریم و این روند عکس دنیاست. وی تغییر این روند و اصلاح نسبت کارت‌های اعتباری را از جمله اهداف آتی برشمرد که با حل مشکلات اعتبارات خرد می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان از بانک‌ها بیانجامد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-13 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-12

حکیمی دومین محور اصلاح کسب و کار صنعت کارت و پرداخت را اصلاح نظام کارمزد و زمینه سازی برای تعامل با شبکه‌های بین المللی پرداخت دانست. مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، طراحی ابزار پرداخت‌های خرد را سومین محور برنامه‌های آینده در حوزه کسب و کار برشمرد و گفت هم اکنون ۲ نوع کیف پول الکترونیک بدین منظور طراحی شده است که البته می‌تواند در آینده از پرداخت‌های خرد هم فرا‌تر رود و به دلیل کارمزد کمتر، بخشی از تراکنش‌های آنلاین را هم به سمت خود بکشد.

وی گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و تثبیت جایگاه NFC به عنوان فناوری پرداخت پس از رونمایی Apple Pay را به عنوان دو محور عمده فنی برشمرد که در سال‌های آتی مدنظر بانک مرکزی قرار دارد. حکیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ساماندهی ابزار‌ها و تجهیزات بانکداری الکترونیک را یکی دیگر از برنامه‌های مهم بانک مرکزی در سال‌های پیش رو دانست که با برنامه نهاب پیش خواهد رفت.

 .

دکتر محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در نخستین سمینار تخصصی کارت و پرداخت گفت ظرف سال‌های گذشته با وجود توسعه کمی صنعت پرداخت با چالش‌هایی در این صنعت روبه رو بوده‌ایم که این نشست می‌تواند سرآغزی برای حل مشکلات به وجود آمده باشد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-14

بیات عدم استقلال مالی شرکت‌های پرداخت الکترونیک، رقابت‌های ناسالم در بازار، غفلت از تنوع و کیفیت خدمات، عدم ارتباط با بازار جهانی و نبود ارتباط عمیق با لایه‌های اجتماعی جامعه را از جمله مشکلات صنعت کارت و پرداخت طی سال‌های گذشته دانست

مدیر عامل مرکز فابا، هدف از برگزاری سمینار کارت و پرداخت را تضارب آرا بین متخصصان و فعالان این صنعت و نهادهای مرتبط، مدیریت و چرخه دانش در بین صنعت و در ‌‌نهایت پر کردن خلا یک رویداد ملی در این زمینه دانست.

بیات اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیت عظیم نیروی انسانی توانمند و شرکت‌های فعال در این حوزه، از این پس سمینار تخصصی کارت و پرداخت به عنوان رویداد ملی و منطقه‌ای کشور در این عرصه هر ساله استمرار یابد.

.

چرخه نوآوری و الزامات خدمات نوین پرداخت الکترونیک

در ادامه نشست چرخه نوآوری و الزامات خدمات نوین با رویکرد ضرورت های و فرآیندهای نوآوری و خلق محصولات جدید و با حضور مهندس عبدالحمید منصوری، مهندس کریم خمسه دبیر علمی سمینار، مهندس طلوع مدیرعامل شرکت جیرینگ و مهندس فرامرزی مدیرعامل شرکت ایران کیش برگزار شد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-15

در این نشست مهندس منصوری اظهار امیدواری کرد با همکاری بیشتر اپراتورهای موبایل و نظام پرداخت، خدمات بهتری ارائه شود و اصل تداوم عملیات در اولویت قرار گیرد. وی به منظور نوآوری در نظام پرداخت، پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه کرد:

  • حذف کارت از سیستم بانکی و جایگزینی آن با ابزارهای جدید،
  • استفاده از کارتخوان های ابری
  • اعمال سقف تراکنش
  • پذیرش ریسک تراکنش های خرد

در این نشست تخصصی مهندس خمسه با تاکید بر خلاقیت و ارائه محصولات خاص برای بازیگران مختلف گفت، دهه جدید الزامات خاص خود را می طلبد که با آنچه در دهه های 70 و 80 گذشت، تفاوت دارد.

مهندس فرامرزی هم با تشریح فرآیند نوآوری در ارائه محصولات، خدمات ارزش افزوده پرداخت الکترونیک و ارائه خدمات به شیوه مشعوف کردن مشتری را از جمله راهکارهای نوآوری در خدمت پرداخت برشمرد و اظهار امیدواری کرد با توجه به مصرف بیش از خد متوسط جهانی در ایران، توسعه صنعت پرداخت به حفظ محیط زیست کمک نماید.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-16

مهندس طلوع مدیرعامل جیرینگ، نوآوری و خلاقیت در پرداخت های خرد را موضوع صحبت های خود قرار داد و نقش بانک مرکزی را در توسعه یا عدم توسعه این خدمات حائز اهمیت بسیار دانست. در پایان نیز از اعضای این نشست تقدیر شد.

 .

تازه‌های فناوری پرداخت الکترونیک

در این نشست که با مدیریت مهندس خمسه، دبیر کمیته علمی سمینار برگزار شد در بخش نرم‌افزار مهندس‌ نژادصداقت، مدیر واحد کسب و کاری پرداخت الکترونیک شرکت فناپ، در بخش سخت افزار کارتخوان مهندس ضیا معاون مدیرعامل شرکت حصین قشم و در بخش خودپرداز‌ها و آینده آن‌ها مهندس اسکندری، معاون فنی شرکت آدونیس به ارائه مطلب پرداختند.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-17Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-27Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-18

مهندس خمسه در جمع بندی مباحث ارائه شده در نشست به این نکته اشاره کرد که با کانال‌های متفاوتی در ارائه خدمات پرداخت و بانکداری روبه رو بودیم که در گذر زمان سهم هر کدام از آن‌ها تغییر می‌کند اما شواهد نشان می‌دهد هر کانالی هویت خود را حفظ می‌کند واز چرخه خدت رسانی حذف نمی‌شود.

.

یک دید و بازدید دوستانه

با اتمام نیم روز اول سمینار، همه مدیران و متخصصان حاضر در سمینار بعد از صرف ناهار در محل نمایشگاهی سمینار گرد هم آمدند و غرفه شرکت‌های حاضر بازدید کردند و با بسیاری از مدیران دیگر شرکت‌ها تجدید میثاقی داشتند.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-4 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-33Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-2 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-3 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-1 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-6 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-7 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-5 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-10 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-9 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-8Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-29Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-31Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-30 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-32

.

معرفی محصولات نوین شرکت‌ها

در اولین نشست بعد از ظهر سمینار کارت و پرداخت شرکت‌های داخلی فعال در حوزه صنعت کارت و پرداخت به معرفی جدید‌ترین راهکار‌ها و دستاوردهای خود در این حوزه پرداختند.

در این نشست که با مدیریت مهندس زینب مهنایی کار‌شناس خبره نظام‌های پرداخت الکترونیک و عضو کمیته علمی سمینار برگزار شد شرکت توسن، شرکت پرداخت الکترونیک بهستان، شرکت داده‌پردازی ایران، شرکت توسن تکنو، گروه ادجاست، شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و شرکت اینفوتک به معرفی آخرین راهکار‌ها و خدمات خود پرداختند. در پایان نیز از خانم مهنایی تقدیر شد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-19 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-21 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-20 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-22

.

چالش‌های امروز، رویکردهای فردا

در ادامه، میزگرد تخصصی «آینده پرداخت: چالش‌های امروز – رویکردهای فردا» با حضور مهندس خمسه مدیر میزگرد، مهندس مقدسیان مدیر عامل شرکت بهسازان ملت، دکتر مظاهری مدیر عامل شرکت توسن تکنو، مهندس باباپور مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مهندس مرآت‌نیا رئیس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا و دکتر جوانمردی مدیر عامل شرکت فناپ برگزار شد. این میزگرد تقریبا مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین میزگرد این سمینار بود. راه پرداخت به زودی گزار کاملی از این میزگرد منتشر خواهد کرد.

Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-23 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-24 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-25 Fab-Sem-Cards-Index-way2pay-93-08-24-26

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.